چگونه هدف زندگی‌مان را پیدا کنیم؟ این می تواند برای بعضی افراد سوالی وحشتناک باشد. گرفتار شدن در کارهای روزمره و عادات مان، در حالی که دیدمان را از چیزهایی که مهم است، از دست داده ایم راحت تر خواهد بود.

شاید از بیرون به نظر بیاید که خیلی عادی زندگی مان را می کنیم، اما در واقع گیر کرده ایم، همان حرکات قدیمی را تکرار می کنیم، قادر به تغییر نیستیم و یا حتی روش های دیگر زندگی را نمی بینیم. ممکن است ناخودآگاه اهداف و ارزش هایمان را از خانواده و دوستانمان تقلید کرده باشیم و هرگز جرات نکرده باشیم به اهداف و ارزش های مختص خودمان فکر کنیم، زیرا می ترسیم از راه خانواده و دوستان منحرف شویم و از آنها به نوعی جدا شویم.



یا ممکن است به توانایی مان در طی کردن مسیری متفاوت شک کنیم، و فکر کنیم به اندازه کافی باهوش، با اعتماد به نفس یا زیبا نیستیم، یا به سادگی … کافی نیستیم. دلیل های زیادی برای طی نکردن مسیر منحصربه فرد خودمان وجود دارد که همگی آنها باعث افسردگی و اضطراب ما خواهند شد. 

انسان ها ماشین هایی نیستند که از پیش برنامه ریزی شده باشند، بلکه موجوداتی با اشتیاق به یافتن معنا و جهت خود هستند. بدون هدف، زندگی خالی و کسل کننده می شود.

ارزش ها می توانند برای شما چکار کنند؟

ارزشها ویژگیهای انتخاب شده برای بودن و انجام دادن هستند، مانند والدین دلسوز بودن، دوست قابل اعتماد بودن، دوست داشتن، وفادار بودن، صادق بودن و شجاعت بودن. آنها را می توان با افعال و قیدها بیان کرد، مانند آموزش دلسوزانه و سپاسگزاری. با این حال، آنها اهداف شما نیستند.

اهداف محدود هستند؛ آنها دستاوردهایی هستند که پس از دستیابی به آنها، کارتان با آنها تمام می شود. از سوی دیگر، ارزش ها راهنمای پایدار و مداوم برای زندگی هستند. شما نمی توانید به یک ارزش برسید. شما فقط می توانید مطابق آنها عمل کنید. 

ارزشهای شما نه تنها به شما می گوید که باید تلاشها و انرژیهای تان را کجا متمرکز کنید، بلکه منبع جدیدی از انگیزه خواهد بود. هر درد و رنجی که باید در طول راه تحمل کنید، آسان تر خواهد شد، مخصوصا وقتی این رنج ها در خدمت اهداف و ارزش های شما باشد. زندگی کردن مطابق با عمیق ترین خواسته های قلب، احساس تحقق و سرزندگی ای را به همراه می آورد که هیچ ثروت مادی قادر به مطابقت با آن نیست.

در ادامه بخوانید » چطور برای زندگی مان برنامه ریزی کنیم؟ 

کدام یک از ارزش های انتخابی تان، کاملا مختص خودتان است؟ اگر در این زمینه مشکل دارید، در ادامه به شما کمک خواهیم کرد. 

چگونه هدف زندگی‌مان را پیدا کنیم؟

1. ابعاد زندگی تان را درجه بندی کنید!

تمرین زیر براساس پرسشنامه زندگی ارزشمند است. لطفاً به حوزه های زندگی زیر نگاهی بیندازید، و اهمیت آنها را در مقیاس 1 تا 10 درجه بندی کنید (1 = کمتر و 10 = بسیار مهم). به یاد داشته باشید، این برای شماست نه هیچ کس دیگری. و هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد.

  • خانواده (به غیر از ازدواج یا فرزندپروری)
  • ازدواج / روابط صمیمی و عاشقانه
  • والدین
  • دوستان / زندگی اجتماعی
  • شغل
  • آموزش / تحصیل
  • خوشگذرانی / تفریح
  • معنویت
  • شهروندی / زندگی در جامعه
  • خود مراقبتی جسمی (رژیم ، ورزش ، خواب)
  • مسائل زیست محیطی
  • هنر، خلاقیت و زیبایی شناسی

2. پشتکار خود را درجه بندی کنید!

در این مرحله، یک بار دیگر به حوزه های زندگی تان نگاه کنید، اما این بار با توجه به اینکه اخیراً اقدامات تان چقدر مطابق با ارزش هایتان در هر یک از این حوزه ها بوده است، درجه بندی کنید.

3. ارزشهای خود را بنویسید!

نگاهی به پاسخ های خود از تمرین قبلی بیندازید و دامنه هایی را که دارای اهمیت بالایی هستند (9 یا 10) و نمره سازگاری پایین (6 یا کمتر) را مشخص کنید. اینها زمینه های مشکل هستند و پیشنهاد می کنم ارزش های خود را با یکی از آنها شروع کنید.

بعد از این، یک تکه کاغذ برداشته و به مدت 10 دقیقه در مورد ارزش های خود در یکی از حوزه هایی که قبلاً مشخص شده بنویسید. واقعاً این کار را انجام دهید — 10 دقیقه خیلی طولانی نیست. 

می توانید از خود بپرسید، “من در این زمینه به چه چیزی اهمیت می دهم؟” یا “چه کاری می خواهم در این زمینه انجام دهم که منعکس کننده این ارزش باشد؟” و “چه کاری می توانم انجام دهم تا این ارزش را بیشتر در زندگی خود جلوه دهم؟”

تحقیقات نشان داده است که نوشتن در مورد ارزش ها تأثیر قابل توجهی در سلامت و رفتار دارد. به خاطر داشته باشید که این فقط یک آغاز است. روش های بسیاری برای ارتباط عمیق تر با هدف و زندگی و در راستای اهداف و ارزشهای خود عمل کردن، وجود دارد.

زندگی در راستای ارزشهایتان فقط به دانستن آنچه برایتان اهمیت دارد ختم نمی شود، بلکه باید چگونگی عمل کردن براساس این اصول را فرا بگیرید. این یک انتخاب یک باره نیست، بلکه یک سفر مادام العمر برای انتخاب و تعهد است.

لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید!