چطوری خودمو دوست داشته باشم؟

قبل از اینکه کسی بتواند شما را دوست داشته باشد، شما باید خودتان را دوست داشته باشید. قبلاً بارها این را شنیده اید. اما خیلی ها می پرسند: چطوری خودمو دوست داشته باشم؟ دوست داشتن خود یعنی چه؟ و در واقع چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟ 

به دلایل مختلف، بسیاری از ما دوست داشتن دیگران را آسان تر از دوست داشتن خودمان می دانیم. گاهی اوقات ما واقعاً نسبت به خود بسیار ظالمانه رفتار می کنیم. ما خود را در معرض یک منتقد درونی سخت، روابط ناسالم، مواد سمی و خودتخریبی قرار می دهیم. تمرکز کردن روی نقاط ضعف مان برایمان بسیار آسان است.

اما صرف نظر از دلایل نداشتن عشق به خود، وقت آن است که مراقبت از خود را شروع کنید و با عشقی که لایقش هستید با خود رفتار کنید. این عشق به خود برعکس خودخواه بودن، که بسیاری از آن ترس دارند، طرحی است که به دیگران نشان می دهد چگونه شما را دوست داشته باشند.


همچنین بخوانید: چگونه هدف زندگی‌مان را پیدا کنیم؟ چگونگی دستیابی به جهت، معنا و انگیزه


می پرسید: چطوری خودمو دوست داشته باشم؟ در ادامه 22 راه برای دوست داشتن خود را برایتان شرح می دهیم. بسیاری از آنها ساده و مستقیم هستند. بعضی از آنها سخت تر است. نیازی نیست که از همه این ایده ها استفاده کنید، اما همپوشانی زیادی پیدا خواهید کرد.

چطوری خودمو دوست داشته باشم؟

1. خودت را بشناس. وقتی حتی نمی دانید چه کسی هستید، محال است که بتوانید خودتان را دوست داشته باشید. به اعتقادات تان، ارزش هایتان و چیزهایی که دوستشان دارید فکر کنید و آنها را کشف کنید. 

2. در صورت نیاز “نه” بگویید. مرزها نوعی ضرورت مراقبت از خود هستند، زیرا باعث می شوند دیگران بدانند شما لیاقت و انتظار احترام دارید.

3. خود را با دیگران مقایسه نکنید. دیگران بهتر یا بدتر نیستند یا بیشتر یا کمتر از شما. آنها فقط متفاوت هستند. شما دقیقاً همانطور که هستید ارزش دارید و پذیرش خودتان به این معنی است که نیازی به مقایسه نیست.

4. حضور واقعی داشته باشید. زندگی ما پر از حواس پرتی ها است. بسیاری از این چیزها سرگرم کننده و ارزشمند هستند، اما بعضی دیگر ممکن است باعث تخریب شوند و ما را از شناخت واقعی و خودمان بودن باز دارند.

5. نقاط قوت خود را بشناسید و از آنها استفاده کنید. همه ما موهبت های فوق العاده ای داریم، اما بسیاری از آنها مورد توجه قرار نمی گیرند. وقتی مشغول و حواس پرت هستید دسترسی به این خصوصیات عالی دشوار است. تمرکز روی نقاط قوت احساسات مثبت شما نسبت به خودتان را افزایش می دهد.

6. با خود خوب و سالم رفتار کنید. شما لایق این رفتارهای سالم و خوب هستید و برعکس پاداش هایی که در زندگی دریافت کردید، نیازی نیست کار خاصی برای به دست آوردن آن انجام بدهید، بلکه شما بدون هیچ تلاشی لایق خوبی ها هستید. 

7. با خود صادق باشید. این یکی می تواند سخت تر از آن باشد که به نظر می رسد. بعضی از ما آنقدر در خودفریبی مهارت داریم که حتی نمی دانیم آن را انجام می دهیم. صداقت در همه روابط کلیدی است، مخصوصا در رابطه با خودمان. واضح است که، اگر به خود دروغ بگویید، خودتان را کوچک کنید یا بهانه بیاورید، نمی توانید خودتان را دوست داشته باشید. عشق به خود واقعی به معنای پذیرفتن مسئولیت و پاسخگویی است.


همچنین بخوانید: چطور با اعتماد به نفس باشم؟ برای با اعتماد به نفس بودن این 12 کار را انجام ندهید!


8. بخاطر اشتباهات و نقایص تان به خودتان سخت نگیرید. شما بیشتر از دیگران به خود سخت می گیرید. کمی به خود آسان بگیرید. انسان جایزالخطا است. نقص ها بخشی از آنچه شما را به وجود می آورد هستند.

9. روی بخشش خود برای چیزهای بزرگتر کار کنید. بعضی اوقات ما بخاطر پشیمانی ها یا تخلفات بزرگ نمی توانیم خود را ببخشیم. بخشش خود فرایندی است که ذره ذره شما را به این باور صحیح می رساند که شما هرکاری در آن لحظه از دست تان برمی آمده انجام دادید، البته که امروز می توانید بهتر عمل کنید، اما گذشته را نمی توان تغییر داد. به همین دلیل کاملاً ناعادلانه است که با شناختی که اکنون دارید، درباره گذشته خود قضاوت کنید. به یاد داشته باشید: “هنگامی که بهتر می دانیم بهتر عمل می کنیم.”

