چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

قبل از پاسخ دادن به سوال چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم ابتدا باید این موضوع را برای خود روشن کنیم که مراجعه ی ما به روان پزشک به معنی دیوانه یا جنی بودن ما نیست. این افکاری بسیار قدیمی است که درجوامع توسعه یافته حل و فصل شده اند. و افراد در جوامع توسعه یافته از مراجعه به متخصصین بهداشت روان و صحبت درباره ی مشکلات شان ابایی ندارند. و هدفمندانه به دنبال حل مشکلات و بهبود وضعیت روحی روانی شان هستند.

همه ی افراد همانطور که دچار مشکلات جسمی می شوند، دچار مشکلات روحی و ذهنی هم خواهند شد. و شما نباید ناخوشی های روحی تان را پنهان یا انکار کنید. 

افراد زمانی که کمی احساس ناخوشی یا درد در قسمتی از بدن شان می کنند، به پزشک مراجعه می کنند. مثلا متخصص گوارش یا متخصص گوش و حلق و بینی. اما چرا وقتی احساس ناخوشی یا بیماری روانی و ذهنی می کنند از مراجعه به پزشک مختصص (روانپزشک) سرباز می زنند؟ چه بسا مشکلات روحی می توانند ریشه ی مشکلات جسمی باشد!

همچنین ما نیاز داریم بدانیم روانپزشک چه تحصیلات و مهارت هایی دارد تا بتوانیم به او اعتماد کنیم. همانطور که از اسم این حرفه پیداست، روانپزشک ها در واقع پزشک هستند و ابتدا تحصیلات پزشکی را گذرانده و سپس تخصص روانپزشکی را گرفته اند.  روانپزشکان، پزشکانی با تخصص در زمینه ی سلامت روان هستند. آنها نباید با روانشناس اشتباه گرفته شوند، روانشناسان پزشک نیستند و به جای آن متخصص روانشناسی و درمانگر هستند و نمی توانند دارو تجویز کنند.


همچنین بخوانید: آیا چت کردن با روانشناس مفید است؟


قابل ذکر است افرادی که علی رغم توصیه ی دیگران، از مراجعه به روانپزشک سر باز می زنند، احتمالا دچار روانپریشی و یا اختلالات شدید شخصیت هستند. در حالت روانپریشی فرد توانایی تشخیص واقعیت را ندارد و در اختلالات شدید شخصیت به عبارت ساده می توان گفت فرد علی رغم رنجی که می کشد با تعارضی که درون خود دارد به توافق رسیده است و به دنبال حل مشکل نیست.

مهارت های یک روانپزشک چیست؟

ارزیابی وضعیت ذهنی فرد و سپس تشخیص بیماری، استفاده از طیف وسیعی از درمان های روانشناختی و البته دارو ها و شاید بستری کردن فرد و کمک به او برای بهبود از مهارت ها و آموخته های یک روانپزشک است.

علاوه بر این روانپزشکان به گروه های مختلفی از افراد مثل کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و … در حل مشکلات و ناخوشی های روانی و ذهنی شان کمک می کنند. توجه داشته باشید که مراجعه به روانپزشک فقط مختص مشکلات روانی نیست. بلکه روانپزشک ها در حل مشکلات ذهنی و شناختی هم تخصص دارند.

نحوه ی کار روانپزشک چگونه است؟

روانپزشکان معمولا عضوی از یک یگ گروه درمانی هستند. گروهی که می تواند متشکل از روانشناس، پرستار، مددکار اجتماعی و … باشد. روانپزشک به نوعی مدیریت این گروه را بر عهده دارد. از طرفی آنها بیمار را به عنوان عضوی از گروه می دانند، که هر یک می توانند در کمک به این عضو به طور موثری ایفای نقش کنند.

اگر شما ابتدا به دیدن یک روانشناس یا مشاور، مددکار اجتماعی یا … رفته باشید، آنها در صورت لزوم شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهند داد. همینطور اگر ابتدا یک روانپزشک را ببینید، بازهم در صورت لزوم او شما را به اعضای دیگر گروه ارجاع می دهد.


همچنین بخوانید: روانشناس، روانپزشک یا مشاور هرکدام در حل چه مشکلاتی متخصص هستند؟


روانپزشک برای درک کامل، ارزیابی وضعیت ذهنی و معاینه ی روانی از شما سوال هایی درباره ی اوضاع زندگی، افکار و احساسات و سلامت جسمانی تان خواهد پرسید. البته یک روانپزشک اطلاعات گسترده ای را هم از ظاهر و رفتارتان دریافت خواهد کرد.

شما می توانید درباره ی اینکه او وضعیت شما را چگونه دیده است و اینکه چه تشخیصی دارد از او سوال کنید. و اینکه بهترین راه حل یا طرح درمان برای شما چیست؟ همینطور درباره ی مراحل درمان و بهبودی یا حل مشکل یا لزوم بستری شدن در بیمارستان می توانید سوال بپرسید.

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کرد؟

  • زمانی که به یک داروی روانپزشکی احتیاج دارید
  • اگر در برقراری روابط دچار مشکل جدی شده اید
  • اگر افکار خودکشی دارید
  • در صورت تجربه ی افسردگی، اضطراب و یا هراس
  • زمانی که افکارتان و یا حس هایتان با واقعیت مطابق نیست
  • اگر بیش از یک تشخیص را دریافت کرده اید

اگرچه روانپزشکان روان درمانی یا گفتگو هم انجام می دهند، اما بعضی از روانپزشکان دیدگاهی کاملا زیستی به انسان دارند و فقط بر نقش عوامل زیستی مثل هورمون ها یا انتقال دهنده های عصبی در بهبود وضعیت روحی انسان تاکید دارند. مهم است که روانپزشکی با دیدگاهی مناسب پیدا کنید. روانپزشکی به اهمیت روان درمانی و رابطه ی ارزشمند و بهبود بخش بین بیمار و درمانگر واقف باشد.

در ادامه بخوانید: چرا افراد متوجه نمی شوند که در حال از دست دادن عقل شان هستند؟