چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟

چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟

برای شما هم این سوال پیش اومده که چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟ این روزها خواب‌های واضح‌تری می‌بینید؟ جزئیات بیشتری از خواب رو یادتون می‌مونه؟ کابوس‌هایی می‌بینید که باعث می‌شن از خواب بپرین، یا صبح روز بعد مضطرب باشین؟

اگر جوابتون به هرکدوم از این سوال‌ها، “بله” باشه، باید بگیم که تنها نیستید. این روزها، خیلی‌هامون خواب‌های تیره و تار و بدی می‌بینیم، و اکثرا تمامشون رو یادمون می‌مونه.

یه نظر سنجی بین بیشتر از 2000 نفر نتایج جالبی داشت:

  • 53% شرکت‌کننده‌ها، از زمان شروع قرنطینه تا الآن، خواب‌های شفاف‌تری نسبت به گذشته می‌بینن.
  • 21% کسانی که جواب دادن، گفته‌ان که کابوس‌هاشون بیشتر شده و حداقل یک کابوس رو در هفته‌ی اخیر داشته‌ن.
  • 45% افرادی که جواب داده‌ان هم گفتن که کیفیت خواب‌شون پایین اومده.

حالا مقصر اصلی کیه؟

انزوای اجتماعی، تغییر اساسی سبک زندگی، نگرانی‌های سلامتی و مالی، ندونستن اینکه چی پیش رو هست و قراره چه اتفاقاتی بیفته، و همچنین مواردی مثل کسالت، کار بیش‌ازحد، استرس، اضطراب که نوبتی حمله می‌کنن، تاثیر زیادی می‌ذارن. اکثر ما از زمانی که پاندمیک کرونا شروع شده، روزهامون رو به همین شکل داریم می‌گذرونیم.


بیشتر بخوانید: خواب آلودگی زیاد نشانه ی چیست؟ چگونه آن را از بین ببریم؟


کرونا رژیم غذایی‌مون رو تغییر داده. تعداد زیادی از ما مدام در حال خوردن غذاهای خوشمزه و ناسالم هستیم. (به اون‌همه پیتزا و نان خانگی که مردم توی اینستاگرام پست می‌کنن دقت کنین!)

فعالیت بدنی‌مون کم شده. اینکه یکسره نشستیم توی خونه، خیلی‌ها همزمان از بچه‌هاشون باید مراقبت کنن، خیلی‌ها با سختی‌های ورزش توی خونه روبرو میشن (بهرحال ورزش در خانه به سادگی باشگاه نیست!) و فقط هم به خاطر اینکه به شدت خسته و فرسوده شدیم دیگه.

قرنطینه خواب ما رو تحت تاثیر قرار داده. از خیلی از خوانندگان و مراجعین می‌شنویم که به علائم بی‌خوابی دچارن، مدام بیدارن و شب‌ها فکر و خیال بهشون اجازه‌ی استراحت نمیده. به تازگی درباره‌ی رابطه‌ی عمیق استرس و خواب نوشته‌م، رابطه‌ای که همه‌ی ما در حال حاضر به شدت داریم تجربه‌ش می‌کنیم. خیلی از شما هم احتمالا هر شب کابوس و خواب‌های آزاردهنده می‌بینید. چند هفته پیش درباره‌ی ویروس کرونا و کابوس دیدن نوشتم، و اینکه چرا خواب‌های بدی که می‌بینیم، کاملا هم بد نیستن.

محتوای خواب‌هامون هم تغییر کرده. (نرمال در مقابل استرس در مقابل کابوس). خیلی از مردم به من گفتن که خواب‌هاشون اشاره‌ی مستقیم به ویروس کرونا داره. اون‌ها مدام خواب می‌‌بینن که توی بیمارستان هستن و بیمارن و تنگی نفس دارن (البته این خواب‌ها نشونه‌های خر و پف و قطع شدن نفس هم می‌تونن باشن). باقی افراد هم به شکل‌های مختلف توی خواب‌هاشون با این ویروس درگیرن، مثل کابوس‌های خشونت‌بار یا با محتوای فقدان، تهدید، ترس و عدم اطمینان.

چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟


بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک های تنفس برای خواب راحت که بهتر است آنها را امتحان کنید!


در ادامه برای پاسخ به سوال «چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟» یک مثال میزنیم. یکی از مراجعینم، خواب دوستی رو دیده بود که دکتر اورژانس هست و کرونا گرفته، هرروز حالش بدتر می‌شه و روی تخت بیمارستان، جانش رو از دست می‌ده (البته خوشبختانه در زندگی واقعی، اون دوستش صحیح و سالمه.) یک مراجع دیگه هم گفت که یک خواب تکراری می‌بینه. خواب می‌بینه توی یک ساختمون غریبه گم شده و راهش رو به بیرون پیدا نمی‌کنه. (به این یکی می‌گیم خوابی تحت استرس.)