10. بپذیرید که برخی افراد شما را دوست نخواهند داشت. درست است، بعضی ها شما را دوست ندارند و این طبیعی است. وقت خود را برای جلب رضایت افرادی که رضایت آنها غیرممکن است یا افرادی که برای شما خیلی مهم نیستند، از دست ندهید. “خود واقعی بودن” به معنای این است که باید از تلاش برای جلب رضایت دیگران دست بردارید و خود اصیل تان را بپذیرید.

11. تفریح را در اولویت هایتان قرار دهید. هر هفته یک چیز جالب را در دستور کار خود قرار دهید. از آن غفلت نکنید و آن را لغو نکنید. درست مثل استراحت کردن، همه ما برای اینکه احساس خوبی داشته باشیم به تفریح نیاز داریم. از این نیاز مهم صرف نظر نکنید.

12. سپاسگزاری را تمرین کنید. قدرشناسی یکی از ساده ترین راه ها برای تمرکز بر خوبی های موجود در خود و زندگی شماست. سعی کنید هر روز صبح از خواب بیدار می شوید برای 3 چیز در زندگی یا در وجود خودتان سپاسگذار باشید.

13. موفقیت های خود را بنویسید. زیرا رکوردی از موفقیت های شما (کوچک و بزرگ) را ایجاد می کند که هر وقت احساس کمبود شدید می توانید دوباره آن را بخوانید.

14. احساسات خود را احساس کنید. احساسات ما بخشی جدایی ناپذیر از آنچه که هستیم هستند. بدون تأیید و احساس همه احساسات خود نمی توانید خود را بشناسید. از احساسات ناراحت کننده مانند عصبانیت و غم پرهیز نکنید. اگر آنها را انکار کنید، بخشی از خود را انکار کرده اید. به خود اجازه دهید که آنها را به روشی سالم و محترمانه بیان کنید.

15. به خوبی از بدن خود مراقبت کنید. واقعا نمی توان قیمتی برای سلامتی تعیین کرد. احساس خوب جسمی به خودتان هدیه دهید – به طور منظم ورزش کنید، غذای سالم بخورید، آب بنوشید و بیشتر شب ها 7-8 ساعت بخوابید.


همچنین بخوانید: داشتن ذهنی سالم و سلامت روان مستلزم ترک این 5 عادت بد است!


16. یک سرگرمی را دنبال کنید. سرگرمی ها می توانند آرامش بخش، چالش برانگیز، خلاقانه، ورزشی، اجتماعی یا آموزشی باشند. همانطور که می بینید، سرگرمی های مختلف نیازهای مختلف ما را برآورده می کنند. چیزی پیدا کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

17. پشت خود را خالی نکنید. مانند مرزها، قاطع بودن راهی است که به دیگران نشان می دهد نظرات و نیازهای شما مهم است. دوست داشتن خود یعنی شما ارزش خود را می دانید و می توانید آن را با دیگران در میان بگذارید.

18. برای خود نامه عاشقانه بنویسید. می دانم که این یک کار سخت است، اما واقعاً شما را به چالش می کشد تا چیزهایی را که درباره خودتان دوست دارید شناسایی کنید.

19. در صورت نیاز درخواست کمک کنید. قسمت دیگری از مراقبت از خود تشخیص این است که چه زمانی به کمک احتیاج دارید. کمک خواستن ضعف نیست، بلکه عملی انسانی است. همه ما در بعضی مواقع به کمک نیاز داریم.

20. با خود مهربانانه صحبت کنید. مثل زمانی که با یکی از عزیزانتان صحبت می کنید با خود صحبت کنید. خود را پایین نیاورید، از الفاظ بد و منفی استفاده نکنید یا از خود انتقاد نکنید.

21. خود را در محاصره افرادی قرار دهید که با شما با محبت و احترام رفتار می کنند. کسانی که با آنها وقت می گذرانید بیانگر احساسی هستند که نسبت به خود دارید. افرادی که احساس شایستگی می کنند خود را با افراد مثبت احاطه می کنند. بعضی اوقات دوست داشتن خود به این معنی است که باید روابط خود را با افراد سواستفاده گر یا نامهربان خاتمه دهید.

22. به خودتان اجازه دهید که گاهی اوقات سرعت تان را کم کنید. آیا همیشه مشغول هستید؟ وقت آن است که سرعت خود را کاهش دهید و به بدن و ذهن خود اجازه استراحت بدهید. لازم نیست همیشه همه کارها را انجام دهید، آنچه را که بیشترین اهمیت را دارد در اولویت قرار دهید و در نه گفتن هرگونه احساس گناه را کنار بگذارید. استراحت شکل اساسی مراقبت از خود است.

خود شما کسی است که همیشه با او خواهید بود. شخصی که در رنج ها و لذت ها کنارتان خواهد بود؛ کسی که شما را بهتر می شناسد. رابطه شما با خود مهمترین و طولانی ترین رابطه ای است که در کل عمرتان خواهید داشت. امیدوارم مدتی را صرف یادگیری بیشتر دوست داشتن خود کنید.

در ادامه بخوانید:

چگونه انرژی منفی را از خود دور کنیم ؟ 

چرا اعتماد به نفس ندارم؟ 5 دلیل نداشتن اعتماد به نفس