چرا همیشه خسته ام؟

چرا همیشه خسته ام؟ آیا این سوال شما هم هست؟ آیا شما هم به دنبال دلایل خستگی مداوم هستید و می خواهید بدانید علت همیشه خسته بودن تان چیست؟ بعضی افراد علیرغم رعایت فرمول کلی خواب و ورزش، مدام احساس خستگی می کنند و شکایت اصلی شان این است که من چرا همیشه خسته ام؟ متداول ترین عاملان کاهش انرژی، خواب بی کیفیت، استرس زیاد و رژیم غذایی نامناسب است. خوشبختانه اینها همه مشکلات موقت و قابل حلی هستند. با این وجود خستگی یا بی حالی می تواند از علائم یک مسئله جدی تر باشد. بیایید نگاهی به دلایل خستگی بیندازیم تا بتوانیم آن را محدود کنیم و به راه حلی برسیم تا احساس انرژی بیشتری داشته باشید.


همچنین بخوانید:

علت خستگی در مردان ؛ آیا می توان کاهش تستسترون را مقصر دانست؟

با 5 عادت شبانه که باعث کاهش خستگی می شوند آشنا شوید


کیفیت خواب تان واقعا چقدر است؟

اولین کاری که باید برای پاسخ به سوال ” چرا همیشه خسته ام؟ ” انجام دهید این است که مطمئن شوید در واقع هم به آرامی و هم به اندازه کافی می خوابید. معمولاً میزان توصیه شده هشت ساعت خواب است که فقط یک راهنمای کلی است و میزان مناسب خواب در افراد مختلف متفاوت است. (در حقیقت، خواب زیاد می تواند منجر به خستگی و سایر مشکلات شود همانطور که خواب کم می تواند این مشکلات را به وجود آورد). میزان ایده آل خواب شما نیز با افزایش سن تغییر می کند.

اما باید بدانید که فقط مدت زمانی که چشمان تان بسته بوده مهم نیست، بلکه کیفیت خواب تان نیز اهمیت زیادی دارد. اگر شب مدام بیدار شوید، هر چقدر ساعت هم بخوابید خواب تان کیفیت لازم را نخواهد داشت. افرادی که دچار آپنه خواب هستند به دلیل مشکلات تنفسی خواب کمی دارند، اما بسیاری از افراد مبتلا، حتی نمی دانند که به آپنه خواب مبتلا هستند.

چند راهکار برای افزایش کیفیت خواب:

  1. استفاده از فناوری ردیابی خواب به شما کمک می کند تا بفهمید واقعاً چقدر خوب می خوابید.
  2. نکات ضروری خواب را رعایت کنید (وسایل الکترونیکی را بعد از خاموش کردن چراغ از خود دور کنید، از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید).
  3. همچنین هر روز برنامه خواب خود را حفظ کنید (بله، حتی در آخر هفته ها).

چه می خورید و می نوشید؟

اگر مشکل شما کم خوابی نیست، نکته بعدی که باید به آن توجه کنید رژیم غذایی تان است. غذاهایی که می خورید باعث تولید کم یا زیاد انرژی در شما می شوند، زیرا در واقع سوخت مغزتان هستند.

برخی از میان وعده ها و وعده های غذایی ساعت ها شما را سیر نگه می دارند، در حالی که بعضی دیگر احتمال دارد در مدت زمان کوتاهی باعث افت قند شوند. به عنوان مثال تخم مرغ و پرتقال بیشتر از کراکر و کروسان می توانند شما را سیر نگه دارند. بنابراین اگر عمدتا در ساعات مشخصی از روز احساس خستگی می کنید (به عنوان مثال افت قند در بعد از ظهر) برنامه ریزی برای میان وعده و وعده غذایی بهتر می تواند به داشتن روزی با انرژی بیشتر کمک کند.


همچنین بخوانید: قبل از خواب چی بخوریم؟ 9 خوراکی و نوشیدنی برای افزایش کیفیت خواب


تحقیقات انجام شده توسط آکادمی پزشکی خواب آمریکا نشان می دهد که رژیم های غذایی پر چربی می توانند منجر به خواب آلودگی در روز و هوشیاری کمتر شوند، بنابراین رژیم متعادل تر بسیار توصیه می شود. نتایج نشان می دهد که مصرف بیشتر چربی با افزایش خواب آلودگی در طول روز ارتباط دارد، در حالی که مصرف بیشتر کربوهیدرات با افزایش هوشیاری همراه است. هیچ ارتباطی بین مصرف پروتئین و خواب آلودگی یا هوشیاری وجود نداشت. این یافته ها مستقل از جنس، سن و شاخص توده بدنی افراد و همچنین میزان کل خواب آنها و کل کالری دریافتی آنها بود.

به همین ترتیب، سایر مطالعات نشان می دهد که حتی در وعده صبحانه باید کربوهیدرات های طبیعی و فرآوری نشده بیشتری بخورید.

