چرا یادم میره چی میخواستم بگم؟ یا چرا یادم میره چیکار میخواستم بکنم؟ اینها سوال بسیاری از ماست و همه ما این لحظات را تجربه کرده ایم. آیا تا به حال خودتان را در اتاقی یافته اید که یادت تان نمی آید آنجا چکار داشتید؟ یا برای گفتن حرفی هیجان زده بوده اید که در لحظه آن را فراموش کرده اید؟

ما در زمان هایی که در لحظه به بیش از یک چیز فکر می کنیم، دچار این فراموشی ها می شویم.

آیا تا به حال هنگام فیلم تماشا کردن با دوست تان چت کرده اید؟ یا هنگام راه رفتن و صحبت کردن با تبلت یا گوشی تان چیزی را در اینترنت سرچ کرده اید؟ 

همه ما این کار را می کنیم و هرچه بزرگتر می شویم در این زمینه بهتر می شویم و مهارت های جدیدی را یاد می گیریم. اما در حالی که مغز ما یک کامپیوتر واقعاً شگفت انگیز است – از هر کامپیوتر واقعی قدرتمندتر است – می تواند همزمان فقط از مقدار خاصی انرژی ذهنی استفاده کند.


همچنین بخوانید:

آیا فراموشی نشانه ای از هوش بالا است؟

10 دلیل فراموشی در جوانان!


مغز شما یک نیروگاه است!

مغز خود را به عنوان یک نیروگاه تصور کنید که برق تعدادی از شهرها را تأمین می کند. اگر بعضی از شهرها انرژی زیادی را طلب کنند (با روشن بودن تمام وسایل الکتریکی)، شهرهای دیگر انرژی کمتری دریافت خواهند کرد. زیرا مقدار مشخصی برق برای گردش وجود دارد.

به همین ترتیب، مغز شما در هر لحظه میزان مشخصی انرژی برای اشتراک در اختیار دارد. انسان ها در سنین پایین مغز کوچکی دارند و انرژی ذهنی کمتری نسبت به انسان بالغ دارند. به همین ترتیب، مغز یک نوجوان نسبت به مغز بزرگسال کمتر بالغ است. اکنون، این ما را به مسئله فراموش کردن چیزها بازمی گرداند.

مغز بزرگتر (و باتجربه تر) به معنای انرژی ذهنی بیشتر برای تقسیم بین وظایف است. حتی برای بچه ها هم انجام دادن دو کار در یک لحظه امکان پذیر است. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهد که هرچه ما بالغ تر می شویم انجام دادن دو یا چندکار در لحظه برایمان آسان تر خواهد شد.

چرا؟ چون نیروگاه مغز نابالغ کمی کوچکتر است و به اندازه بزرگترها انرژی کافی تولید نمی کند.

مهارت هایتان را تقویت کنید!

تمرین مشکل را حل خواهد کرد. برای بازیکنان فوتبال، همزمان فوتبال بازی کردن و صحبت کردن با دوستان شان سخت نیست. مهارت های فوتبالی فوتبالیست ها آنقدر خودکار است که برای بازی کردن به انرژی ذهنی زیادی احتیاج ندارند و بیشتر انرژی ذهنی شان را برای کارهای دیگر باقی می گذارند. همچنین برای راننده های مجرب همزمان رانندگی کردن صحبت کردن یا گوش دادن به آهنگ کار سختی نیست، اما اینکار برای تازه کار ها بسیار سخت است. هرچه مهارت های خود را بیشتر تقویت کنیم، در انجام همزمان کارها بهتر عمل می کنیم.

چرا یادم میره چی میخواستم بگم؟ 

بنابراین، چرا بعضی اوقات فراموش می کنم که چه می خواستم بگویم؟ انگار نوک زبانم است. پاسخ این است که شما احتمالاً قبل از صحبت کردن درحال انجام دادن کارهای دیگری بوده اید.

این ممکن است به این دلیل باشد که شما همزمان به کلماتی که می خواهید بگویید و چیز دیگری فکر می کنید. یا شاید به طور همزمان تلاش می کنید روی چیزی که طرف مقابل درحال توضیح دادن است، متمرکز شوید و به چیزی که خودتان می خواهید در جواب بگویید فکر می کنید. 

گاهی اوقات، مغز شما نمی تواند همزمان دو کار پیچیده را انجام دهد. در آن لحظه ممکن است انرژی ذهنی کافی نداشته باشید. 

فراموش کردن کارها برای همه طبیعی است و احتمالا زمانی اتفاق می افتد که کارهای زیادی را همزمان انجام می دهید. وقتی این اتفاق برایتان رخ داد، نفس عمیق بکشید و آرام باشید!

حتما بعداً وقتی سرتان خلوت شد و دوباره انرژی ذهنی تان را بازیافتید، این کلمات به شما برمی گردند.

در ادامه بخوانید:

آیا شما نیز به فراموشی دچار شده اید؟ آن را جدی بگیرید! 

مواد غذایی که باعث تقویت حافظه می شوند

5 نکته برای یادگیری سریع مطالب و مهارت های جدید