آیا تا به حال برای شما پیش آمده که یک برنامه ورزشی را شروع کرده و بعد از مدتی آن را کنار بگذارید؟ اگر پاسخ مثبت است، باید بدانید که شما تنها فردی نیستید که ورزش را شروع می کنید، اما بعد از مدتی آن را متوقف می کنید یا از آن لذت نمی برید. در این مقاله می خواهیم درباره نکاتی که رعایت آن ها باعث می شوند انگیزه ورزش کردن در شما حفظ شود، صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

انگیزه از کجا منشا می گیرد؟

انگیزه را می توان با اصطلاحات بسیار ساده تعریف کرد. به آنچه که ما را به سمت حفظ یا دستیابی به اهداف سوق می دهد، انگیزه می گویند. حتی می توان گفت که انگیزه یک نوع تمایل و آرزو است. مهم است که بدانید انگیزه شما از کجا منشا می گیرد و چند نوع انگیزه وجود دارد. هم عوامل بیرونی و هم خواسته های درونی می توانند در ایجاد انگیزه نقش داشته باشند:

انگیزه بیرونی

عواملی مثل دستیابی به وزن و ظاهر مناسب، برخورداری از شکم صاف و تخت و پوشیدن لباس های مورد علاقه، از محرک های بیرونی هستند که باعث افزایش انگیزه می شوند. وقتی چنین انگیزه ای دارید، لزوما فقط به دلیل علاقه ورزش نمی کنید. شما فعالیت ورزشی انجام می دهید تا در آینده به آنچه که می خواهید، برسید. این انگیزه به شما کمک می کند که با یادآوری اهداف تان از کنار گذاشتن تمرینات ورزشی خودداری کنید. اما اگر ورزش آنچه که می خواهید به شما ندهد یا ندانید که چقدر طول می کشد که به هدف خود برسید، ممکن است انگیزه تان از بین برود.

انگیزه درونی

نوع دیگری از انگیزه وجود دارد که از درون منشا می گیرد و به آن انگیزه درونی می گویند. انگیزه درونی روی چیزی که می توانید در حال حاضر به آن برسید، تاکید دارد. به عنوان مثال ورزش می کنید، چون حس خوبی در شما ایجاد می کند یا می خواهید استرس تان را کاهش دهید. در نتیجه، می توان گفت که محرک های خارجی ممکن است زودگذر باشند، اما انگیزه های درونی از دوام بیشتری برخوردار هستند. اگر می خواهید ورزش کنید، وجود هر 2 انگیزه برای شما لازم است. انگیزه درونی چیزی است که شما را به حرکت در می آورد، در حالی که انگیزه بیرونی از انگیزه درونی حمایت می کند.   

انگیزه ورزش و انواع آن

چرا انگیزه ورزش کردن نداریم؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود انگیزه ورزش کردن در ما کاهش پیدا کند، از جمله:

  • سبک زندگی بی تحرک: بیشتر ما ساعات زیادی از روز را در ماشین یا پشت میز سپری می کنیم. در نتیجه، کمتر راه می رویم و بیشتر می نشینیم. هر چقدر زمان نشستن طولانی تر باشد، بیشتر به آن عادت کرده و تحرک برایمان سخت تر می شود.
  • اضافه وزن: اگر اضافه وزن داشته باشید، ورزش کردن برای شما سخت تر است. در صورتی که به مشکلات جسمی مثل درد مفاصل مبتلا باشید، ورزش برای شما آزاردهنده تر به نظر می رسد.
  • سبک زندگی پرمشغله: نداشتن وقت کافی، یک بهانه رایج برای کنار گذاشتن ورزش محسوب می شود.
  • استرس: ورزش قرار است استرس را کاهش دهد، اما خود آن هم به نوعی به بدن استرس وارد می کند. اگر استرس داشته باشید، احتمالا ورزش کردن آخرین کاری است که تمایل به انجام آن دارید.
  • دسترسی به امکانات ورزشی: اگر باشگاه ورزشی در نزدیکی محل زندگی شما وجود نداشته باشد، احتمالا روی ورزش کردن منظم شما تاثیر منفی می گذارد.
  • ایمنی محیط زندگی: اگر مکان مطمئن و ایمنی برای پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری در اختیار داشته باشید، به احتمال زیاد ورزش می کنید. به خصوص اگر افرادی را مشاهده کنید که همین کار را انجام می دهند، انگیزه ورزش کردن در شما تقویت می شود.
  • نا امیدی: بسیاری از افراد ورزش می کنند تا وزن خود را کاهش دهند. اما متوجه می شوند که پیشرفت آن ها بسیار کند است. این موضوع باعث می شود قبل از اینکه واقعا شاهد پیشرفتی باشند، ورزش را کنار بگذارند.
  • عدم علاقه به ورزش: اگر از ورزش کردن متنفر هستید، احتمالا فعالیت نامناسبی را انتخاب کرده اید. باید ورزش مورد علاقه خود را پیدا کرده و از صفر شروع کنید.
نداشتن انگیزه ورزش

