ما 5 دلیل را برای اینکه چرا نباید کسی را الکلی یا معتاد خطاب کرد برای شما شرح خواهیم داد و راه جایگزین برای چگونگی صحبت با این افراد را هم در اختیارتان خواهیم گذاشت. آیا کسی از دوستان یا نزدیکان تان از سوء مصرف مواد رنج می برد؟ پس این مطلب برای شماست.

زمانی که شما شخصی را الکلی یا معتاد خطاب می کنید، در واقع به او برچسب می زنید. برچسب ها تاثیر بسیار بدی روی زندگی افراد می گذارند و به دلیل اینکه همراه با انتظارات خاصی هستند، نه تنها رفتار فرد را تغییر می دهند، بلکه نحوه ی دید و رفتار دیگران نسبت به آنها هم تغییر می کند. برچسب ها آسیب رسان هستند و درحال حاضر پژوهش های زیادی برای اثبات این نقطه نظر وجود دارد.

در دانشگاه پنسیلوانیا، یک مطالعه جدید در مورد اعتیاد و برچسب ها انجام شده و نتایج حاکی از این بود که استفاده از واژه “معتاد” یا “الکلی”  اغلب با یک سوء گیری قوی منفی همراه است. این علاوه بر رفتار منفی به نگرش منفی نسبت به فرد منجر می شود که تغییر دادن شان هم بسیار سخت است. در مقابل، محققان دریافتند که استفاده از زبان “شخص اول” (به عنوان مثال، “شخص با اعتیاد”) منجر به سوءگیری منفی کمتری می شود.

اعتیاد زمانی اتفاق می افتد که فردی به طور اجباری در یک رفتار مانند نوشیدن، مصرف مواد مخدر، استفاده از ویدیو های مستهجن یا قمار درگیر شود. فرد مبتلا به اعتیاد احتمال دارد احساس کنترل خود را از دست بدهد، عوارض جانبی استفاده از آن مواد را تجربه کرده و حتی اگر بخواهد هم متوقف کردن استفاده از آن مواد برایش سخت خواهد بود.


همچنین بخوانید: نشانه های اولیه اعتیاد ؛ علائمی که به شما هشدار می دهند!


اعتیاد برای همه یکسان نیست. علائم شناختی، رفتاری و فیزیولوژیکی و تاثیر اعتیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی از افراد حتی بعد از درگیری با اعتیاد همچنان عملکردشان را در سطح بالایی حفظ می کنند و حتی کسی به آنها شک نخواهد که مبتلا به اعتیاد هستند. در حالی که برای دیگران، تأثیر آن می تواند ویران کننده باشد، از شکست در رابطه گرفته تا از دست دادن شغل و بی ثباتی مالی.

متاسفانه، تنها یک نفر از ده نفر مبتلا به اعتیاد به کمک حرفه ای دست می یابد. این امر می تواند ناشی از ترس از لکه ننگ و شرمساری باشد که در نتیجه ی برچسب هایی که به آنها زده می شود احساس می شود. در حالی که برچسب ها ممکن است برای خدمات، پزشکان و برنامه های درمانی مفید باشند، تا بدانند که چه کسی باید هدف قرار گیرد و چگونه به او کمک کنند، برای کسانی که به دنبال کمک هستند مفید نیستند.

هنگامی که به فرد برچسب الکلی یا معتاد زده می شود، او به این باور می رسد که باید بقیه ی عمرش را صرف غلبه بر اعتیاد کنند. از آن به بعد آنها هر صفت کلیشه ای که درباره ی اعتیاد شنیده اند را درباره ی خود هم صادق می دانند. مثل: تنبل، غیر قابل اعتماد، دروغگو، گناهکار، بی رحم، بیکار و بسیاری از ویژگی های دیگر.

5 دلیل برای اینکه هرگز کسی را الکلی یا معتاد خطاب نکنید و برچسب نزنید!

1- اینکار باعث ایجاد لکه ننگ و شرمساری خواهد شد. برچسب زدن مانعی برای درخواست کمک و درمان از طرف شخص خواهد شد. افرادی که دچار اعتیاد هستند، مشکلات اساسی درباره ی اینکه چطور خود را می بینند دارند و نسبت به قضاوت دیگران بسیار حساس هستند. با برچسب زدن شما به آنها فرصت بررسی شرمساری ای که احتمالا در وهله ی اول ریشه ی اعتیادشان است را نمی دهید.

