چرا هنوز به عشق قبلی‌ام فکر می کنم؟ چگونه می توان با بهم خوردن روابط کنار آمد؟ برخی از افراد در تلاش برای پرت کردن حواسشان از دل شکستی که تجربه کردند، خود را با کار یا ورزش سرگرم می کنند. بعضی دیگر سعی می کنند درد شان را با الکل یا مواد مخدر آرام کنند. البته کسانی هستند که نمی توانند عشق قبلی شان را فراموش کنند و هنوز به دنبال برقراری دوباره ی رابطه هستند.



چرا هنوز به عشق قبلی‌ام فکر می کنم؟

نتایج کلی یک مطالعه نشان می دهد که استراتژی هایی که شما برای کنارآمدن با شکست رابطه تان به کار می گیرید، ممکن است به جنسیت شما بستگی داشته باشد. ابتدا محققان دریافتند که مردان بسیار بیشتر از زنان احتمال دارد که در مورد عشق سابق خود به طور مثبت فکر کنند. به ویژه، این مردان هنوز هم به این امید که ممکن است رابطه شان را از نو بسازند، چسبیده اند. اما زنان با تمرکز روی خصوصیات منفی عشق سابق خود و کنار گذاشتن جنبه های مثبت، تمام شدن رابطه را می پذیرند.

این یافته ها از نظر تکاملی معنا پیدا می کند. یعنی مردان با درگیر شدن در چندین رابطه کوتاه مدت، تناسب تولید مثل خود را به حداکثر می رسانند، در حالی که زنان این کار را با ایجاد یک رابطه طولانی مدت با مردی انجام می دهند که به فرزندآوری کمک می کند. از این منظر، مردان باید این عقیده را حفظ کنند که دوست دختر سابقشان هنوز هم شریک بالقوه ای است، حتی در حالی که به دنبال گزینه های موجود دیگر درحال جفت گیری هستند. در مقابل، زنان باید تمایل کمی به بازگشت به رابطه‌ای داشته باشند که نتوانسته نیازهای طولانی مدت شان را برآورده کند.

دوم اینکه، محققان تفاوت های جنسیتی در انواع مکانیسم های مقابله ای که افراد در برابر بهم خوردن روابط شان استفاده می کنند، دریافتند. استراتژی مردان معمولا به گونه ای است که خودشان را در کار، ورزش یا مواد مخدر و الکل غرق می کنند. علاوه بر این مردان بیشتر از زنان به دنبال دوبراه ساختن روابط هستند، با اینکه چشم انداز طولانی مدت خوبی از رابطه ندیده اند. در مقابل، زنان تمایل داشتند که از خانواده و دوستان حمایت بگیرند. آنها همچنین قبل از اینکه خود را برای ایجاد رابطه جدید آماده کنند، به خود فرصت بهبود می دهند.