خواب‌هایی که می‌بینیم، واقعی‌تر به نظر می‌رسن. خواب‌هایی که مردم می‌بینن عجیب‌تر شده‌ان، اشخاص عجیب و غریب سر و کله‌شون پیدا می‌شه توی این خوب‌ها و اتفاقات عادی و غیرعادی، به طرز شفافی با هم ترکیب می‌شن. و البته این خواب‌ها بیشتر باعث می‌شن بهشون توجه کنیم! چون خیلی معنی‌های نمادینی دارن و حتی اگه شرایط خواب غیرعادی باشه، به شدت همه چیز نرمال به نظر می‌رسه. در طی سالیان سال، صحبت‌های زیادی راجع به کابوس‌ها و رویاها کرده‌ام و اینکه چطور سعی کنیم خواب‌هامون مثبت‌تر و آروم‌تر باشن. پاندمیک ویروس کرونا، نقش خیلی پررنگی توی زیاد شدن کابوس‌ها شده، اما همزمان مطالعات درباره‌ی پدیده‌ی خواب دیدن هم افزایش پیدا کردن.

چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟

در اینجا مواردی رو توضیح می‌دیم که در علم نوظهور دنیای خواب ویروس کرونا مورد تحقیقه:

دانشمندها با تمام توان درحال بررسی هر جنبه‌ی ویروس کرونا و کووید19 هستن و اینکه چه عوارضی از خودش به جا می‌ذاره. این عوارض، شامل اثرات روانی این پاندمیک، تاثیرش روی خواب و رویاها هم می‌شن. موارد زیادی هست که در این مطلب نمی‌گنجن؛ اما این یافته‌های اولیه، نکات زیادی رو درباره‌ی این پدیده‌ی روانی و این که چی می‌شه که خوابش رو می‌بینم، توضیح داده.


بیشتر بخوانید: تنظیم ساعت خواب در زمان قرنطینه با 7 راهکار ساده و موثر


اضطراب زیادی وجود داره. طی چند هفته‌ی گذشته، شدت اضطراب به شدت زیاد شده که جای تعجب هم نداره. دانشمندان دانشگاه توماس جفرسن در فیلادلفیا، در ماه آوریل یه نظرسنجی انجام دادن و متوجه شدن 40% کسانی که توی نظرسنجی شرکت کرده‌ان، خودشون علائم اضطراب شدید داشتن، اونقدر شدید و تکرارشونده که به درمان بالینی نیاز داشته باشن.

چیزی شبیه به اختلال اضطراب بعد از حادثه اتفاق افتاده. طبق تحقیقاتی که در چند کشور از جمله ایتالیا، یکی از کشورهایی که تا حالا بیشتر از همه تحت تاثیر کرونا بوده انجام شده و همینطور یک تحقیق در حال اجرا در فرانسه،

در طول این پاندمیک، مردم کابوس‌های بیشتر و خواب‌هایی می‌بینن که بیشتر محتوای منفی دارن. تحقیقی که در ایتالیا انجام شده، نشون می‌ده که موارد مطالعاتیش دچار کابوس‌های شدیدی هستن که تمامش با اختلال استرس پس از سانحه مطابقت داره.

مردم خواب‌هاشون رو بیشتر یادشون می‌مونه و این باعث می‌شه استرسشون زیاد بشه. این به اون معنیه که بیشتر ما در بیداریمون، بابت کابوس‌ها و خواب‌هایی که دیدیم ناراحت باشیم و تاثیر زیادی روی حال و احوال وتعادل روانیمون بذاره و تبدیل بشه به یک منبع دیگه از استرس.

چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟

واقعاً چرا اینقدر خواب‌هامون تحت تاثیر عمیق پاندمیک هستن؟ در طی این روزهای بی‎خوابی و پر کابوس، چطور باید آروم و خونسرد بمونیم تا از خواب خوبی بهره‌مند بشیم؟ جوابِ این سوالات به بعضی از اثبات‌شده‌ترین و پرچالش‌ترین نظریه‌های خواب دیدن و خود مکانیزم خواب مربوط می‌شه.

مراقب خودتون باشید و خواب‌های خوبی ببینید.

مایکل جی بروس، دکتر خواب.


امیدوارم جواب سوال «چرا همش خواب‌های عجیب میبینم؟» رو گرفته باشد.