پول فقط می تواند مقدار مشخصی شادی را برای شما به ارمغان بیاورد!

واقعا چه مقدار پول باعث ایجاد احساس شادی می شود؟ پول فقط می تواند مقدار مشخصی شادی را برای شما به ارمغان بیاورد. تحقیقات تلاش کرده اند مقدار پولی که می تواند احساس رضایت از زندگی را برای هر کس در سرتاسر دنیا ایجاد کند، بررسی و مشخص کنند.

حد مطلوبی از پول و درآمد باعث ایجاد احساس شادی در ما می شود، و این مقدار به اندازه تمام سلایق یا فرهنگ های جهان متفاوت است. این نتیجه پژوهشی است که در دانشگاه پوردو (Purdue University) انجام شده است و در مجله ” Nature Human Behaviour ” به چاپ رسیده است.


در ادامه بخوانید :با این ۵ جمله مثبت و جادویی زندگی خود را از نو بسازید !


این نتایج ممکن است شما را شگفت زده کند چون با دیدن تلویزیون و آنچه تبلیغات در مورد نیازهای شما می گوید، شما احساس می کنید برای دستیابی به خوشبختی و البته پول مورد نیاز برای تامین این خوشبختی هیچ سقفی ندارید! اما تحقیقات جدید برای نیاز به پول برای خوشبختی حد و مرزی مشخص می کند.

محققین این پژوهش در رابطه با نقطه ای که در آن میزان وابستگی احساس خوشبختی با مقدار پول و ثروت کمرنگ می شود و سطح خوشبختی شما تغییر نمی کند بحث و بررسی های زیادی انجام داده اند. اگر شما درآمد ایده آل یک فرد آمریکایی را 95 هزار دلار در نظر بگیرید، مقدار درآمد 60 تا 75 هزار دلار برای داشتن احساس خوشبختی کافی است.

احساس رفاه و خوشبختی مانند سایر هیجانات روزمره یک فرد مانند احساس شادی، غم و عصبانیت است. ارزیابی زندگی فردی و احساس واقعی رضایت و خوشبختی در واقع یک ارزیابی کلی از چیزهایی است که یک فرد انجام می دهد و بیشتر تحت تاثیر اهداف بزرگ تر و مقایسه خود با دیگران است. علاوه بر این در تحقیقات دیگری که انجام شده است، محققان چگونگی بررسی ذهنی هر فرد از داشتن احساس شادی را مطالعه کرده اند که شما می توانید برای مشاهده نتایج آن و آشنایی بیشتر مطلب راهکار هایی برای شاد زندگی کردن را مطالعه کنید.

جواجع مختلف در سرتاسر دنیا تفاوت قابل توجهی در میزان نیاز به ثروت برای احساس خوشبختی دارند، برای مثال جوامع ثروتمند که سطح رفاه بالاتری دارند به مقدار بیشتری پول برای ارضای این نیاز احتیاج دارند. پژوهشگران معتقدند علت این تفاوت می تواند تاثیر استانداردهای تعریف شده در هر جامعه باشد که در مقایسه های فردی با دیگر اعضای جامعه اتفاق می افتد. به این معنا که شما در مقایسه ای که بین خود و دیگر افراد جامعه انجام می دهید، سطح رفاه خود را تخمین می زنید و احساس رضایت شما تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

این تحقیقات بر روی بیشتر از 1.7 میلیون نفر از 164 کشور اجرا شده است. اعداد تخمین زده شده بر اساس میانگین قدرت خرید و سوال از احساس رضایت از زندگی و رفاه شخصی انجام شده است. گزارشات تحقیق در آمریکا و براساس دلار آمریکا و برای هر شخص (نه به ازای خانواده) ارائه شده است.


همچین بخوانید :راز خوشبختی را از زبان انیشتین بشنوید !


علاوه بر این، در تحقیق انجام شده متوجه شدند زمانیکه فرد به آستانه درآمد مورد نظر برای احساس شادی برسد، افزایش درآمد بیشتر از آن باعث کاهش احساس رضایت و کاهش سطح رفاه در او می شود. این اتفاق می تواند به این علت باشد که پول برای برطرف کردن نیازهای اولیه، ایجاد امکان خرید راحت، بازپرداخت وام ها و یا برای هر هدف دیگری اهمیت دارد. به همین خاطر بعد از دستیابی به نقطه ایده آل درآمد و برطرف کردن نیازهای اساسی، اتمام بازپرداخت وام ها و هر نیاز اولیه دیگری، شما احتمالا با اهداف و تمایلات دیگری مثل بدست آوردن امتیازهای مالی متفاوت تر و بیشتر و بدست آوردن موقعیت اجتماعی بهتر در مقایسه خود با دیگران به تلاش خود ادامه می دهید و این می تواند بطور عجیبی سطح رفاه و رضایت شما را کاهش دهد.

این روند تا زمانی که برای هر یک از تمایلات و نیازهای شما جایگزین بهتر و ایده آل تری جود داشته باشد پیش می رود و این احساس عدم داشتن رفاه و رضایت کامل با شما می ماند، درحالیکه آستانه احساس رضایت خود را بالاتر برده اید و با دستاوردهای خوب زمان حال هیچ وقت به آن دست پیدا نمی کنید. کاهش اندک در درآمد باعث می شود که سطح رفاه و رضایت به فردی با کم ترین درآمد نزدیک شود، شاید به خاطر هزینه هایی که درآمد بالاتر برای فرد بوجود می آورد.

پول تنها بخشی از چیزی است که ما را به معنای واقعی و به حد کمال شاد می کند و احساس رضایت از زندگی و داشته هایمان ایجاد می کند، به همین دلیل ما به مرور با محدودیت های پول برای ایجاد این احساس آشنا می شویم و یاد می گیریم که کارهایی به موازات کسب درآمد انجام دهیم تا به شادی دست پیدا کنیم.

در ادامه بخوانید :