آیا می توانیم عمر دندان ها را افزایش دهیم ؟

دندان ها یکی از مهم ترین بخش های بدن ما هستند.اما آیا به اندازه کافی از آن ها مراقبت می کنیم؟ آیا دندان های ما موجود زنده هستند؟ آیا دندان ها نیز تاریخ  انقضا دارند؟ چه زمانی عمر دندان هایمان تمام خواهد شد؟ در این مطلب پاسخ تمام این سوالات را برای شما جمع آوری کرده ایم با ما همراه باشید.


در ادامه بخوانید : آیا می دانستید پوسیدگی دندان سبب بیماری روماتیسم می شود؟!!


بله ،دندان ها موجودات زنده هستند.دندان ها  از سه بخش اصلی شامل تاج دندان ،ریشه دندان و پالپ یا مغز دندان تشکیل می شوند.

سفید کردن دندان ها در خانه

تاج دندان: قسمتی از دندان است که در دهان می بینیم و بر روی آن مینا  دندان قرار دارد.مینا سخت ترین ماده بدن است و به دلیل نداشتن سلول های عصبی حساس نیست.وظیفه اصلی مینا دندان حفاظت از تاج دندان است.

ریشه دندان: قسمتی از دندان است که داخل استخوان فک قرار دارد.و وظیفه آن نگهداری از کل دندان است.دندان ها به طور معمول 1 تا 3 ریشه دارند.سطح ریشه دندان توسط سمان یا ساروج پوشیده شده است.اندازه سمان بسیار نازک است و باعث اتصال ریشه به استخوان می شود.زیر سمان نیز عاج قرار دارد.


همچنین بخوانید:موادغذایی مفید و مضر برای دندان ها را بشناسید!


پالپ یا مغز دندان :بافت آن نرم است. این بافت دارای رگ خونی، عصب و سلول و سایر موارد است و عاج دندان در همه جا پالپ را در بر گرفته است.پالپ دندان همان در اصطلاح عصب دندان است که به غلط به عصب دندان شناخته می شود.عاج دندان یک ساختار زنده است و از 70 درصد نمک معدنی 20٪ مواد آلی و 10٪ آب تشکیل شده است.

چه زمانی عمر دندان ها تمام می شود ؟

پالپ یا مغز دندان به دلیل داشتن رگ های عصبی و خونی سبب زنده ماندن دندان می شود.و زمانی که به دلایل مختلف عمر خود را از دست بدهد ،می گوییم که دندان عمر خود را از دست داده و در اصطلاح مرده است.اگر پالپ دچار آسیب شود و نتواند خود را درمان کند ،دندان دچار مرگ می شود.شایع ترین علل مرگ پالپ ها شامل پوسیدگی ،خرد شدن دندان و ترمیم های بیش از اندازه است.

زیرا در این موارد باکتری ها در پالپ دندان باقی می مانند و به ترتیب گسترش می یابند و سبب مرگ دندان می شوند.دندان هایی که دچار مرگ می شوند باید سریعا تخلیه شوند و داخل آن ها با مواد جایگزین پر شوند.اگر یک دندان به طور صحیح پر شود می تواند تا پایان عمر مانند یک دندان سالم عمل کند.

برای جلوگیری از مرگ دندان ها سعی کنید به بهداشت دندان ها اهمیت دهید.و از خوردن شیرینی جات خودداری کنید و اگر دندان های شما دچار پوسیدگی شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید