چگونه جلوی گاز گرفتن کودک را بگیریم؟ علت گاز گرفتن کودکان چیست؟ پیدا کردن پاسخ صحیح به این سوالات اهمیت زیادی دارد. نگران نباشید ما در یافتن پاسخ صحیح به شما کمک خواهیم کرد. 

مداخلات مناسب می تواند به بسیاری از بچه ها کمک کند که کودکان دیگرا را گاز نگیرند، اما مهم است که از هر مداخله ای به منظور توقف این رفتار استفاده نکنید. مثلا از تنبیه کودک و یا گاز گرفتن متقابل او خودداری کنید!



به طور حتم کودکان نوپا آماده ی شنیدن سخنرانی های شما نیستند و به حرف تان گوش نخواهند کرد. بنابراین مداخلات باید بر پای ارائه ی تقویت کننده ها باشد. 

اما چگونه جلوی گاز گرفتن کودک را بگیریم؟

  • اگر می بینید که کودک تان می خواهد کسی را گاز بگیرد حواسش را پرت کنید یا مداخله کنید و محکم اما آرام بگویید: “گاز نگیر” . این به این معنی است که شما باید به مدت چند روز هنگام بازی کردن کودک تان با کودکان دیگر تمام حواستان به او باشد، اما نه به نحوی که او متوجه این توجه اضافی شود. 
  • اگر او کسی را گاز گرفت، از نشان دادن واکنش بیش از حد خودداری کنید، فقط محکم اما با صدایی آرام بگویید “نه” یا “گاز نگیر”
  • بعد از گاز گرفتن، این می تواند ایده خوبی باشد که او را از کودکان دیگر دور کنید و چند دقیقه او را نادیده بگیرید.
  • گاه به گاه به او یادآوری کنید که گاز نگیرد. این یادآوری می تواند یک جمله ی کوتاه باشد، مثل “گاز گرفتن خیلی درد دارد!”
  • روزی که کسی را گاز نمی گیرد و به خوبی بازی می کند، کمی تحسین و توجه مثبت به او ارائه دهید.
  • یک روتین روزانه را دنبال کنید: مثل غذای خوب، چرت زدن در طول روز و زمان بازی
  • اگر کودک تان در مهد کودک است و مسئولان آنجا بعد از اینکه او را کسی را گاز گرفت، از شما می خواهند که او را به خانه ببرید، این کار را نکنید چون این باعث افزایش رفتار گاز گرفتن خواهد شد.
  • احتمال دارد مهدکودکی که فرزندتان را به آنجا می فرستید برای او مناسب نباشد. شاید خیلی ساختار یافته باشد یا به اندازه کافی ساختار نداشته باشد. شاید خیلی شلوغ است!


چگونه جلوی گاز گرفتن کودک را بگیریم؟بسیار مهم است که بدانید کودک تان چه زمانی دیگران را گاز می گیرد! آیا خیلی خسته است؟ در حال دندان درآوردن است؟ آیا کودک دیگر سعی کرده پتو یا اسباب بازی او را بگیرد؟ آیا چیزی در خانه اتفاق افتاده که او را از روال معمول خود خارج کرده؟

در خانه سعی کنید روال عادی روزانه را پیش ببرید و از خواب و غذای کافی فرزندتان مطمئن شوید. کودکانی که بیش از حد خسته هستند یا استرس دارند به احتمال بیشتری گاز می گیرند. 

شما باید بدانید که گاز گرفتن یک رفتار تحولی نرمال است و هر کودکی می تواند کودکان دیگر را گاز بگیرد. بنابراین نباید واکنش بدی به این رفتار فرزندتان نشان دهید. سعی کنید خجالت نکشید و به نگاه های سرزنش بار والدین کودکی که فرزندتان او را گاز گرفته توجه نکنید و تمام تمرکزتان را روی کمک به کودکتان بگذارید. 

گازگرفتن یک رفتار یا مرحله معمولی رشد برای اکثر کودکان خردسال است. کودکان کوچکتر غالباً هنگام دندان درآوردن، خستگی، حسادت، ناامید یا عصبانی شدن گاز می گیرند. همچنین کودکان مخصوصا هنگامی که در حال کاوش در محیط پیرامون خود هستند، فقط به این دلیل گاز می گیرند که ببینند بعد آن چه اتفاقی خواهد افتاد!!!

پس شما نباید بیش از حد واکنش نشان دهید زیرا کودک تان از اینکه توانسته چنان واکنشی در شما ایجاد کند هیجان زده خواهد شد و برای تکرار آن واکنش در شما یا دیگران رفتار گاز گرفتن در او افزایش خواهد یافت.