چرا ورزش می کنم اما لاغر نمی شوم ؟این یکی از بیش ترین پرسش هایی است که افرادی که بتازگی ورزش را شروع کرده اند و یا گاهی ورزش می کنند می پرسند ؟ ما نیز در این مقاله سعی کرده ایم که پاسخ صحیح و علمی این مطلب را برای شما جمع آوری کنیم.که با یکدیگر با آن ها آشنا می شویم ؟

چرا ورزش می کنم اما لاغر نمی شوم ؟

 

وزن شما بر روی ترازو می تواند بسیار گمراه کننده باشد.چه در زمان کاهش وزن و چه در زمان افزایش وزن ،عدد نشان داده شده بر روی ترازو اهمیت ندارد.مهم ترین چیز میزان درصد چربی و عضله در بدن شماست.بعد از یک یاد آوری کوچک دوباره به موضوع اصلی باز خواهیم گشت .چرا ورزش می کنم اما لاغر نمی شوم ؟این سؤال معمولا در حدود 3-4 هفته پس از شروع یک برنامه ورزشی منظم ظاهر می شود.سپس، در فواصل خاص، می تواند موجب کاهش انگیزه و روحیه شود.


همچنین بخوانید :


3-4 هفته اول به نام Anatomic Adaptation نامیده می شود.در این زمان بدن شما آب ذخیره می کند و بیش تر مقاومت می کند.زیرا بدنی که مدت ها بدون فعالیت بوده است ناگهان دچار فعالیت های جسمانی می گردد.در این زمان بیش تر افراد فعالیت های ورزشی را ترک می کنند.پس از غلبه بر این روند، بدن شما به آرامی به برنامه تمرینی واکنش نشان می دهد.افزایش انرژی، افزایش عملکرد، افزایش توده عضلانی و غیره آغاز می گردد.

اگر فرد یک برنامه رژیم غذایی منظم داشته باشد، توده عضلانی بدون چربی روز به روز افزایش می یابد، اما توده چربی شروع به کاهش می کند.دقیقا در همین زمان پرسش چرا ورزش می کنم اما لاغر نمی شوم ؟ به ذهن می آید.

به همین دلیل به جای اندازه گیری وزن بر روی ترازو که یک روش کلاسیک و غیر دقیق است می تواند با کمک تکنولوژی میزان توده عضلانی ، میزان چربی ، آب بدن و… را انجام دهید تا بتوانید پاسخ کارآمدتری بگیرید.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر مسئله را بیان کنیم ،می توانیم بگوییم بر روی استخوان عضله و بر روی عضله چربی وجود دارد.با یک برنامه ورزشی منظم، توده عضلانی شما شروع به افزایش می کند و شما می توانید احساس کنید که عضلات شما توسعه یافته است.شما وزن کم نکرده اید اما ظاهر شما دچار تغییرات گسترده ای شده است.بسیاری افراد در این زمان ورزش را رها کرده و رو به سوی رژیم های غذایی می روند.

اما این موضوع را نمی دانند که درست در همان زمان بدن شما در حال پاسخ دادن به ورزش و رژیم غذایی شما است.اگر این روند را رها نکنید ، بدن شما روز به روز میزان چربی بیش تری از دست خواهد داد و عضلات شما شروع به ظاهر شدن خواهد کرد.

اگر بخواهیم آن را به صورت دیگری برایتان تشریح کنیم می توانیم بگوییم دونفر با قد و وزن یکسان را درنظر بگیرید ، نفر اول بسیار خوش هیکل و فیت است و نفر دوم دارای اضافه وزن است.اما دلیل آن چیست ؟ وزن هر دو یکی است .پس از شما خواهشمندیم که تنها به وزن خود اکتفا نکنید و از تغییرات میزان چربی و عضله خود آگاه باشید.این امر کاملا مربوط به درصد چربی بدن و توده عضلانی است.

در نتیجه اگر برنامه ورزشی منظم و رژیم غذایی مناسبی دارید  و بعد از مدتی دچار تغییر وزن نشده اید اما بدن شما سفت تر ،باریک تر و قوی تر شده است ،نگران نباشید در مسیر درستی قرار دارید.

نکاتی برای کاهش وزن

مشکل اضافه وزن همچنان یک مشکل روزافزون در سراسر جهان است. تقریبا همه کسانی که مشکل  اضافه وزن دارند ورزش را شروع می کنند و رژیم های کشنده را آغاز می کنند. اما تعداد کمی از این افراد می توانند نتیجه ای مثبت بگیرند.یکی از بزرگترین دلایل این امر این است که آن ها به مدت طولانی دارای رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک بوده اند.در نتیجه، مغز در شوک است.مغز ما نمی تواند آنچه را که می خواهد انجام دهد.این باعث احساس ناراحتی نمی شود بلکه مغز آن را به صورت بازه ای موقت دریافت می کند.فقط بعد از چند هفته مغز و بدن شروع به واکنش می کنند.

افکار و احساساتی مانند اینکه اگر این غذا را بخورم چه می شود ؟ «اگر امروز به ورزش نروم، چه اتفاقی خواهد افتاد»، «زانوهای من درد می کنند»، «درد پشت من»، «ورزش های آهسته برای من کار نمی کنند» رخ می دهد.کسانی که می توانند بر این وضعیت غلبه کنند شروع به از دست دادن وزن می کنند.اما مهم این است که شما به صورت سالم وزن کم کنید.به همین علت وزن شما بر روی ترازو گمراه کننده است و مهم میزان درصد چربی و عضله بدن شماست.

به همین دلیل اگر تصمیم به کاهش وزن دارید حتما میزان درصد چربی و توده عضلانی را اندازه بگیرید.روش دیگر این است که دور شکم ، ران ، باسن و بازو و…. را در تاریخ های مشخص با متر اندازه گیری کنید.