چکار کنم پریودم زودتر تمام شود؟ این دغدغه ی اکثر خانم ها در مواقعی است که پریودشان با زمان های خاص مثل، شب های برنامه ریزی شده با همسرشان، مسافرت، زیارت و … همزمان می شود. به جای اینکه برنامه های خود را تغییر دهید، می توانید روند پریود خود را تند تر و زودتر پایان دهید. 

چکار کنم پریودم زودتر تمام شود؟ روش های قطع کردن پریود چیست؟ چند روش برای اینکار وجود دارد. انجام برخی از این موارد به صورت ماهانه بی خطر است، اما برخی دیگر نیاز به اعتدال یا تأیید پزشک دارند.

مرتبط:

آیا میشود هم پریود بود هم باردار؟

برای قطع شدن پریود چی بخوریم؟ 


طول دوره قاعدگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تأثیر بسیاری از موارد از جمله استرس، شاخص توده بدنی و هورمونها قرار دارد. زمان پریود به طور متوسط می تواند از دو تا هفت روز طول بکشد، اگرچه برخی از خانم ها پریودهای طولانی تری دارند.

طول مدت عادت ماهانه در بسیاری از خانمها با افزایش سن کاهش پیدا می کند. اگر خانمی از داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص) استفاده کند، پریودهایش اغلب کوتاه و سبک خواهد بود. علاوه بر این شما باید به رازهایی که الگوی پریودتان در مورد سلامتی تان بازگو میکند توجه کنید و بدانید که هر اتفاقی که برای بدن شما رخ می دهد علتی زیربنایی دارد.

چکار کنم پریودم زودتر تمام شود؟

1. از ضد بارداری ها استفاده کنید!

از قرص های ضد بارداری خوراکی و تزریق کنترل بارداری می توان برای تنظیم چرخه پریود استفاده کرد. کنترل هورمونی بارداری همچنین می تواند گرفتگی عضلات را کاهش داده و تعداد روزهای پریود را کوتاه کند. اگر تازه کنترل هورمونی را شروع کرده اید، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا پریودتان کوتاه تر شود.

قرص، تزریغ یا دستگاه های ضد بارداری فقط با نسخه می توانند در دسترس باشند. شما و پزشکتان با توجه به سبک زندگی و نیازهای پزشکی می توانید تعیین کنید که کدام روش برای تان مناسب است.

2. رابطه جنسی داشته باشید!

داشتن ارگاسم، از طریق رابطه جنسی یا خودارضایی، می تواند گرفتگی و جریان قاعدگی را کاهش دهد. این امر به این دلیل است که ارگاسم باعث انقباض عضلات رحمی می شود که به حرکت خون قاعدگی از رحم کمک می کند. این انقباضات به ریزش سریعتر دیواره رحم کمک می کند. اما قبل از انجام اینکار بهتر است با مضرات، فواید و ترفند ها و خطرات احتمالی رابطه جنسی در حین پریود  آشنا شوید.

3. به طور منظم ورزش کنید!

حفظ روال منظم ورزش هوازی، نه تنها سلامت کلی را ارتقا می بخشد، بلکه به تنظیم جریان قاعدگی نیز کمک می کند. همچنین می تواند تعداد روزهای پریود را کاهش دهد. ورزش می تواند احتباس آب را رفع کند، که می تواند نفخ را کاهش داده و در نتیجه گرفتگی را کاهش دهد.

در مورد بهترین برنامه ورزشی در دوران پریود تحقیق کنید. ورزش بیش از حد می تواند باعث کاهش بیش از حد چربی بدن شود، که می تواند منجر به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) شما در یک دامنه ناسالم شود. این امر می تواند بر سلامتی هورمونی تان تأثیر منفی بگذارد و باعث شود که پریود نشوید که این اتفاق تأثیر منفی بر سلامت باروری تان دارد.

همچنین بخوانید:  آیا ورزش در زمان عادت ماهانه برای بانوان ضرر دارد ؟


4. وزن سالم خود را حفظ کنید!

نوسانات وزن، با ناپایدار کردن پریود تان برآن تاثیر می گذارد، مانند مواردی که چربی بدتان کاهش پیدا می کند و شما یک دوره پریود را از دست می دهید. در طرف مقابل طیف، اگر اضافه وزن دارید، یا در حفظ BMI خود مشکل دارید، امکان دارد پریود های سنگین تری داشته باشید.

در حقیقت، زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر پریودهای سنگین هستند. بعضی از خانمها حتی ممکن است به مدت یک هفته علائم سنگین و دردناکی را تجربه کنند. این امر به افزایش تولید استروژن از سلولهای چربی مربوط می شود، که می تواند پریود را سنگین تر و طولانی تر کند.

اگر دوره های سنگین را تجربه می کنید، بهتر است در مورد انجام آزمایش هورمونی با پزشک خود صحبت کنید. همچنین بهتر است نکاتی را برای کاهش وزن به تدریج در پیش بگیرید.

اگرچه این ممکن است راه حل کوتاه مدتی برای کوتاه کردن پریود شما ارائه نشود، انجام اقدامات لازم برای کنترل وزن تان در آینده، دینش را به شما ادا خواهد کرد.

همچنین بخوانید: آیا خوردن بستنی باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود ؟


5. از مواد مغذی مناسب استفاده کنید!

برخی ریز مغذی ها مانند ویتامین های گروه B برای سلامت کلی ضروری هستند. مطالعات نشان می دهند که برخی از مواد مغذی می توانند ضمن کاهش علائم سندرم قبل از پریود (PMS) زمان پریود را کاهش دهند.

ویتامین B6 یکی از مواد مغذی است که می تواند در پریودتان تأثیر بگذارد و به طور طبیعی در غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی و مرغ، گوشت، حبوبات و لبنیات پیدا می شود. ویتامین B6 با کاهش استروژن در بدن باعث افزایش پروژسترون می شود. این امر می تواند به بهبود عملکرد غده هیپوفیز برای عادی سازی هورمونهای قاعدگی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که روی یا زینک، یک ماده معدنی اساسی، در کاهش گرفتگی های پریود دردناک (دیسمنوره) مفید است. تصور می شود که روی اثرات مشابه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن دارد.

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی است که به دلیل اثرات ضد گرفتگی آن می تواند به کاهش طول پریودهای طولانی و دردناک کمک کند. یک مطالعه نشان داد که ترکیبی از منیزیم و ویتامین B6 در کاهش علائم PMS مفید است.

قبل از مصرف هرگونه مکمل برای درمان پریودهای دردناک یا طولانی با پزشک خود مشورت کنید. در ضمن اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی منیزیم در رژیم غذا از طریق آجیل، دانه ها، سبزیجات و ماهی دریافت می کنید.

6. داروهای گیاهی اثبات شده بالینی را امتحان کنید!

برخی از داروهای گیاهی نیز ممکن است به کاهش زمان قاعدگی طولانی و دردناک کمک کند. برای پشتیبانی از داروهای گیاهی تحقیقات بیشتری لازم است، اما ارزش دارد که در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. برخی از گیاهان امیدوار کننده برای قاعدگی عبارتند از:

  • مطالعات نشان دادند رازیانه، دارای خاصیت ضد درد و ضد التهاب است که می تواند علائم PMS را کاهش داده و طول جریان خونریزی تان را کاهش دهد.
  • زنجبیل، که می تواند به کاهش خونریزی سنگین کمک کند
  • برگ تمشک، که دارای خاصیت آرامش بخش ماهیچه ای است که می تواند انقباضات رحمی را کاهش دهد

7. بدن تان را هیدراته نگه دارید!

هنگام تسکین علائم قاعدگی، هیدراته ماندن مهم است. اگر میزان مصرف آب تان در روز، زیر آستانه هشت لیوان است، حتما آن را افزایش دهید – این امر به شما کمک می کند گرفتگی و درد کمتری را تحمل کنید. همچنین می تواند پریودتان را با سرعت بیشتری تمام کند. نوشیدن آب به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.

حرف آخر

اگر پریودتان به طور معمول بیش از یک هفته طول می کشد، بسیار سنگین است یا باعث گرفتگی های دردناک می شود، باید با پزشک خود صحبت کنید. زیرا ممکن است علائم بیماری پزشکی اساسی باشد.

در ادامه بخوانید:

افسردگی قبل از قاعدگی یا پریود و نشانه ها و دلایل آن 

8 دلیل مهم برای بی نظمی های قاعدگی