چرا پریود نمیشم؟

چرا پریود نمیشم؟ علت پریود نشدن چیست؟ در این مطلب به دلایل عقب افتادن پریود خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. پریود نشدن علاوه بر بارداری دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد. علل شایع می تواند از عدم تعادل هورمونی تا مشکلات جدی پزشکی متغیر باشد.

چرخه قاعدگی هر زنی در دوره از زندگی اش نامنظم خواهد بود، زمانی که به تازگی به بلوغ رسیده و پریود شده است و زمان یائسگی. همانطور که بدن تان مراحل مختلف زندگی را طی می کند، چرخه طبیعی شما می تواند نامنظم شود.

بیشتر زنانی که به یائسگی نرسیده اند معمولاً هر 28 روز پریود می شوند. با این حال، چرخه قاعدگی سالم می تواند از 21 تا 35 روز باشد. اگر پریود شما در این محدوده ها قرار نمی گیرد، علت آن یکی از دلایل زیر است.


همچنین بخوانید: معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها برای مدیریت پریود!


چرا پریود نمیشم؟ دلایل پریود نشدن چیست؟

1. استرس

استرس می تواند نظم هورمون هایتان را بهم بزند، روتین روزانه تان را تغییر دهد و حتی بخشی از مغز را که مسئول تنظیم قاعدگی شما است را تحت تأثیر قرار دهد – یعنی همان هیپوتالاموس. با گذشت زمان، استرس می تواند منجر به بیماری، افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود، همه این موارد می تواند بر سیکل شما تأثیر بگذارد.

اگر فکر می کنید استرس مقصر عقب افتادن پریود یا پریود نشدن شما است، سعی کنید تکنیک های ریلکسیشن را انجام دهید و تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کنید. ورزش کردن نیز می تواند به شما کمک کند تا به مسیر درست خود برگردید. اگر هیچ یک از اینها کارساز نبودند حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.


همچنین بخوانید: نشانه های خاموش استرس که شما را بیمار می کنند را بشناسید!


2. وزن کم

زنان مبتلا به اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی یا بولیمیا، ممکن است پریود نشدن یا عقب افتادن پریود را تجربه کنند. اگر وزن تان 10 درصد کمتر از حد متوسط به نسبت قدتان باشد، می تواند نحوه عملکرد بدن تان را تغییر داده و تخمک گذاری را متوقف کند. درمان برای اختلال در خوردن و اضافه وزن به روشی سالم می تواند چرخه شما را به حالت عادی برگرداند. زنانی که در ورزشهای شدید مانند ماراتن شرکت می کنند نیز ممکن است پریود نشوند.


همچینن بخوانید: 4 چیز درباره ی عادت ماهانه (پریود) که از آن بی خبر هستید!


3. چاقی

همانطور که وزن کم می تواند باعث تغییرات هورمونی شود، اضافه وزن نیز می تواند. اگر پزشک تان تشخیص دهد که چاقی عامل عقب افتادن یا پریود نشدن شماست، رژیم غذایی و برنامه ورزشی را به شما توصیه می کند.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی بیماری است که باعث می شود بدن شما مقدار بیشتری هورمون مردانه آندروژن تولید کند. در نتیجه عدم تعادل این هورمون، کیست ها روی تخمدان تشکیل می شوند. این می تواند تخمک گذاری را نامنظم کرده یا به طور کلی متوقف کند.

هورمون های دیگر مانند انسولین نیز می توانند به دلیل مقاومت به انسولین ناشی از PCOS، از تعادل خارج شوند. درمان PCOS بر رفع علائم متمرکز است. پزشک ممکن است برای کمک به تنظیم چرخه شما قرص کنترل بارداری یا داروی دیگری را تجویز کند.


همچنین بخوانید: نیازهای زنان در رابطه جنسی ؛ 6 مورد از بایدهای رضایت جنسی زنان


5. کنترل بارداری

هنگامی که کنترل بارداری را شروع یا قطع می کنید ممکن است تغییری در چرخه خود تجربه کنید. قرص های جلوگیری از بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون هستند که از تخمک گذاری در تخمدان جلوگیری می کنند. ممکن است پس از قطع قرص، شش ماه طول بکشد تا چرخه شما دوباره سازگار شود. انواع دیگر پیشگیری از بارداری نیز می توانند باعث حذف دوره های قاعدگی شوند.

6. بیماری های مزمن

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند. تغییرات قند خون به تغییرات هورمونی مرتبط است، بنابراین حتی اگر نادر باشد، دیابت کنترل نشده می تواند باعث بی نظمی پریود شود. بیماری سلیاک باعث التهاب می شود که می تواند منجر به آسیب در روده کوچک شود و از جذب مواد مغذی اصلی در بدن جلوگیری می کند. 

7. دوره قبل از یائسگی زودرس

بیشتر زنان یائسگی را از 45 تا 55 سالگی آغاز می کنند. زنانی که علائم آنها در حدود 40 سالگی یا زودتر بروز می کند، در دوره قبل از یائسگی زودرس هستند. این بدان معنی است که تولید تخمک در بدن تان رو به پایان است و نتیجه آن از پریود نشدن یا بی نظمی آن و در نهایت پایان آن خواهد بود.


همچنین بخوانید: هر آنچه که درباره ی اثرات روان شناختی یائسگی باید بدانید!


8. مشکلات تیروئید

غده تیروئید پرکار یا کم کار نیز می تواند دلیل پریود نشدن یا عقب افتادن آن باشد. تیروئید متابولیسم بدن را تنظیم می کند، بنابراین سطح هورمون ها نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. پس از درمان، پریود شما احتمالاً به حالت طبیعی برمی گردد.


همچنین بخوانید: افسردگی قبل از قاعدگی یا پریود و نشانه ها و دلایل آن


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

  • خونریزی غیرمعمول شدید
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • ادامه خونریزی بیش از هفت روز
  • خونریزی بعد از ورود به یائسگی و یک سال پریود نشدن

در ادامه بخوانید:

راهکارهای کاهش درد پریود یا نشانه های PMS ؛ ارائه شده توسط متخصص زنان 

چرا بعضی ها بهتر درد را تحمل می کنند؟ 

رابطه جنسی در حین پریود ؛ مضرات، فواید و ترفند ها و خطرات احتمالی