چرا صبح ها خسته از خواب بلند می شویم ؟ آیا برای شما نیز گاهی پیش آمده است که هنگام برخاستن از خواب احساس خستگی  کنید ؟ دلیل این خستگی چیست ؟ براساس گفته متخصصان داخلی خستگی هنگام بلند شدن از خواب می تواند دلایل مختلفی چون ساعات کار طولانی ،استرس و همچنین نشان دهنده برخی بیماری ها باشد.اما چگونه می توانیم با این مشکل مبارزه کنیم و صبح ها دارای نشاط و انرژی بیشتری باشیم ؟

چرا صبح ها خسته از خواب بلند می شویم

اگر شما صبح ها هنگام بلند شدن از خواب احساس خستگی می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا متخصصان داخلی اعتقاد دارند بسیاری از بیماری ها مانند کمبود ویتامین ،بیماری تیروئید ،سرطان ،بیماری های قلبی ،بیماری های ریه ،اختلالات اسکلتی عضلانی ،بیماری های دستگاه گوارش ،اختلالات خواب ،بیماری های روحی و روانی همه از بیماری هایی هستند که خستگی هنگام بلند شدن  از خواب می تواند یکی از علائم آن باشد.


همچنین بخوانید :

با یک نوشیدنی برای رفع بی خوابی آشنا شوید

با یک ساعت زودتر از خواب بیدار شدن زندگیتان را تغییر دهید!

۵ پیشنهاد برای خوشحال از خواب بلند شدن هنگام صبح 


علائم خستگی صبحگاهی ; خشکی دهان ،درد عضلانی ،اختلالات دستگاه گوارش ،فشار خون پایین هنگام صبح ،سرگیجه  و همچنین احساس خستگی در طول  روز هستند.

اگر می خواهید صبح ها هنگام بلند شدن از خواب احساس خستگی نکنید ،به این نکات توجه کنید

-خواب کافی و با کیفیت بسیار مهم است.هر انسان بالغ و سالم روزانه به 7-9 ساعت خواب کافی احتیاج دارد.همچنین خوابیدن و بلند شدن سر ساعت معین برای بدن بسیار مفید است.

-مواد مغذی و همچنین رژیم غذایی مناسب نیز بسیار اهمیت دارد.رژیم های غذایی ناسالم ،کمبود ویتامین و مینرال ها باعث احساس خستگی در فرد می گردد.

نوشیدن آب کافی در طول روز نیز بسیار اهمیت دارد.اگر فرد دچار بیماری خاصی نیست باید روزانه بین 2-2.5 لیتر آب بنوشد.این مقدار ممکن است با توجه به شغل فرد ،فعالیت بدنی و فصل تغییر کند.آب یک ماده مهم برای وقایع متابولیکی در سطح سلولی است.کمبود آب در بدن باعث افت فشار خون می گردد و فرد احساس خستگی می کند.

-انجام تمرینات ورزشی چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی برای سلامت بدن بسیار مهم است.اگر چه در روزهای اولیه ممکن است فرد دچار درد عضلانی گردد اما با مرور زمان این درد نیز از بین می رود.

-انتخاب رختخواب مناسب نیز نقش ویژه ای در کیفیت خواب ما دارد.تخت انتخابی باید با توجه به فرم بدن ما انتخاب شود.در غیر این صورت یک خواب بی کیفیت ممکن است سبب احساس خستگی در طول روز گردد.

-باید به میزان استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن همراه ،تبلت و … دقت کنیم.روشنایی دستگاه های الکترونیکی تاثیر منفی بر روی هورمون ملاتونین که مربوط به خواب است را دارد.به همین دلیل سعی کنید نیم ساعت قبل از خواب استفاده از این دستگاه ها را کنار بگذارید.

-به نوشیدنی ها و مواد غذایی خود قبل از خواب توجه کنید.نوشیدنی هایی مانند چای ،قهوه و… باعث کاهش کیفیت خواب می گردد بنابراین قبل از خواب از نوشیدن چنین نوشیدنی هایی خودداری کنید.همچنین خوردن کربوهیدرات و شیرینی جات قبل از خواب نیز باعث کاهش کیفیت خواب می گردد.

اگر احساس خستگی بعد از خواب بیش از دو هفته ادامه داشته باشند ممکن است سبب مشکلات تمرکز ،درد عضلانی و سردرد گردد. از این رو اگر مشکل شما بیش از دو هفته طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.