اگر شما هم دچار اضطراب یا استرس جنگ شده اید و مدام در فکر خود احتمال اتفاقات بد بیشتر را مرور می کنید، این مطلب برای شماست و به شما کمک خواهد کرد که این اضطراب را از خود دور کنید.

واکنش های روانشناختی مانند استرس و اضطراب، پس از اتفاقات ناگوار بسیار متداول است. اتفاقاتی مثل، زلزله، سیل، سقوط هواپیما و از همه بدتر حمله تروریستی و … که متاسفانه این اواخر از همه نوع بلا را در کشور عزیزمان شاهد بوده ایم.



اما آیا شما به بیماری روانی دچار شده اید؟

سطحی از اضطراب و استرس در همه ی انسان ها از جمله افراد نرمال وجود دارد. اما زمانی که استرس خیلی حاد می شود و در عملکرد شما اختلال ایجاد می کند و یا سطحی از اضطراب و استرس به طور مزمن یا برای مدت طولانی همراه شما باشد، نشان دهنده ی مشکل است. 

همچنین اگر برای چک کردن اخبار احساس اجبار می کنید یا افکارتان مدام حول محور اتفاقات بد در جریان است، ممکن است دچار وسواس فکری جبری شده باشید.

اما این روزها همه ی ما بهانه ی نسبتا کافی برای احساس اضطراب داریم، و البته کسانی که قبل از این اتفاقات ناگوار مستعد اضطراب بودند و یا با آن دست به گریبان بودند، این روزها بیشتر در معرض خطر اضطراب و هراس قرار دارند. آیا اینکه مدام از اضطراب یا استرس جنگ حالمان بد باشد و گوش به زنگ کوچکترین اخبار منتشر شده باشیم، یا مدام به اتفاقاتی که رخ داده فکر کنیم، طبیعی است؟

افراد سطوح مختلفی از اضطراب جنگ را تجربه می کنند. بعضی ها سعی می کنند اصلا اخبار را دریافت نکنند و درباره ی موضوعات نگران کننده صحبت نکنند و در نتیجه اضطرابی به خود راه نمی دهند، بعضی دیگر فقط نگران هستند، اما می توانند به کارهای روزانه شان برسند.

اما از طرفی اضطراب جنگ بر روی برخی افراد تاثیر گسترده ای گذاشته است و مدام احساس دلهره و اندوه و ترس دارند. آنها نمی توانند اخبار را دنبال نکنند و احساس اجبار می کنند که باید از همه چیز مطلع باشند و مدام درباره ی اخبار و اتفاقات اظهارنظر و بحث می کنند. بزرگترین اشتباه آنها این است که اکثرا در مکان های عمومی و شبکه های اجتماعی درباره ی اتفاقات به بحث می پردازند و درباره ی احساسات خود با فردی که به او اعتماد دارند صحبت نمی کنند. این بحث ها باعث بروز اختلاف نظرهای زیاد و افزایش احساس خشم و اضطراب در فرد می شوند.



یکی از بهترین راه های مقابله با این احساسات منفی، صحبت در مورد آنها با شخصی است که به او اعتماد دارید. همه ما به افراد مطمئن در زندگی خود احتیاج داریم – دوستانی که می توانیم با آنها صادق باشیم و در مورد شک ها و ترس های خود گشوده باشیم، بدون اینکه نگران باشیم که آنها ما را قضاوت یا شرمنده کنند. اگر اشخاص مطمئنی را می شناسید، با آنها تماس بگیرید، برای چایی یا قهوه دور هم جمع شوید و به آنها بگویید که چه احساسی دارید.

اگر هیچ فرد مورد اعتماد یا نزدیکی به خود ندارید، می توانید کسی را پیدا کنید و همدیگر را از حمایت های متقابل برخوردار کنید. می توانید از گروه های حمایتی کمک بگیرید و یا از روانشناس کمک بگیرید که هم اضطراب تان را کاهش دهید و هم مهارت های اجتماعی تان را بالا ببرید.

همچنین اگر علائم جسمانی اضطراب را تجربه می کنید – به عنوان مثال، تنگی نفس، تپش قلب یا عرق کردن – بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید.

بهتر است از پیگیری مداوم اخبار ناراحت کننده دست بکشید و در مکان های عمومی یا شبکه های اجتماعی از بحث در مورد این اتفاقات و احتمالات بد خودداری کنید. به فعالیت هایی که به شما آرامش و لذت می دهند بپردازید، مثل گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن، رقصیدن و …



بابت اینکه از کارهایتان احساس لذت کنید و نسبت به اتفاقات رخ داده بی تفاوت باشید، احساس گناه نکنید. بعضی اتفاقات اجتناب ناپذیر هستند و در سراسر جهان افراد به دلایل مختلف می میرند و شما و هیچکس دیگر نمی تواند جلوی این را بگیرد. از طرفی درگیر شدن در بحث های سیاسی برای کسانی که مستعد اضطراب و استرس هستند، مثل خودزنی است. بدانید که آرامش اعصاب و روان و سلامت شما از هرچیزی بیشتر اهمیت دارد.

اگر بازهم از رسیدن به زندگی روزمره و تجربه احساس لذت به دلیل مرگ بسیاری از هموطنان مان و مردم دنیا یا حیواناتی که در آتش سوزی استرالیا سوخته اند، احساس گناه می کنید، می توانید اگر به کمک های مالی احتیاج است، به آنها کمک کنید. هرچند کوچک، هرچه از دست تان بر می آمده انجام داده و احساس بهتری خواهید داشت. 

همچنین می تونید پیشنهادات و یا احساسات خود را با ما به اشتراک بگذارید.