چطور معذرت خواهی کنم؟ معذرت خواهی کردن آنطور که به نظر می رسد راحت نیست البته سخت تر از آن قبول اشتباه مان است. اما همه ی ما اشتباه می کنیم و نباید بگذاریم که این اشتباه ها روابط ما را خراب کنند.

تنها قبول کردن اشتباه و گفتن صرف معذرت می خواهم کافی نیست. برای جبران ناراحتی و خسارتی که به دیگران وارد کرده اید و جلوگیری از بیشتر آسیب دیدن رابطه تان، شما باید یک معذرت خواهی درست و حسابی و پذیرفتنی داشته باشید.

چطور معذرت خواهی کنم؟

در ادامه 8 ترفند و پاسخ مناسب برای سوال چطور معذرت خواهی کنم؟ را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

1. چیزی که برای آن عذرخواهی می کنید را روشن و واضح کنید.

اگر ببنید که همسرتان از شما عصبانی است اما ندانید به چه دلیل، احتمالا معذرت خواهی کوری خواهید کرد تا مسئله را پشت سر بگذارید. مثلا می گویید: به نظر میاد از دست من عصبانی هستی، اگر نارحتت کرده ام ازت معذرت می خوام. با اینکار فرصت فهمیدن اشتباه و نحوه ای که او را ناراحت کرده اید را از دست می دهید و این کلا لطف معذرت خواهی را از بین می برد.



معذرت خواهی های دیگر مثل متاسفم که ناراحت شدی و … عذرخواهی واقعی برای رفتار شما نیست. شما باید کاملا متوجه رفتار اشتباه تان شده باشید و به طور خاص بابت آن رفتار معذرت خواهی کنید.

2. موضوعاتی که به شرایط حاضر ربط ندارند را اضافه نکنید.

با اضافه کردن موضوعاتی که به شرایط حاضر ربطی ندارند فقط می خواهید معذرت خواهی خود را محدود کنید. همچنین ممکن است بخواهید معذرت خواهی تان را به چند بخش تقسیم کنید و کم کم پیش بروید تا شاید شخص مقابل هم از شما معذرت خواهی کند.

مراقب باشید و آگاه باشید که اضافه کردن موضوعات دیگر باعث می شود که معذرت خواهی تان دیگر هیچ معنایی نداشته باشد. ” متاسفم که فلان حرف را زدم، اما اگر تو فلان کار را انجام نداده بودی، من هرگز انقدر ناراحت نمی شدم.” این نوع معذرت خواهی خود باعث بروز درگیری و اختلاف می شود و نشان می دهد که شما در واقع اصلا از اشتباه تان پشیمان نیستید.

3. برای اینکه چیزی را بدست بیاورید معذرت خواهی نکنید.

عذرخواهی می تواند ابزار مفیدی برای ارتباط، بازسازی یک رابطه یا درک بهتر خود و دیگران باشد. با این وجود عذرخواهی نباید به عنوان ابزاری برای بدست آوردن چیزی که می خواهید مطرح شود. این نوع معذرت خواهی بسیار توخالی خواهد بود و آسیب بیشتری به دیگران و رابطه تان وارد می کند.



هنگامی که خود را برای معذرت خواهی کردن آماده می کنید از خود بپرسید: آیا بخاطر اینکه می دانم اشتباه کردم و از آن پشیمانم معذرت خواهی می کنم؟ یا چون اینکار مرا به چیزی که می خواهم می رساند آن را انجام می دهم؟ البته، ممکن است برای برخی از اثرات مثبت عذر خواهی امیدوار باشید، اما این نباید هدف عذرخواهی تان باشد.

4. تفاوت بین توضیح دادن و توجیه کردن را بدانید.

توضیح دادن اینکه چرا و چگونه کاری را انجام داده اید به مخاطب تان کمک می کند که درک کند چه اتفاقی افتاده است، اما این کاملا با بهانه آوردن برای رفتارتان متفاوت است. این یکی از اساسی ترین پاسخ ها به سوال ” چطور معذرت خواهی کنم؟ ” است.

5.پشیمانی و همدلی تان را ابراز کنید.

یک عذرخواهی پذیرفتنی چیزی بیش از گفتن کلمات است، زبان بدن، تن صدا و … هم بسیار تاثیرگذار هستند. بله، ما فرض می کنیم که شما با صحبت کردن رو در رو معذرت خواهی می کنید نه پشت تلفن یا با پیام. در بسیاری از مواقع ما فقط کلمات را ادا می کنیم ولی هیچ نشانی از پشیمانی و همدلی در صحبت هایمان نیست. 

اگر واقعا احساس پشیمانی نمی کنید از خود بپرسید که اصلا چرا می خواهید عذرخواهی کنید!

6. برای اینکه دوباره چنین اتفاقی پیش نیاید تلاش کنید.

بعضی از رابطه ها انگار در یک چرخه ی معیوب گیر کرده اند: ناراحت کردن یکدیگر و بعد عذرخواهی و بازهم ناراحت کردن یکدیگر و عذرخواهی و این چرخه مدام تکرار می شود. اگر اعمال شما کلمات تان را دنبال نکنند عذرخواهی تان بیشتر شبیه به بازی گرفتن شخص مقابل خواهد بود.



“بهترین عذرخواهی تغییر رفتار است” حتی بهتر است که در عذرخواهی خود ذکر کنید که سعی می کنید از پیش آمدن دوباره ی این اتفاق جلوگیری کنید. با اینکار باعث می شوید مخاطب تان به شما بیشتر اعتماد کند.

7. برای بازسازی و جبران بیشتر آماده باشید.

گاهی اوقات کلمات، حتی بهترین آنها برای تکمیل فرآیند بازسازی روابط کافی نیستند. شاید نیاز باشد که یک اقدام اصلاح کننده انجام دهید، مثلا افراد دیگری را درگیر کنید و یا مقداری پول خرج کنید.

8. گوش کنید.

در نهایت، در یک عذرخواهی پذیرفتنی نباید فقط شما حرف بزنید و باید احساسات کسی که از او معذرت خواهی میکنید را هم بشنوید. در واقع زمانی که می خواهید از کسی معذرت خواهی کنید به این باور رسیده اید که او را ناراحت کرده اید، پس بیان شدن احساسات او اهمیت زیادی دارد. 

در ادامه بخوانید: پشیمانی دیگر کافی است! بهترین راهکارهای مقابله با پشیمانی