چرا همش سرفه می کنم؟ آیا هنوز مریض هستم یا این نشانه ی چیز دیگری است؟ بعضی افراد شکایت می کنند که سرماخوردگی شان خوب شده، اما سرفه کردن شان به نظر ماندگار شده است! آیا این چیز نگران کننده ای است؟

افراد معمولا انتظار دارند که سرماخوردگی دو، سه روز طول بکشد، اما باید بدانید که سرماخوردگی ناشی از یک ویروس ساده می تواند فرد را برای یک، دو یا حتی سه هفته درگیر کند. علائمی مانند سرفه که توسط ویروس سرماخوردگی یا عفونت ایجاد شده است به همان میزان ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری است.



گلبول های سفید خون شما برای مقابله با بیماری دست به کار می شوند و سرفه خود می تواند ناشی از مقابله ی گلبول های سفید با ویروس یا عفونت باشد، اما بعد از اینکه آن ویروس، سرماخوردگی یا آنفلولانزا از بین رفت، ممکن است گلبول های سفید هنوز هم درگیر از بین بردن عفونت باشد بنابراین بازهم علائمی مانند سرفه را ایجاد کنند.

با این وجود، متداول ترین دلیل تمام نشدن سرفه، ترشحات پشت بینی است. هنگام سرماخوردگی، مخاط ایجاد می شود و حفره بینی و سینوس ها همچنان در پشت گلو ترشح ایجاد می کنند و سوزشی ایجاد می کند که باعث می شود شما بخواهید سرفه کنید.

پاکسازی سینوس ها می تواند به شستشوی سینوس های شما کمک کند، در حالی که آنتی هیستامین ها، مانند اسپری بینی Claritin یا Zyrtec، می توانند به خشک شدن مخاط کمک کنند.

چرا همش سرفه می کنم؟ دلایل دیگر سرفه مداوم شامل موارد زیر است:

عفونت ثانویه مانند ذات الریه پس از ویروس

گاهی اوقات شما به ویروسی مانند سرماخوردگی مبتلا می شوید و سیستم ایمنی بدن مشغول مبارزه با آن و درگیر آن خواهد بود. علاوه بر این ویروس سرماخوردگی، یک عفونت باکتریایی دیگر می تواند وارد بدن تان شود، که به یک درمان دوم یا متفاوت نیاز دارد. به عبارت دیگر شما مریض می شوید، حالتان کمی بهتر می شود، سپس دوباره مریض می شوید (ناشی از ویروس دوم) سپس حالتان بدتر از قبل می شود. این بدتر شدن حالتان ناشی از ویروس دوم است.

آسم

سرفه می تواند در اثر آسم ایجاد شود یا وقتی بعضی از افراد دچار سرماخوردگی می شوند، می توانند پاسخ آسماتیک داشته باشند. مجاری هوایی ریه ها تنگ می شوند و باعث خس خس می شود. وقتی هنگام سرفه صدای خس خس می شنوید، این نگرانی وجود دارد که این سرفه ها چیزی غیر از سرفه با سرماخوردگی باشد. 

اصلا سرمانخورده بودید!

گاهی علائمی که مثل سرماخوردگی هستند ناشی از چیز دیگری هستند. موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند علائمی مانند سرماخوردگی ایجاد کنند؛ مانند ترشحات بینی، رفلاکس اسید و سوزش معده.

سرماخوردگی معمولی فقط باید پنج تا هفت روز طول بکشد، اگر تب شدید دارید یا احساس می کنید که حالتان رو به وخامت است و بهتر نمی شوید، بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز دیگری در جریان نیست.

نگرانی های دیگر

هیچکس به اندازه خودتان بدن شما را نمیشناسد، پس اگر احساس می کنید مشکلی جدی وجود دارد برای بررسی بیشتر با پزشک تان صحبت کنید. موارد زیر نیاز به ارزیابی دوباره دارند:

  • اگر سرفه کردن تان بسیار طولانی شده است
  • اگر سرفه تان در حال تغییر است، یعنی ابتدا خشک بوده و الان خلطی شده
  • اگر سرفه تان خونی است

چگونه می توان سرفه طولانی را درمان کرد؟

برای سرفه ناشی از سرماخوردگی، داروهای ضد سرفه بدون نسخه که حاوی دکسترومتورفان است می تواند مفید باشد. با این حال، نسبت به داروهای سرفه که حاوی کدئین است، احتیاط به خرج دهید. زیرا کدئین عوارض جانبی دارد و اعتیاد آور است. 

داروهای تجویزی نیز ممکن است مؤثر باشند. سرفه در اثر تحریک گیرنده های گلو و ریه ها ایجاد می شود، بنابراین عفونت می تواند حساسیت آن گیرنده ها را افزایش دهد. داروهایی وجود دارد که می توانند این حساسیت و تحریک را کاهش دهد.  اسپری های موضعی هم کاملا بی خطر هستند.

در مورد داروهای خانگی و گیاهی چطور؟

باید احتیاط کنید که دارو گیاهی که مصرف می کنید مورد تایید سازمان بهداشت باشد. اما درمان خانگی با چای و عسل توصیه خوبی به نظر می رسد، اما باید بدانید که این فقط شما را تسکین می دهد و باعث بهبودی نمی شود.