کمک به فرد مضطرب

چطور به کسی که اضطراب دارد کمک کنیم؟ روش های کمک به فرد مضطراب چیستند؟ کمک به فردی که اضطراب دارد آسان است اما راهکار خاص خود را دارد. بیشتر ما در خانواده، یا در میان دوستان مان کسانی را داریم که با مشکل اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. خیلی اوقات از خودمان پرسیده ایم که چطور می شود به این دسته از عزیزانمان کمک کنیم؟ البته باید بگویم که گاهی کمک کردن به کسانی که اضطراب دارند خیلی سخت می شود. اما اگر نگرانی هایشان را بفهمید، اگر به مرحله درستی از درک وضعیت شان برسیم، ارتباط با آنها خیلی راحت تر از قبل خواهد شد.

مطلب مرتبط: مشکلات جسمی که باعث اضطراب می شوند و باید ابتدا آنها را رفع کنید! 

همگی خیلی خوب می دانیم که مشکلات روان شناختی بسیار پیچیده و آزاردهنده هستند. هم برای کسی که از مشکل رنج می برد و هم برای کسی که در کنار فرد مضطرب زندگی می کند. اما چطور به کسی که اضطراب دارد کمک کنیم؟ هدف من و مجله وارونه از نوشتن این مطلب همین است. این بار تصمیم دارم از فوت و فن کمک کردن به کسانی که اضطراب دارند برایتان بنویسم. خواهید دید که با رعایت این نکته های مرحله به مرحله می توانید به دوستان و اعضای خانواده تان که با مشکل اضطراب کلنجار می روند کمک کنید تا بالاخره حس خوب آرامش را تجربه کنند.

نشانه های اضطراب شان را درک کنید

اضطراب در هر کس نشانه ای دارد. دایره این علائم بسیار گستره بوده و هر کس می تواند یک سری علائم خاص خودش را داشته باشد. این علائم شامل رفتار تدافعی، زودرنجی و بی قراری هستند. مطالعه در مورد انواع اضطراب و نشانه های آن می تواند کمک تان کند. تا بفهمید فرد مورد نظر از چه نوع اضطرابی رنج می برد، نشانه هایش چیستند و چطور باید این نشانه ها را درک کرد. در این صورت حس فرد مضطرب و چالش هایی که با آنها رو به روست را بهتر و بیشتر درک خواهید کرد. علاوه بر این متوجه خواهید شد که درچه شرایطی بیشتر از گذشته نیازمند حمایت های شما هستند.

به آنها یادآوری کنید که در کنارشان هستید

یکی از اساسی ترین مراحل آموختن فوت و فن های کمک کردن به فرد مضطرب یادآوری این قضیه است که همیشه در کنارشان هستید حتی در لحظاتی که حمله های اضطرابی بدی را تجربه می کنند. یعنی حمایت بی قید و بند! حس تنها نبودن در مشکلات اندکی از فشار اضطراب شان کم خواهد کرد. علاوه بر این به فرد مضطرب ثابت می کند که کسی را دارد که به او اهمیت می دهد، شنونده خوبی است و خواهان بهتر شدن حالش است. یادتان باشد که خودِ فرد مضطرب راه های بهتر شدن علائم اضطرابش را خیلی بهتر از بقیه می داند. پس کمک شان کنید تا برای بهتر و کاهش اضطراب حرکت کنند.

به نیازهای حمایتی شان اهمیت دهید

از آنها بپرسید که چه نیازهای حمایتی دارند؟ به دقت به خواسته هایشان گوش دهید. چرا که دقیقا هدف تان هم کمک کردن به آنهاست. شاید ترجیح دهند کاری که مضطرب شان می کند را نصفه و نیمه رها کنند. شاید از شما بخواهند با کمی صحبت افکار مضطرب کننده را از آنها دور کنید. صحبت کردن و درک کسی که اضطراب دارد یعنی اهمیت دادن به درک احساسی فردی که به او اهمیت می دهید. باور داشته باشید که این روش در بهبود حال فرد مضطرب تاثیر بسزایی خواهد داشت.

