نویسنده‌ی آمریکایی، جاش کافمن[1]، در جدیدترین کتاب خود به نام “چگونه در بیست ساعت هر چیزی را یاد بگیرید” توضیح داده است که چگونه می‌توان زودتر از روال عادی مسیر یادگیری مهارت جدید را طی کرد.

یادگیری مهارت جدید

او متدش را به پنج مرحله تقسیم می‌کند تا در منحنی یادگیری مهارت جدید بعد خود از آن استفاده کنید، چه یادگیری گیتار باشد و چه برنامه‌نویسی و یا حتی موج‌سواری، تنها در بیست ساعت یادش خواهید گرفت.

قدم اول: هدفت را تعیین کن

یادگیری مهارت جدید

کافمن می‌گوید که گام اول در یادگیری مهارت جدید این است که باید در هر زمان، فقط روی یک مهارت تمرکز کنید، آن را محدود به یک نظم و ترتیب خاص کنید و سپس اهدافی واقع‌گرایانه تعیین کنید. او می‌گوید: «اگر درحال یادگیری گلف هست، بعد از بیست ساعت تمرین به مسابقات قهرمانی گلف قرار نیست برسید. اما همین که یاد بگیرید چگونه به توپ ضربه‌ی درستی وارد کنید و زاویه‌ی قرارگیری دستتان چطور باشد، به راحتی امکان‌پذیر است.»


راهکارهایی موثر و کارآمد و برای یادگیری مهارت انتقادپذیری در محیط کار


قدم دوم: به اجزای کوچک‌تر خردش کن!

یادگیری مهارت جدید

کافمن می‌گوید: «بیشتر چیزهایی که به عنوان مهارت از آن یاد می‌کنیم، مانند یادگیری یک زبان، درواقع یک مهارت نیستند- بلکه مجموعه‌ای از چندین مهارت کوچکترند.»

بنابراین مهارتی را که می‌خواهید یاد بگیرید، به چند مهارت کوچکتر تقسیم کنید. اینکه هربار یکی از این مهارت‌های کوچک‌شده را یاد بگیرید، خیلی عملی‌تر است تا اینکه یک‌دفعه‌ای بخواهید تمامشان را با هم بیاموزید.

قدم سوم: خودتان را در کتاب‌ها غرق کنید

یادگیری مهارت جدید

کافمن می‌گوید: «آنقدری به مطالعه بپردازید که برای شروع تمرین کافی باشد، اما دیگر شورش را در نیاورید که شما را از انجام کار بازدارد.» برای انجام هر مهارتی، یکی دو ساعت درباره‌اش مطالعه کنید. خیلی بهتر است اگر به جای این که تمام تمرکز و انرژی خود را صرف خواندن یک کتاب کنید و عمقی آن را بخوانید، مرور سریع و گذرایی به چهار-پنج کتاب داشته باشید: آنوقت می‌فهمید تکنیک‌هایی که در بیشتر کتاب‌ها گفته شده همان‌هایی هستند که باید رویشان تمرکز کنید و همچنین با یک نفر که خودش این مهارت را دارد هم صحبت کنید تا یک ایده و هدف کلی دستتان بیاید.


5 نکته برای یادگیری سریع مطالب و مهارت های جدید


قدم چهارم: انجامش بدهید، همین!

یادگیری مهارت جدید

درواقع تمرکز روی انجام دادن خود کار، سخت‌ترین مرحله است. برای همین کافمن پیشنهاد می‌دهد که تلویزیون را خاموش کنید، موبایل را بگذارید کنید و اینترنت را قطع کنید. و حالا نوبت قطع “اصطکاک” است، انرژی غیرواجبی که باید برای شروع صرف کنید: «اگر گیتار داخل جعبه یا کیس خود باشد، باید انرژی صرف کنید تا آن را از کیس بیاورید بیرون و جایی در دسترس بگذارید، پس بیخیال تمرین می‌شوید.»


5 روش هوشمندانه برای یادگیری سریعتر و موفقیت در کسب و کار 


قدم پنجم: تعهد بدهید

یادگیری مهارت جدید

به خودتان قول بدهید که حداقل بیست ساعت تمرین خواهید کرد. آهسته و پیوسته جلو رفتن همیشه بهترین روش است؛ اگر در ماه حدودا روزی 45 دقیقه تمرین کنید، به بیست ساعت می‌رسید. کافمن می‌گوید: «یک الی چهار ساعت ابتدای کار خیلی افتضاح پیش می‌رود. بعد از سه یا چهار ساعت تازه کمی سر در می‌آورید که چی به چی است و تازه ممکن است نتیجه‌ای ببینید.» وقتی که بیست ساعت تمرین تکمیل شد، آنوقت می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید ادامه بدهید یا فعالیت دیگری را امتحان کنید.

[1] Josh Kaufman