چگونه عذرخواهی کنم؟

چگونه عذرخواهی کنم؟ گفتن اینکه متاسف هستید تنها یک شروع است. با ما همراه باشید تا اساسی ترین مراحل یک عذرخواهی موثر را بدانید. پس از یک سال پر مخاطره و درگیری با کرونا خیلی از ما در  شرایط روحی خوبی نیستیم. یا درگیر سختی های شیوع این بیماری هستیم یا چیزهای دیگری که در هر حال زندگی مان را تحت تاثیر قرار داده است.

این موضوعات باعث شده تا در بهترین وضعیت روحی روانی خود نباشیم و خیلی مواقع اشتباهاتی هم داشته ایم. خیلی از ما در این دوران با خانواده و دوستان و آشنایان خود برخوردهایی داشته ایم که در نهایت موجب سرد شدن رابطه شده است.


همچنین بخوانید: چرا عصبانیت از دست کسی که دوستش داریم برایمان مضر است؟


حالا همین رابطه ها نیاز به بازسازی و ترمیم دارند. همین جاست که بحث چگونه معذرت خواهی کردن به میان میاید. باور کنید یا نه چگونه عذرخواهی کردن برای خودش قانون های خاصی دارد. مثلا اینکه اصلا مهم نیست کدام طرف داستان مقصر باشد. فقط کافی است دو طرف سکوت کنند. در این شرایط سکوت بهترین راه برای عذرخواهی است.

چگونه عذرخواهی کنم؟

هر معذرت خواهی 4 مرحله اساسی دارد. شما باید تلاش کنید تا درد ها و رنج های طرف مقابلتان را بفهمید، نشان دهید که واقعا پشیمانید، جبران کنید و ثابت کنید که دیگر هرگز آن اشتباه را تکرار نمی کنید.

البته این مراحل به ظاهر خیلی ساده است اما ممکن است در عمل سخت تر از اینها باشد و به همین دلیل در ادامه توضیحات بیشتری را خدمت تان ارائه می کنیم. پس اگر می پرسید: چگونه عذرخواهی کنم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

1. قبل از عذرخواهی به حرف های طرف مقابلتان خوب گوش کنید.

گاهی اوقات بلافاصله عذرخواهی کردن گزینه ی خوبی است. خیلی خوب هم جواب می دهد. مثلا وقتی در فروشگاه هستید و به کسی برخورد می کنید، بلافاصله عذر خواهی کرده و احتمالا در جمع کردن مواد غذایی کمک می کنید. همه چیز خیلی راحت حل می شود. اما همیشه اینجور نیست.


همچنین بخوانید: 10 سوالی که قبل از تمام کردن یک رابطه یا دوستی باید از خود بپرسید!


گاهی در موارد پیچیده تر عذرخواهی سریع نشان دهنده این است که شما صادق نبوده و از ته قلبتان پشیمان نیستید. پس چه باید کرد؟ «فقط سکوت کنید و حرفی نزنید. هر چند که ممکن است خیلی آزار دهنده باشد.»

گوش دادن فعال در این جور موارد به شما کمک خواهد کرد. حالا میخواهیم بدانیم گوش دادن فعال چیست؟

این نوع گوش دادن شامل برقراری ارتباط چشمی عمیق است و هر حالتی است که نشان بدهد تمام حواستان پیش گوینده است. گوش دادن فعال به شما کمک میکند تا از عمق ضرباتی که به طرف مقابلتان زده اید با خبر شوید.

تنها در این صورت است که میتوانید به بهترین روش معذرت خواهی کنید. عذرخواهی که از اعماق وجودتان باشد. با درست گوش کردن و حتی سوال پرسیدن میتوانید به طرف مقابلتان ثابت کنید که کاملا متوجه شرایط هستید و هرگز این اشتباه را تکرار نمی کنید.

2. پیش از معذرت خواهی کردن آماده باشید و تمرین کنید.

همه ی آدم ها با یک روش ارتباط برقرار نمی کنند. اگر میخواهید عذرخواهی کنید از روش هایی استفاده کنید که برای شخص آسیب دیده بهترین روش است.


همچنین بخوانید: اشتباهات رایج در پیام دادن که باعث از بین رفتن روابط تان می شوند!


باید طرف مقابل را بشناسید. مثلا بعضی ها با تماس تلفنی راحت ترند، بعضی با اسکایپ و حتی خیلی ها با نامه نوشتن راحت تر می بخشند. اگر طرف مقابلتان با نامه نوشتن راحت تر است نامه را از قبل بنویسید و به شخص مورد اعتمادی نشان دهید تا بررسی شود.

افکارتان را بر روی نوشتن متمرکز کنید. چون در عذر خواهی کردن حتی کوچک ترین قدم ها هم ممکن است تاثیر گذار باشند.

3. در عذرخواهی کردن دقیق و صریح باشید.

تنها گفتن اینکه متاسف هستید همیشه کافی نیست. وقتی کسی وقت میگذارد و برایتان توضیح می دهد که چطور باعث رنج و عذابش شده اید معنای خاصی دارد.

شما هم میتوانید از این روش به عنوان آینه استفاده کنید. شما هم وقت بگذارید و علاوه بر اظهار تاسف و پشیمانی، همه چیز را توضیح بدهید. مثلا میتوانید بگویید که چطور این اتفاق افتاد و نشان بدهید که هرگز اینکار را تکرار نمی کنید.

پس از اینکه توضیح دادید، نکته ی اصلی در گفتن و تاکید بر این موضوع است که میدانید چطور باعث رنج طرف مقابلتان شده اید. البته فقط وقتی میتوانید اینکار را انجام دهید که فعالانه گوش کرده باشید.


همچنین بخوانید: بخشش کلید داشتن ازدواج موفق نیست، بلکه آن را بدتر می کند!


پس از آن هم حتما تاکید کنید که هرگز در آینده این اشتباه را تکرار نخواهید کرد. مثلا اگر کسی بابت جواب ندادن به تماس ها ناراحت است اینطور عذرخواهی کنید: « عذر میخواهم که جواب تماس هایت را ندادم. چون تا دیر وقت مشغول کار کردن بودم. البته میدانم که هرگز توجیهی برای جواب ندادنم نیست. اما سعی میکنم از این به بعد پیامکی ارسال کنم تا در جریان باشی.»

حتی اگر نمی دانید چه موضوعی باعث ناراحتی طرف مقابلتان شده هم سوال بپرسید. اعتراف کنید که بی خبرید و از طرف مقابل بخواهید کاملا توضیح دهد تا راه برای معذرت خواهی تان فراهم شود.

4. عذرخواهی تان را به بگو مگویی تازه تبدیل نکنید.

هرگز نگویید: «متاسفم اما فکر نمی کردم این موضوع اینقدر مهم باشد». اینکار باعث می شود طرف مقابلتان حس کند شما واقعا از کارتان پشیمان نیستید.

شک داشتن در عذر خواهی و اینکه باعث آزار طرف مقابل تان شده اید یعنی قبول نکردن مسئولیت کاری که انجام داده اید. مردد بودن کاری از پیش نمیبرد. مصمم باشید.

ممکن است در حین عذر خواهی موضوعات مدفون شده ی قبلی هم سر باز کنند. حواستان باشد که پروسه عذر خواهی به بگو مگو تبدیل نشود. اگر واقعا می خواهید بخشیده شوید احساسات طرف مقابلتان را در اولویت قرار دهید نه احساسات خودتان.


همچنین بخوانید: 9 نشانه ی واضح که نشان می دهند شما در رابطه ی دوستی مخرب و سمی قرار دارید!


5. یادتان باشد دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

بهترین جملات هم نمیتوانند به اندازه ی رفتار درست ترمیم کننده ی یک رابطه باشند. پس با رفتارتان به دنبال راهی باشید که اتفاق افتاده را جبران کنید.

مثلا اگر دوست قدیمی تان از شما بابت بی توجهی ناراحت است. فقط معذرت خواهی نکنید. از او بخواهید تا در کنار شما در کارهایتان فعالیت کند و می بینید که چطور میتوانید دلش را به دست آورید.

6. پس از معذرت خواهی صبور باشید.

ترمیم یک رابطه ممکن است بارها و بارها منجر به شکست شود. این شما هستید که باید بارها و بارها تلاش کنید.

در دین یهودیت آیینی است مبنی بر اینکه برای آمرزیده شدن باید سه بار اظهار پشیمانی کنید. پس از این اگر بخشیده نشدید، این طرف مقابلتان است که باید برای نبخشیدن اظهار پشیمانی و درخواست بخشش کند.

نکته ی این آیین در این جاست که شما باید تمام تلاشتان را بکنید که بخشیده شوید. اگر بخشیده شدید که چه بهتر و اگر نشد، درهای قلبتان را باز بگذارید و زمان بدهید.

از این جای کار به بعد با فرد مقابلتان است. بخشیده شدن ممکن است جایی که حتی فکرش را نمی کنید به سراغتان بیاید.

7. یادتان باشد هرگز برای عذرخواهی کردن دیر نیست.

گاهی آدم های دور و برمان پیش از اینکه عذرخواهی کردن را یاد بگیریم ترکمان میکنند. اگر در شرایطی هستید که نمیدانید چطور معذرت خواهی کنید و میدانید که عذر خواهی کردن ممکن نیست، احساساتتان را سرکوب نکنید. در عوض با یک دوست خوب و یا یک روان شناس صحبت کنید. این افراد به شما کمک میکنند با احساساتتان کنار بیایید.

در موارد خیلی جدی میتوان از یک جایگزین برای عذرخواهی استفاده کرد تا قلبتان التیام پیدا کند. خیلی از افرادی که عزیزی را از دست داده اند می توانند با این روش به آرامش برسند.

در ادامه بخوانید:

کسی که قبلا خیانت کرده بازهم خیانت می کند؟