چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

بسیاری هستند که فارغ از ماه مبارک رمضان، بخاطر فواید آن برای نفس و بدن روزه می گیرند، اما چه کسانی نباید روزه بگیرند؟ روزه گرفتن برای چه کسانی مضر است؟

در مورد مزایای روزه تحقیقات زیادی انجام شده است. در نتیجه این تحقیقات محققان به این نتیجه رسیده اند که روزه باعث طول عمر، سلامت روان و جسم انسان می شود. بر همین اساس خیلی ها تصور می کنند که باید از همین فردا روزه گرفتن را شروع کنند. صبحانه و ناهار و شامشان را حذف کنند و از این مزایا بهره مند شوند. غافل از اینکه حقیقت چیز دیگری است.


همچنین بخوانید: کارشناسان هشدار می دهند خوردن گوجه فرنگی در وعده سحری مضر است!


روزه گرفتن یک سبک زندگی کارآمد است اما نه برای همه!

بیایید این بار دقیق تر به این مسئله نگاه کنیم تا به بهترین جواب ممکن برسیم. روزه گرفتن مانند یک ابزار به ما کمک می کند تا سالم تر باشیم. اما مانند تمام ابزارها باید به موقع و در زمان مناسب از آن استفاده کرد. شما بابد شرایط درست را در نظر بگیرید. و این شرایط درست یعنی وضعیت فیزیولوژیک بدنتان.

پس بهترین شرایط برای روزه گرفتن چیست؟

برای بررسی بهترین شرایط برای روزه گرفتن باید به گذشته های خیلی دورمان برگردیم. در گذشته های دورمان غذاهای آماده و صنعتی وجود نداشت. بنابراین متابولیسم آن چنان که باید کار می کرد! نیازی به ورزش آنچنانی نبود چون همه در زندگی شان به حد کافی فعالیت های بدنی داشتند.

خبری از استرس نبود. یک یا دو وعده ی بزرگ در روز غذا خورده می شد. آنهم غذایی که یا شکار شده یا با تلاش خیلی زیاد به دست می آمد. البته که نمی شود به گذشته برگردیم. ما سبک زندگی خودمان را داریم. اما باید تمام تلاشمان را بکنیم که در حق خودمان و البته بدنمان بدی نکنیم.

مثلا نباید غذاهای فرآوری شده و صنعتی استفاده کنیم. باید ورزش کنیم. از استرس دور باشیم. خوب بخوابیم. صبح زود بیدار شویم و البته کارهایی انجام دهیم که از ته قلب باعث خوشحالی مان می شود. اگر تمام این کارها را می کنید و تنها نیاز به یک شارژ دارید تا روند کاهش وزنتان را شروع کنید، میتوانید از روزه گرفتن متناوب استفاده کنید.


همچنین بخوانید: خوردنی هایی که در ماه مبارک رمضان باعث رفع بوی بد دهان می گردد!


چرا که با وجود انجام دادن این کارها بدن سالمی دارید و می توانید به راحتی از مزایای روزه گرفتن متناوب بهره مند شوید. شاید رمز سالم بودن و تناسب اندام پیشینیان ما هم همین بوده. خواب خوب، ورزش، آرامش ذهن، همه و همه نکاتی بوده که احتمالا گذشتگانمان بهتر از ما میدانستند!

بدترین شرایط برای روزه گرفتن چیست؟ چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

در بخش قبل گفته شد که بهترین شرایط برای روزه گرفتن وضعیت گذشتگانمان بوده که در شرایط فیزیکی کاملا سالمی به سر می بردند. حالا بیایید نگاهی به رژیم غذایی پیشینیانمان بیاندازیم. چرا که اگر قرار باشد مثل آنها سالم باشیم، باید غذاهایی مانند آنها بخوریم. پس باید شکر، کربوهیدرات و روغن اضافی را از غذایمان حذف کنیم.

چرا که تمام این موارد متابولیسم بدن و ترشح انسولین را کم و زیاد میکند و بدنمان را از کارکرد طبیعی اش می اندازد. اگر لاغر هستید و برای سلامتی می خواهید روزه بگیرید، کم کردن کربوهیدرات ها اهمیت چندانی ندارد. اما اگر چاق هستید باید کربوهیدرات دریافتی بدنتان را هم کنید. اما باید بدانید که در هر دو صورت بدنتان باید از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند.

روزه گرفتن به خصوص در افراد چاق موجب تحریک بدن برای استفاده از ذخیره ی چربی می شود. سوختن چربی هایی که در بدنتان اشباع شده مصادف است با لاغر شدن بدنتان. یادمان نرود که شرایط پیش نیاز بدن برای روزه گرفتن سالم سازی سبک زندگی است. با درست زندگی کردن روزه گرفتن بهتر و بیشتر بر بدنتان تاثیر می گذارد.


