29 اکتبر روز جهانی اینترنت است. روزی که تاثیرات تصاعدی و غیر قابل وصف اینترنت را در شکل گیری شخصیت مان و اینکه در حال حاضر چه هستیم به ما یادآوری خواهد کرد. نکته مهمی در این مطلب هست و آنهم این است که: همه ما باید در مورد شخصیت آنلاین مان خیلی خوب فکر کنیم! شما در دنیای آنلاین چه شخصیتی دارید؟ چطور اینترنت شخصیت مان را شکل می دهد؟ با من و مجله وارونه تا انتها همراه باشید تا ببینیم اینترنت، این دنیای عجیب و غریب بر شخصیت ما چه تاثیرات شگرفی دارد.

مطلب مرتبط: چطور DNA ما شخصیت و ظاهرمان را تعیین میکند؟ 

اینترنت، دنیای عمومی پر از اطلاعات شخصی

اینترنت دنیای عمومی، پر از اطلاعات شخصی است. تجربه ای که برای خیلی ها اغواکننده است. و این طبیعت ماست که به دنبال تجربه های خاص باشیم. دوست داریم همه چیز برای ما، و به سبک خاص ما باشد. شاید هم به همین خاطر است که پا به دنیای الگوریتم ها گذاشتیم و به این موجودات بی جان هم دیکته کردیم ما که هستیم. چت روم های آنلاین را در نظر بگیرید.

ما در مکالمه های آنلاینی شرکت میکنیم که جواب های از پیش تعیین شده دارند. بات هایی که بدون زحمت جواب از پیش تایپ شده شما را برای مخاطبین تان می فرستند. جواب هایی که اتفاقا در عین عمومی بودن خیلی به نظرمان خاص هستند! این جاست که میگویم دنیای ما دستخوش مرزهای دست ساز خصوصی سازی شده! شما در دنیای چت های خصوصی تیندر و توییتر غرق هستید! اما آیا واقعا مرزهای این سرزمین های آنلاین خصوصی هستند؟ اطلاعات شما تا کی در این دنیای پر زرق و برق باقی خواهند ماند؟

مرتبط: چطور سابقه‌مان در اینترنت را پاک کنیم؟ 

بات های دست ساز ما را بهتر از خودمان می شناسند

بات ها را خودمان ساخته ایم. این ما هستیم که با دادن اطلاعات از زیر و بم زندگی مان پرشان می کنیم. و در نهایت تعجب میکنیم از اینکه چقدر ما را خوب می شناسند. گاهی حتی بهتر از دوستان و اعضای خانواده مان! پس اینترنت خیلی بیشتر از آنکه تصورش را میکنید تبدیل به نمونه ای از خود واقعی ما شده! حالا به این سوال می رسیم که خود واقعی ما برای آینده مان چه برنامه ریزی دارد؟

شبیه سازی اینترنت از مغز انسان

چطور اینترنت شخصیت مان را شکل می دهد؟ اگر از لحاظ تکنولوژیکی به این داستان نگاه کنیم، اینترنت و ابزار تکنولوژیکی که در آینده از آن استفاده می کنیم هیچ اهمیتی ندارد. ساختار اینترنت، اطلاعات موجود در آن و اینکه در نهایت به مدیریت چه کسانی خواهد افتاد هم هیچ اهمیتی ندارد. تنها چیزی که اتفاقا در این زمینه خیلی مهم است این است که این الگوریتم ها تا کجا قرار است پیش بروند؟ به عبارت دیگر، این الگوریتم ها تا چه اندازه قادرند کارکرد مغز انسان را شبیه سازی کنند؟ خب شبیه سازی اینترنت از کارکرد هوش انسان از تاثیرات مستقیم اینترنت بر زندگی ما نیست اما با نگاهی دقیق متوجه این موضوع خواهید شد که سیر تکاملی اینترنت درست مانند سیر تکاملی مغز انسان است.

اولین ارتباط اینترنتی مان

در سال 1983 برای اولین بار اطلاعاتی بین دو کامپیوتر جا به جا شد. درست ماند لبخندی که بین دو انسان دو دو طرف خیابان رد و بدل شده است. راستش را بخواهید اساس و پایه شبکه اینترنت هم بر ارتباط بین انسان ها استوار شده. پس از همان روز اول هم ارتباط موجود در نت از ارتباط بین انسان ها شبیه سازی شده بود. حالا می رویم سراغ تئوری خود ارتباطی. در این تئوری هویت ما از ارتباط بین ما و دیگران شکل میگیرد. پس شخصیت ما اتوماتیک نیست و از ارتباط داشتن با دیگران شکل میگیرد. اشتباه نکنید،”دیگران” فقط اشخاص نیستند.  کامپیوتر شخصی خانه شما هم می تواند در نقش “دیگران” شخصیت شما را شکل دهد.