2- شرمساری منجر به ایجاد خودپنداره منفی میشود. جای تعجب نیست که شرمساری ناشی از برچسبی که به آنها زده شده منجر شود تفکر و احساسات منفی نسبت به خودشان داشته باشند. هنگامی که ما در مورد خودمان احساس وحشتناکی داریم، چقدر احتمال دارد که برای رسیدن به اهدافمان تلاش کنیم؟ خیلی بعید خواهد بود. شرم می تواند افراد را در مارپیچ اعتیاد نگه دارد.


همچنین بخوانید: انگیزه برای ترک اعتیاد ؛ عکسها و داستان هایی الهام بخش از تجارب واقعی افراد 


3- آنها شخص خودشان را مشکل می بینند. هنگامی که ما فردی را “معتاد” خطاب می کنیم ، دیدگاه انسانی از بررسی یک فرد با اعتیاد حذف خواهد شد. فرد به عنوان یک مشکل دیده می شود نه یک انسان. در نتیجه برای او سخت خواهد بود خود را فردی در مبارزه بدانند.

4- حس بیچارگی خواهند کرد. برچسب زدن می تواند منجر به گفتگوهای منفی مانند “اگر من یک معتاد هستم، پس همیشه معتاد خواهم بود” شود. این بیچاره بودن افراد را به سمت مواد یا الکل منحرف نگه خواهد داشت و حتی اگر بدانند که برایشان بد است، از آن رو بر نخواهند گرداند، زیرا فکر می کنند این تنها گزینه ی آنهاست.

5- این کار باعث نادیده گرفتن نقش شرایط خواهد شد. یک سوء گیری شناختی در روانشناسی به عنوان «خطای اسناد بنیادی» شناخته شده است، که بیان می کند ما تمایل داریم رفتارهایمان را ناشی از عوامل محیطی بدانیم در حالیکه رفتارهای دیگران را ناشی از شخصیت خودشان می دانیم. به آخرین باری که راننده ای از شما سبقت نابجا گرفت فکر کنید، احتمالا “احمق” اولین کلمه ای بود که به ذهن تان رسید. اما اگر خودتان در چنین موقعیتی باشید که سبقت نابجا بگیرید، خواهید گفت که “من خیلی عجله دارم” یا ” آن ماشین را ندیدم” . در واقع رفتار خود را به موقعیت و شرایط نسبت می دهید.

حال به این فکر کنید که چطور این سوء گیری شناختی را نسبت به افرادی که به آنها برچسب معتاد یا الکلی می زنید، به کار می برید. شما نقش شرایط و موقعیت را کاملا نادیده می گیرید و رفتارهای شخص و سوء مصرف او را تماما ناشی از ساختار درونی شخصیت او می دانید.


همچنین بخوانید: نقش خانواده در مبارزه با اعتیاد ؛ با فرد دچار اعتیاد چگونه رفتار کنیم؟ 


چگونه با افراد درگیر با اعتیاد صحبت کنیم؟

روشن است زبانی که ما در مورد اعتیاد استفاده می کنیم قدرتمند است، و هنگامی که به اشتباه استفاده می شود، می تواند افرادی که مبتلا به آن هستند را ضعیف کند. ما باید شیوه ای که با آن به اعتیاد نگاه می کنیم یا به افراد درگیر با آن برچسب می زنیم و چگونگی رفتارمان با این افراد تغییر ایجاد کنیم.  ما می توانیم از زبان اول شخص استفاده کنیم و در انتخاب درمان به آنها حق انتخاب بدهیم.

زبان اول شخص چیست؟ این زبان به سادگی عباراتی مانند “معتاد” و “الکلی” را حذف می کند و باعث کاهش سوء گیری های منفی مربوطه می شود. در عوض، می توانیم بگوییم “فردی با مشکل مواد” یا ” فردی مبتلا به اعتیاد الکل”. این ممکن است ساده به نظر برسد، اما تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. این طرز صحبت کردن فرد را از اعتیاد جدا می کند و نه تنها باعث کاهش احساس شرم و بیچارگی می شود، بلکه به آنها قدرت جستوجو و دریافت کمک می دهد.

در ادامه بخوانید: