چروفوبیا و یا ترس از خوشحالی چیست؟ آیا شما به آن مبتلا هستید؟ آیا می دانید دلایل آن چیست؟ ما در این مطلب شما را با تمام این پرسش ها و پاسخ های آن ها آشنا می کنیم.

چروفوبیا و یا ترس از خوشحالی چیست؟

چروفوبیا، نوعی ترس از احساسات خوب و یا خوشحالی است. زیرا افراد مبتلا به این فوبی فکر می کنند که موضوع غم انگیزی پس از خوشحالی آن ها حتما اتفاق خواهد افتاد. این بدان معنا نیست که همیشه این افراد ناراحت هستند ،اما آن ها همواره از خوشحال بودن هراس دارند و سعی می کنند خوشحالی خود را نشان ندهند. اما دلیل آن چیست؟


همچنین بخوانید: تفاوت بین ترس و فوبیا در چیست؟ با این دو به طورکامل آشنا شوید.


این نوع ترس و فوبی رابطه نزدیکی با تجربیات تلخ در گذشته دارد و در واقع  تلاش برای جلوگیری از خوشحالی است. یکی دیگر از دلایل چروفوبیا احساس عدم اعتماد فرد به افراد نزدیک اوست. این افراد احساس می کنند که در صورت خوشحالی و شادی ،سریعا خوشحالی آن ها تبدیل به ناراحتی می گردد.

افرادی که از این ترس و وحشت رنج می برند از حضور در مراکز اجتماعی و روابط جلوگیری خواهند کرد.این افراد احساس می کند دنیا مکان امنی نیست و سعی می کنند برای خود جهانی امن به وجود آورند.

خوشبختی برای آن ها یک آرزوی محال است.زیرا  همیشه احساس می کنند که خوشبختی آن ها به زودی از بین خواهد رفت. برای این افراد زندگی یک میدان جنگ است که فقط با احساس اضطراب می توانند در آن زنده بمانند!

چروفوبیا و یا ترس از خوشحالی در همه جوامع ممکن است رخ بدهد، اما در جوامع شرقی بیشتر شایع است. واقعیت این است که جوامع غربی شادکامی فرد را به عنوان یک ارزش اصلی در نظر می گیرند، و این موضوع مردم را چروفوبیا و یا  ترس از خوشحالی دور می کند. چروفوبیا و یا ترس از خوشحالی قابل درمان است. قبل از هر چیز باید دلایل ترس مشخص شود. درمان هر علت حسی ممکن است. روش های بسیاری برای درمان وجود دارد اما شایع ترین روش حساسیت زدایی سیستماتیک است. در این روش فرد را با ترس های او پس از خوشحالی روبرو می کنند. روان درمانی می تواند در فهمیدن و غلبه بر علل ترس از خوشحالی مفید باشد.

در ادامه بخوانید :

آیا شما مبتلا به فیلو فوبیا(ترس از عشق ) هستید ؟

توکوفوبیا (Tokophobia) یا ترس از زایمان چیست؟

همه چیز درباره ی نشانه ها و درمان اختلال سوشال فوبیا یا هراس اجتماعی

آگورافوبیا یا هراس از مکان های باز چیست؟ و چگونه درمان می شود؟