مرتبط: تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی چگونه است؟

ویندوز 95؛ حامل مهمانی ماندگار

ویندوز 95 اولین سیستم عامل مجهز به دسترسی به نت، اینترنت را به خانه هایمان آورد. این جا بود که ارتباط ما با دنیای بزرگ اینترنت در عین عمومی بودن خیلی خیلی شخصی شد. ماشین های متصل به هم ما آدم ها، اطلاعات مان از خانه ای به خانه دیگر جا به جا می کردند. اینترنت خودش را به تعطیلات مان، کارهای روزمره مان و حتی ملاقات های خانوادگی مان تزریق میکرد. هویت شخصی و حرفه ای مان با بالا تر رفتن روز به روز توانایی های اینترنت تیره و تیره تر شد. از سوی دیگر توانایی مان در ارتباط با دیگران، آنهم در دنیای آنلاین بیشتر شد.

خود گستردگی یعنی کامپیوترِ من خود “من” است

بر اساس تئوری خود گستردگی، ما آدم ها می توانیم شخصیت مان را به اشیایی که می خریم و مالکشان هستیم تزریق کنیم. خودگستردگی تنها به ابزاری مانند کامپیوتر و گوشی های هوشمندمان ربط ندارد. فعالیت هایی که با این ابزار انجام می دهیم هم تحت تاثیر خود گستردگی است. مثلا آنلاین کتاب خواندن و حتی گشت و گذار هر شب مان در دنیای نت! این فعالیت ها خیلی زودتر از آنچه تصورش را می کردیم به عادت هایمان تبدیل شدند. تئوری خود گستردگی هم به نمونه جدیدتری به نام تئوری خود غیر محدود تغییر شکل داد. البته این روزها تئوری خود ارتباطی از همه جدید تر است.

هر فعالیت ما در اینترنت؛ بازی رنگی در فرفره آتشین دنیای نت

تا به حال به گردش فرفره توجه کرده اید؟ تا به حال فرفره های آتشین دیده اید؟ برخلاف سایر فرفره ها، فرفره های آتشین دور مرکز خودشان می چرخند و رنگ های بی نظیر گردش شان چشم ها را خیره میکند. داستان رفتار ما در دنیای آنلاین درست مانند گردش فرفره های آتشین است. هر عکس، پیام و کوچک ترین حرکت مان در نت نقش یکی از الگوریتم های درخشان موجود در فرفره را بازی میکند. شعله های کوچک در کنار هم جمع می شوند و در نهایت می بینیم که ارتفاعش تا جایی که تصورش را نمی کردیم بالا رفته!

مرتبط: با 6 فایده شبکه های اجتماعی آشنا شوید! 

چطور اینترنت شخصیت مان را شکل می دهد؟

هر رسانه اجتماعی؛ یک شخصیت

فیس بوک، اینستاگرام و توییتر هر کدام یک پای چرخده این فرفره هستند. ما در هر کدام از این رسانه های آنلاین یک شخصیت آنلاین داریم. برای هر کدام از مخاطبین مان در این رسانه ها یک شخصیت انتخاب می کنیم. با کمک همین شخصیت های متعدد در یک زمان مکان های متفاوتی را سیر می کنیم. و هر چه قدر زمانی که در این دنیاهای خیالی سر می کنیم بیشتر باشد شعله فرفره چرخنده هم بیشتر و بیشتر خواهد شد. هر چه در این دنیاهای آنلاین قدم بگذاریم، اطلاعات بیشتری را به خورد الگوریتم ها می دهیم! و در نهایت به این نکته می رسیم که این الگوریتم ها ما را بیشتر و بهتر از خودمان می شناسند.

استوری های اینستاگرام؛ نمود شخصیت ما در لحظات بحرانی

فرفره آتشین داستان ما آنقدر می چرخد و می چرخد تا بالاخره گوشه ای آرام بگیرد. اما نکته این جاست که پس از خاموشی شعله ها اثری از خود فرفره نیست. ما هم همین هستیم. اتفاقات ریز و درشت زندگی مان را در اینستاگرام استوری می کنیم و پس از 24 ساعت انگار نه انگار. قدردانی اینستا از لحظات خوش و ناخوش زندگی مان همان 24 ساعت است.  این زمان کم نمود شخصیت بحرانی ما و عمر این شخصیت به عنوان پدر، مادر یا دوست است. شما در یک لحظه شاد هستید، شعله می گیرید، استوری می گذارید و لحظه ای بعد همه چیز خاموش می شود.

نقش شما در دنیای نت! بازیگر هستید یا تماشاچی؟

شخصیت ما در دنیای نت تافته ای جدا بافته نیست. ما در یک نمایش نوربازی ایفای نقش میکنیم. در نهایت می بینید که در این دنیای رنگارنگ هر کس گوشه ای در حال چرخش است. شما تنها تماشاچی یا تنها بازیگر این نمایش نخواهید بود. هر کس که پا به این دنیای رنگارنگ گذاشت هم بازیگر می شود هم تماشاچی بازی دیگران! پس این خود ما و شخصیت ماست که اینترنت را شکل میدهد و از سوی دیگر این اینترنت است که شخصیت ما را شکل میدهد. درست مانند یک فرفره چرخان و آتشین! دنیای رنگارنگ آینده ما در کنار این غول عجیب و غریب دست آموز، دنیایی به هم پیوسته و غیر قابل جدا شدن است! اینکه آینده مان در کنار این عضو جدانشدنی چه خواهد شد هم در قید و بند دستان خودمان است!

در ادامه بخوانید: آیا تست شخصیت MBTI علمی است؟