چگونه انگیزه ورزش کردن را در خود تقویت کنیم؟

رعایت نکات زیر می تواند انگیزه ورزش کردن را در شما افزایش دهد.:

اهداف خود را مشخص کنید

با اهداف ساده شروع کرده و سپس به تدریج به اهداف سخت تر و پیچده تر برسید. به یاد داشته باشید که اهداف شما باید واقعی و دست یافتنی باشند. اگر اهدافی که انتخاب می کنید خیلی بلند پروازانه باشند، بعد از مدتی خسته و نا امید می شوید. به عنوان مثال، اگر تا به حال ورزش نمی کردید، نیازی نیست روزی 1 ساعت فعالیت داشته باشید. بلکه می توانید با 10 دقیقه پیاده روی که 5 روز در هفته انجام می دهید، شروع کنید. حتی همین میزان فعالیت بدنی هم می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. سپس کمی اهداف خود را افزایش داده و 5 روز در هفته هر روز 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید. در انتها می توانید پیاده روی خود را به 5 کیلومتر در روز برسانید.

به طور کلی، توصیه می شود افراد بزرگسال در هفته 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید یا 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط داشته باشند. هر چقدر میزان فعالیت ورزشی بیشتر باشد، فواید بیشتری نصیب شما می شود. علاوه بر ورزش هوازی، سعی کنید حداقل 2 بار در هفته تمرینات قدرتی (مثل وزنه زدن) انجام دهید تا عضلات تان تقویت شود.

وزنه زدن و انگیزه ورزش

ورزش را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنید

اگر برای ورزش کردن انگیزه ندارید، شاید فعالیت نامناسبی را انتخاب کرده اید. سعی کنید ورزش ها یا فعالیت های مورد علاقه خود را پیدا کرده و آن ها را به نحوی انجام دهید که برای شما جالب باشد. اگر از تمریناتی که در حال حاضر انجام می دهید لذت نمی برید، نوع فعالیت خود را تغییر دهید. فعالیت هایی مثل پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، والیبال و ورزش های رزمی را امتحان کنید. اگر تمایل دارید در منزل ورزش کنید، اپلیکیشن ها و فیلم های آموزشی زیادی در این زمینه وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

به خودتان پاداش بدهید

بعد از هر جلسه تمرین چند دقیقه برای فکر کردن به احساسات خوبی که در حین ورزش تجریه کرده اید، وقت بگذارید. همچنین می توانید با خرید یک جفت کفش ورزشی به خود پاداش دهید. این کار انگیزه ورزش کردن و تعهد شما نسبت به ورزش را افزایش می دهد.

فقط روی خود و اهداف تان تمرکز کنید

ممکن است افرادی را مشاهده کنید که در مقایسه با شما بیشتر ورزش می کنند یا از تناسب اندام بهتری برخوردار هستند. هیچ وقت خود را با دیگران مقایسه نکنید. چون این کار شما را نا امید کرده و از اهداف تان دور می کند. 

اهداف خود را روی کاغذ بنویسید

هدف شما از ورزش کردن چیست؟ می خواهید به وزن دلخواه تان برسید؟ انرژی خود را افزایش دهید؟ خواب بهتری داشته باشید؟ بیماری های مزمن خود را درمان کنید؟ اهداف خود را روی کاغذ بنوسید. نوشتن اهداف و مشاهده مزایای فعالیت بدنی می تواند انگیزه ورزش کردن را در شما تقویت کند. بهتر است بعد از فعالیت بدنی، آنچه که در طول ورزش انجام داده اید، مدت زمان ورزش و احساسات بعد از آن را یادداشت کنید. این کار به شما نشان می دهد که در حال پیشرفت هستید و در نتیجه برای رسیدن به اهداف تان مصمم تر می شوید.

حفظ انگیزه ورزش با نوشتن اهداف

فعالیت بدنی را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید

نداشتن وقت کافی، یکی از بزرگترین بهانه هایی است که افراد برای ورزش نکردن مطرح می کنند. اما واقعیت این است که شما وقت کافی دارید و آنچه که واقعا به آن نیاز دارید انگیزه است. پس بهانه نیاورده و برای ورزش هم مثل هر فعالیت مهم دیگری برنامه ریزی کنید.

شما می توانید به جای ورزش کردن فعالیت روزمره خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، به جای آسانسور از پله استفاده کنید، قبل از رسیدن به مقصد از ماشین پیاده شده و مابقی مسیر را به صورت پیاده طی کنید یا در محل کار در زمان استراحت پیاده روی کنید. اگر در منزل کار می کنید، در زمان استراحت حرکات کششی انجام دهید، کمی راه بروید و اگر دوچرخه ثابت یا تردمیل دارید، از آن ها استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید در زمان استراحت یا هنگام تماشای تلویزیون تمرینات قدرتی انجام دهید.

تحقیقات نشان داده نشستن برای مدت طولانی حتی اگر فعالیت ورزشی داشته باشید، روی سلامتی تاثیر منفی دارد. اگر هر روز مجبور هستید چند ساعت در محل کار خود بنشینید، سعی کنید چند بار در طول روز کار را متوقف کرده و کمی تحرک داشته باشید. به عنوان مثال، برای نوشیدن آب از اتاق خارج شوید یا در هنگام صحبت کردن با تلفن راه بروید.

مطلب مرتبط: 10 روش برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن در زمستان

همراه با اعضای خانواده و دوستان تان ورزش کنید

از اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود دعوت کنید تا هنگام ورزش کردن به شما ملحق شوند. با همسرتان تمرینات ورزشی انجام دهید، با فرزندان تان فوتبال بازی کنید یا همراه با همسایه ها در باشگاه نزدیک محل زندگی خود ثبت نام کنید.

انعطاف پذیر باشید

اگر برای ورزش کردن خیلی سرتان شلوغ است، احساس خوبی ندارید یا به استراحت نیاز دارید، چند روز فعالیت بدنی را متوقف کنید. فقط به یاد داشته باشید که باید در اسرع وقت ورزش را مجددا شروع کنید. چون ورزش فعالیتی است که باید به طور مادام العمر انجام دهید تا از فواید آن بهره ببرید.

مطلب مرتبط: یک روز استراحت مناسب در تمرینات ورزشی به چه شکلی است؟

نقش انعطاف پذیری در حفظ انگیزه ورزش

گذشته را فراموش کنید

شاید شما در مدرسه ورزشکارترین دانش آموز محسوب نمی شدید و آخرین نفر انتخاب شده برای بازی های کلاسی بودید. آن سال ها را فراموش کنید. در حال حاضر، هدف تان شرکت کردن در یک مسابقه ورزشی نیست. شما می خواهید ورزش کنید تا سالم بمانید و از زندگی خود لذت ببرید.

صبح ها ورزش کنید

صبح بهترین زمان برای ورزش کردن محسوب می شود. چون در این صورت ورزش اولین چیزی است که در لیست وظایف روزانه شما قرار دارد. چنانچه ورزش کردن را به اواخر روز موکول کنید، احتمالا ده ها مانع و بهانه برای انجام ندادن آن پیش می آید. اگر ورزش اولین کاری باشد که بعد از بیدار شدن انجام می دهید، این بهانه ها فرصت کافی برای کاهش انگیزه شما پیدا نمی کنند.

شواهد علمی نشان می دهد که ورزش صبحگاهی باعث تقویت مغز می شود. همچنین از عوارض غذاهای چرب و شیرینی که شب قبل مصرف کرده اید، جلوگیری می کند. پس سعی کنید زودتر بخوابید تا بتوانید صبح زود از خواب بیدار شوید.

در ادامه بخوانید: ورزش کردن با آهنگ های شاد می تواند انگیزه ورزش را بالا ببرد؟