همچنین بخوانید: توصیه های تغذیه ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان


ابعاد روحی، حسی و فیزیکی بدنمان را هرگر نباید از یاد برد. جنبه های مثبت و منفی زندگی تان را بشناسید و اگر منفی های زندگی تان به مثبت ها سنگینی می کنند، از روزه گرفتن استفاده نکنید. اول به سراع آن ابعاد منفی بروید. آن ها را برطرف کنید. هرگز فراموش نکنید روزه گرفتن برای بدنتان مانند نوعی شوک است. اول بدنتان را آماده کنید. از تمام استرس ها رها شوید و بعد برای روزه گرفتن اقدام کنید.

یکی دیگر ازدلایل روزه گرفتن با بدن سالم کنترل هورمون کورتیزول است. روزه گرفتن میزان کورتیزول خونتان را بالا می برد. البته اگر بدنتان سالم باشد، از پس این همه کورتیزول شناور در خون بر می آید. اما اگر از آن دسته آدم هایی هستید که هنوز در مورد رژیم غذایی شان تصمیم قاطعی نگرفته اند روزه گرفتن را فراموش کنید.

پس اگر رژیم غذایی سالمی ندارید، مقدار کورتیزول خونتان در حالت طبیعی بالاست. حتی اگر مشکوک هستید که کورتیزول خونتان بالا هست یا نه روزه گرفتن را فراموش کنید. سعی کنید نوشیدنی های کافئین دار کمتر بخورید، بیشتر بخوابید تا شاید وضعیت کورتیزول خونتان بهتر شود و بتوانید روزه بگیرید.

روزه گرفتن زنان باردار

خوشبختانه در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده. به خصوص بر روی زنان بارداری که در ماه رمضان روزه می گیرند. بر اساس یکی از این تحقیقات حتی در حین روزه داشتن هم رشد در دوران باردری انجام می شود، اما با سرعت کم تر. مواد غذایی هم به جنین می رسد اما به صورت محدود تر. در عین حال رشد جنین شما اتفاق می افتد و در مکانیسم های اساسی بدنش تغییری رخ نمی دهد. پس به صورت کلی روزه گرفتن در ماه رمضان بر زنان باردار و جنینشان تاثیر منفی آنچنانی ندارد.


همچنین بخوانید: از افطار تا سحر چقدر آب بنوشیم؟ روزه داران دقت کنند!


اما این همه ی داستان نیست. در یکی دیگر از این تحقیقات ثابت شده که جریان خون جفت که غذا رساندن به جنین را بر عهده دارد کم می شود. و این یعنی فشار حیاتی به جنین. اگر نظر کلی مرا به عنوان نویسنده این متن بخواهید باید بگویم که خب! ثابت شده که روزه گرفتن در دوران بارداری ضرر چندانی به جنین نمی رساند. اما فایده چندانی هم ندارد. پس سعی کنید برای خودتان و جنین تان کارهای سودمند تری انجام دهید. هر وقت گرسنه تان شد غذا بخورید.

روزه گرفتن بیماران دیابتی

معمولا در نوشته هایم مشاوره پزشکی نمی دهم چون در این مورد دانش خاصی ندارم. اما کار که به این جا رسید باید بگویم تجربه های انسان ها در این زمینه کم نیست. بیماری را می شناسم که مبتلا به دیابت نوع 2 بود. نکته ی جالب این جاست که این بیمار دیابتی با روزه گرفتن متناوب بیماری اش را شکست داد.

بر اساس گفته های این دوستمان ورزش کردن و کم کردن کربوهیدرات دریافتی موجب لاغری اش شد. او گفته که مدت ها از مشکل ثابت نبودن قند خون رنج می برده، اما با این روش یاد گرفت تا زمانی که قند خونش نرمال نشده غذا نخورد. اگر می پرسید آیا این روش برای همه کاربرد دارد یا نه، باید بگویم که بله! غذا نخوردن تا زمانی که قند خونتان ثابت شود، میزان حساسیت بدنتان به انسولین را بالا می برد.

به عبارت دیگر، روزه گرفتن، حساسیت بدن به انسولین را بالا برده، تحمل بدن نسبت به گلوکز را بالا می برد و به کاهش وزن کمک می کند. اما هرگز فراموش نکنید قبل از شروع به روزه گرفتن و حذف وعده های غذایی ورزش کردن و کم کردن کربوهیدرات بدن را شروع کنید.

در پاسخ به سوال چه کسانی نباید روزه بگیرند؟ صرفه نظر از توصیه های شرعی به یافته های تحقیقات علمی پرداختیم، تا کسانی که غیر از روزهای مبارک ماه رمضان تصمیم به روزه گرفتن برای فواید آن گرفتند، از بایدها و نبایدها آگاه باشند.

در ادامه بخوانید:

نکاتی مهم برای تغذیه و سلامت روزه داران در ماه رمضان