چگونه اعتیاد به تماشای پورن را ترک کنم؟ اعتیاد به پورنوگرافی از نظر علمی ثابت شده است؟  اعتیاد به پورن می تواند به روابط آسیب برساند و بر عملکردها و مسئولیتهای مهمتر در زندگی شما مقدم شود.

آنچه اعتیاد به پورن را از علاقه شدید به آن جدا می کند، عواقب منفی رفتار شماست. در اعتیاد به پورنوگرافی، شما تماشای پورن را به صورت نوعی اجبار انجام می دهید، در این صورت شما به جای تعامل با دیگران یا انجام کارهای مهم، وقت تان را صرف تماشای پورنو می کنید. علاوه بر این، این رفتار حتی اگر به حرفه، روابط و یا وضعیت بهزیستی شما صدمه بزند، ادامه خواهد یافت.



اعتیاد به پورنوگرافی از نظر علمی ثابت شده است؟

در حالی که بسیاری از متخصصان بهداشت و روانپزشکان، اعتیاد به پورنو را نوعی “اعتیاد” به معنای بالینی این کلمه نمی دانند، علائم و نشانه ها اغلب به طرز چشمگیری شبیه به اعتیاد به الکل یا مواد مخدر هستند.

با اینکه انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) در نسخه پنجم کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) تلاش کرد اعتیاد به پورنو را در بین اختلالات روانی دسته بندی کند – با پیش بینی اینکه این مشکل زیرمجموعه ای از اختلالات روانی است، اما هیئت علمی سرانجام نتیجه گرفت مدارک کافی برای تأیید تشخیص وجود ندارد. 

مطالعه ای نشان می دهد که اعتیاد به پورن دارای بخش فیزیولوژیکی و روانپزشکی است. علاوه بر این، مشاهده ی رفتار کسانی که زیاد پورن نگاه می کنند، حداقل دو مورد از چهار شرط بالینی مرتبط با اعتیاد را برآورده می کند، یعنی:

  • اختلال در کنترل، که در آن میل به شرکت در یک فعالیت و همچنین تلاش های ناکام برای کاهش یا کنترل آن فعالیت وجود دارد.
  • مشکلات اجتماعی، که توسط آن فرد قادر به انجام کارهای اصلی در محل کار، مدرسه یا خانه نیست و یا از تلاش برای آنها سرباز می زند.

از طرف دیگر اعتیاد به پورن نمی تواند دو شرط بالینی دیگر یعنی ایجاد تحمل (احتیاج به مصرف بیشتر برای به دست آوردن اثر مشابه) و علائم ترک (یک واکنش نامطلوب هنگام توقف) را شامل نمیشود. در حالی که برخی استدلال می کنند که این دو هم در اعتیاد به پورنو رخ می دهند، شواهد هنوز متناقض یا مبهم است.

علائم

هیچ یک از این استدلال ها نمی تواند از آسیب جدی که اعتیاد به پورن می تواند به خودتان یا اطرافیان وارد کند، جلوگیری کند. برخی از علائم هشدار دهنده اعتیاد به پورن عبارتند از:

  • حتی وقتی پورن تماشا نمی کنید با افکار مربوط به آن مشغول هستید.
  • مشاهده پورنو در تلفن همراه خود در حین کار یا موقعیت های اجتماعی
  • از تماشای پورنو احساس شرم، گناه یا افسردگی می کنید
  • ادامه دادن به تماشای پورنو علیرغم هر گونه آسیبی که ممکن است به روابط، کار یا زندگی خانوادگی تان وارد شود و یا قبلا وارد شده.
  • تجربه عدم رضایت جنسی از شریک زندگی وقتی فیلم های پورنوگرافی پخش نمی شوند.
  • مخفی نگه داشتن تماشای پورنو از همسر 
  • احساس ناراحتی در صورت درخواست توقف تماشای پورن از طرف اطرافیان
  • از دست دادن زمان در هنگام تماشای پورنو
  • شکست در تلاش برای ترک تماشای پورن

چگونه اعتیاد به تماشای پورن را ترک کنم؟

اگر در تماشای پورن احساس اجبار می کنید و این موضوع در احساس شما در مورد خودتان یا توانایی عملکردتان تداخل ایجاد کرده است، ابتدا باید اعتراف کنید که مشکلی وجود دارد. این اولین و مهمترین مرحله است.

صرف نظر از اینکه جامعه روانپزشکی پورنو را یک اعتیاد واقعی می داند، مهم است که شما هم همینطور فکر کنید. رد کردن آن به عنوان “مشکلی بی اهمیت” نسبت به سایر اشکال اعتیاد، فقط به شما امکان می دهد آن را کمتر جدی بگیرید و به آن ادامه دهید.

بهتر است به جای نادیده گرفتن این مشکل به یک سکس تراپ مراجعه کنید. در پایان، شما باید یک روانشناس پیدا کنید که بتواند مؤثرترین روش های درمانی، مانند درمان رفتاری شناختی (CBT)، را به کار ببرد، تا بتوانید مهارت های مؤثر پیشگیری از عود را فرا بگیرید. اگرچه ممکن است افشای حقایق در مورد رفتارها و افکارتان ناراحت کننده باشد، انجام این کار می تواند مؤثرترین و بادوامترین نتایج را تضمین کند.