سرانجام، فراموش نکنید که هر روز به اندازه کافی آب بنوشید (و مطمئن شوید که بدن خود را کم آب نگه نمیدارید یا خواب خود را با الکل و کافئین خراب نمی کنید).


همچنین بخوانید: دمنوش های گیاهی برای رفع خستگی و استرس


وضعیت سلامت روان‌تان چگونه است؟

اگر با افسردگی و یا اضطراب زندگی می کنید، این نیز می تواند در خستگی شما نقش داشته باشد. به ویژه افسردگی می تواند باعث شود شما در یک حالت خستگی مداوم زندگی کنید. ممکن است نه فقط به این دلیل که همه چیز در دنیا ناامید کننده به نظر می رسد، بلکه به این دلیل که خیلی خسته هستید و انرژی ندارید، صبح هنگام از بیرون رآمدن از رخت خواب مشکل داشته باشید. افسردگی همچنین چرخه خواب و کیفیت خواب تان را تحت تاثیر قرار می دهد.

در همین راستا، خستگی مداوم از علائم اختلال اضطراب عمومی نیز محسوب می شود. اضطراب می تواند به خواب رفتن تان را دچار مشکل کند و یا باعث بیدار شدن شما در اواسط چرخه خواب شود، بنابراین صبح که از خواب بیدار می شوید احساس نشاط نمی کنید. همچنین قرار گرفتن مداوم در حالت جنگ یا گریز طاقت فرسا است و انرژی زیادی را مصرف می کند. بنابراین اگر همیشه خسته هستید و علائم دیگری از اضطراب و یا افسردگی دارید، ممکن است بخواهید در این باره با پزشک خود صحبت کنید.


همچنین بخوانید: آیا من افسرده ام یا فقط خسته ام؟ تفاوت افسردگی با خستگی!


آیا دچار فرسودگی شغلی شده اید؟

اگر دچار فرسودگی شده اید، استرس دارید یا حتی حوصله ندارید، سطح انرژی شما کاهش می یابد. اگر مطمئن نیستید که در این گروه قرار می گیرید، سازمان بهداشت جهانی اخیراً تعریف رسمی فرسودگی شغلی (یا همانطور که گفته می شود “فرسودگی”) را منتشر کرد و آن را به عنوان “عاملی که بر وضعیت سلامتی تأثیر می گذارد” طبقه بندی کرد. این تعریف جدید است:

فرسودگی سندرم مفهوم یافته، ناشی از استرس مزمن محیط کار است که با موفقیت کنترل نشده است. با سه بعد مشخص می شود:

  1. احساس تخلیه انرژی یا خستگی شدید
  2. افزایش فاصله ذهنی فرد از شغلش، یا احساس منفی گرایی یا بدبینی مربوط به شغل فرد
  3. کاهش کارایی حرفه ای

فرسودگی شغلی به طور خاص به پدیده هایی در زمینه شغلی اشاره دارد و نباید از آن برای توصیف تجربیات در سایر زمینه های زندگی استفاده شود.

اگر هر یک از اینها آشنا به نظر برسد، ممکن است دچار فرسودگی شغلی شده باشید که در این صورت خستگی شما قابل درک است، حتی اگر خواب کافی داشته باشید.

به یک پزشک مراجعه کنید!

اگر خواب ناکافی، تغذیه نامناسب و علل روانشناختی خستگی در مورد شما صدق نمی کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، تا آزمایشات و معاینات لازم انجام شوند. علاوه بر عوامل سبک زندگی، خستگی می تواند نشانه یک مشکل پزشکی باشد.

چندین بیماری وجود دارند که می توانند در خستگی تان موثر باشند، از جمله: کم خونی (فقر آهن)، بیماری های قلبی، دیابت، مشکلات تیروئید و سایر موارد. حتی آلرژی، کمبود ویتامین D یا دارویی که می خورید می تواند باعث خستگی شود.

یک چک آپ کامل و آزمایش خون مس تواند به پزشک کمک کند تا دلیل کمبود انرژی و کارهایی که می توانید در این زمینه انجام دهید را تشخیص دهد.

الگوی خستگی می تواند به پزشک کمک کند تا علت آن را تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر صبح بدون خستگی از خواب بیدار شوید اما به دلیل فعالیت به سرعت دچار خستگی شوید، ممکن است به بیماری مانند تیروئید کم کار مبتلا باشید. از طرف دیگر، اگر با سطح انرژی کمی از خواب بیدار شوید و خستگی در طول روز رهایتان نمی کند، ممکن است افسرده باشید.

در ادامه بخوانید:

با این 6 راهکار از رخت خواب بیرون بیاید و افسردگی را شکست دهید!

اگر احساس خستگی و بی حالی دارید آن را جدی بگیرید !