راه های ارتباطی تان را با این افراد نبندید

ارتباط داشتن با فرد مضطرب در پروسه درمان خیلی مهم است. اگر امکانش هست دائم به ملاقاتش بروید. قرار ملاقات های دو نفره بگذارید تا در مورد هر چیزی که مضطرب شان می کند با شما حرف بزنند. حتی می توانید با آنها تماس بگیرید، ویدیو کال هم و پیامک دادن هم راه های خوبی برای چک کردن حال فرد مضطرب هستند.

مرتبط: با تکنیک بسیار موثر “دکمه ی فشار” برای کاهش اضطراب و افکار منفی آشنا شوید! 

مراقب خودتان باشید

وقتی به کسی که اضطراب دارد کمک می کنید خودتان هم در خطر خستگی، ترس و گاهی وحشت هستید. راحت تر بگویم. اضطراب مثری است و خیلی راحت می تواند شما را هم تحت تاثیر قرار دهد. حواستان به احساسات خودتان باشد و سلامت روان خودتان را درجه اول اهمیت قرار دهید. با دوستان و خانواده تان در مورد احساسی که دارید صحبت کنید یا اگر امکانش بود با پزشکی متخصص در این باره صحبت کنید. فعالیت هایی که دوست دارید انجام دهید تا سلامت روانی و فیزیکی تان حفظ شود. یادتان باشد که اگر خودتان سالم بمانید می توانید به فرد مضطرب کمک کنید.

دائما در مورد اضطراب شان حرف نزنید

اگر به ملاقاتشان رفته اید یا اگر پای تلفن با آنها حرف می زنید دائما موضوع اضطراب شان را وسط نکشید. مکالمه را به موضوعات دیگری بکشید. اگر دوست داشتند خودشان در این مورد حرف می زنند. در این صورت فشار و اجباری برای صحبت در این مورد حس نمی کنند و راه های ارتباطی تان با این افراد باز می ماند.

اضطراب شان را تشدید نکنید

فرد مضطرب از یک سری موقعیت ها و سناریو های خاص دوری می کند. در این صورت ممکن است شما هم رفتارتان را عوض کنید. مثلا ممکن است شما هم از موقعیت ها و سناریوهای آزار دهنده برای فرد مضطرب دوری کنید. گاهی هم کمک شان می کنید تا از آن سناریو ها دور بمانند. اما باید بدانید که دور ماندن از سناریو های اضطراب زا تنها در کوتاه مدت کمک موجب کاهش اضطراب خواهد شد. خواهید دید که در بلند مدت این دوری کردن و مواجه نشدن با موضوع اضطراب زا تنها خود اضطراب را تشدید خواهد کرد. باید کمک شان کنید تا مدیریت اضطراب شان در این مواقع را یاد بگیرد.

مطلب مرتبط: اضطراب شبانه ؛ با دلایل و درمان اضطراب در شب آشنا شوید! 

به این افراد فشار نیاورید

همانطور که قبلا هم گفتم کمک کردن به فرد مضطرب برای دور شدن از سناریوهای اضطراب زا یعنی تشدید استرس. اما باید آن طرف قضیه را هم در نظر داشت. مجبور کردن این افراد به حضور در موقعیت ها و سناریوهای استرس زا هم فشار را زیاد کرده و خود به خود موجب اضطراب می شود. بهترین راه کنار آمدن قدم به قدم با این شرایط است. شاید هم لازم باشد از مشاوره تخصصی روان شناختی کمک بگیرید. یادتان باشد که اگر خیلی به این افراد فشار بیاورید، راه های ارتباطی تان بسته شده، اعتمادتان در رابطه از بین رفته و استرس فرد در این شرایط زیاد می شود.

مراجه به متخصصان روانشناس

اگر فرد مضطرب به شدت تحت تاثیر اضطراب است تا جایی کنترل که زیر و بم زدگی اش از دست رفته، مراجعه به یک روانشناس می تواند فکر خیلی خوبی باشد. به آنها یادآوری کنید که خیلی ها با مشکل اضطراب دست و پنجه نرم می کنند و آنها در این راه تنها نیستند. به آنها یادآوری کنید که در جلسات درمان کنارشان هستید و در تمام مراحل حمایت شان میکنید. و ایمان داشته باشید که یک متخصص خیلی خوب می داند بهترین روش درمانی برای این افراد چیست.

نظر شما چیست؟ شما چه روشی برای کمک به کسی که اضطراب دارد پیشنهاد می کنید؟ چطور به کسی که اضطراب دارد کمک کنیم؟