8 توصیه روانشناس متخصص زوج درمانی!!!

چگونه همسر خوبی باشیم؟ آیا قوی کردن رابطه با همسرتان در اولویت تان قرار دارد؟ در ادامه ما برایتان 8 توصیه کارآمد برای زن و شوهر خوب بودن را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید. 

بهترین راه برای داشتن ازدواجی موفق این است که به ازدواج تان به چشم یک کلاس درس نگاه کنید. ما باید بپذیریم که تغییر اجتناب ناپذیر است و بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که به جای مقاومت، تغییرات را با کنجکاوی بپذیریم.



بخشی از دیدن ازدواج به عنوان یک کلاس درس، دانستن این است که ما گذشته مان را با خود به رابطه می آوریم. مهم است که مایل باشیم ببینیم که چگونه زخمها، الگوهای و محرکهای قدیمی ما با پارتنر فعلی مان دوباره سر باز می کنند.

اما چگونه همسر خوبی باشیم؟

1. مواظب خودتان باشید!

برای یک همسر عالی بودن باید اطمینان حاصل کنید نیازهای اصلی تان – از جمله خوردن غذای سالم، ورزش و خواب خوب – برآورده می شود. باید بدانید که وقتی از خودتان مراقبت می کنید همسر بهتری خواهید شد. زیرا وقتی خواب، ورزش و خنده کافی ندارید، احساس تلخی و تحریک پذیری می کنید.

هرچه استرس بیشتری داشته باشید، به مسئولیت های خود در قبال همسر و فرزندان به عنوان یک بار اضافی و نه یک نعمت نگاه می کنید. این باعث می شود احساس قربانی بودن داشته باشید و حتی توانایی تان را برای درخواست چیزهایی که می خواهید از دست بدهید، چیزهایی مثل: کمک، قدردانی، استراحت و …

جنبه دیگر مراقبت از خود انجام دادن کارهایی است که شما را خوشحال می کند، مانند بیرون رفتن با دوستان یا خواندن کتاب. باید اطمینان حاصل کنید که مشغول فعالیت هایی هستید که معنا، ارتباط و شادی را به همراه دارند.

2. همسرتان را لمس کنید!

سعی کنید با همسرتان در ارتباطی عمیق باشید، “شما در یک تیم هستید”. همسرتان را لمس کنید، بله منظورم لمس فیزیکی است نه صرفا جنسی. این به شما کمک می کند که در ارتباط عمیق تری قرار بگیرید و مشکلات تان را راحت تر حل کنید. لمس کردن همیشه یک سوال را مطرح می کند: می خواهی به هم عشق بورزیم؟

این می تواند استرس و خشم همسرتان را کاهش دهد. لمس همسرتان خارج از اتاق خواب ارتباط بین شما را قوی تر می کند. البته سعی کنید بیش از حد آویزان همسرتان نشوید و به او فضای شخصی بدهید. وقت شناس باشید!

3. با هم قرار بگذارید!

تنها وقت گذراندن با همسرتان اهمیت زیادی دارد، مخصوصا وقتی والدین هستید و یا شغل تان زیاد وقت تان را می گیرد. همیشه به یاد داشته باشید که شما شریک / عاشق / دوست هستید و نه فقط دو نفر که کارهای خانه را اداره می کنند. اگر بخاطر بچه ها نمی توانید شبها با هم قرار بگذارید، در طول روز که اینکار را بکنید. و یا یک شب برای شام بچه ها را به خانه مادر بزرگ پدر بزرگ شان بفرستید.

4. وارد سیستم همسرتان شوید!

آیا او ناراحت است؟ عصبی و خشمگین است؟ هیجان زده است؟ از او بپرسید چه اتفاقی برایش رخ داده و چه احساسی در مورد آن اتفاق دارد. بعد از گذشت مدتی شما باید بتوانید از چشم های او حدس بزنید که چه احساسی دارد و حتی اگر نتوانستید حتما از او بپرسید تا در صورت نیاز با او همدلی کنید و یا در اشتیاقش شریک شوید. مهم است که دریچه ای به دنیای درونی یکدیگر داشته باشید.

5. تفسیر خود را از واقعیت جدا کنید!

می پرسید چگونه همسر خوبی باشیم؟ خیلی ساده اگر از کاری که همسرتان انجام داده ناراحت هستید، سعی کنید به شیوه ای توصیفی و نه متهم کننده به قضیه نگاه کنید. به طور مثال به خود بگویید: این اتفاقی است که افتاد و این تفسیری است که من از آن داشتم.

این کارتان یعنی جدا کردن حقایق و تفسیر شما از آن حقایق باعث می شود کمتر همسرتان را قضاوت کنید و از ناراحتی های کوچک که بعدا به مسائل بزرگ تر تبدیل می شوند جلوگیری کنید. اگر شما کسی هستید که اشتباه کرده است، مسئولیت آن را بپذیرید و معذرت خواهی کنید.

6. همسرتان شما نیست!

اگر از چیزی ناراحت هستید به همسرتان بگویید من از این مسئله ناراحت هستیم می شود توضیح بدهی که چه اتفاقی افتاده است؟ حتما ناراحتی تان را برای او توضیح دهید و نقطه نظر او را در مورد موضوع بشنوید. همسرتان شما نیست! او دنیا را متفاوت از شما می بیند و به روش متفاوتی دنیا را درک می کند. فهم این موضوع باعث کاهش درگیری ها و شکل گیری روابط بهتر می شود. زوج های موفق می پذیرند که آنها دو انسان متفاوت از هم هستند!

7. عدم توافق = فرصت

زوج هایی که ازدواج موفقی دارند، نداشتن توافق را به عنوان فرصتی برای درک دنیای درونی شریک زندگی شان می بینند، نه مبارزه ای که باید حتما در آن پیروز شوند.

8. منتظر او نمانید، درخواست کنید!

اگر چیز مهمی است، آن را بخواهید. بعضی ها می گویند: اگر باید برای دریافت چیزی درخواستش را بکنم، پس از ارزشش کم می شود. اما این اشتباه است، همسرتان توانایی خواندن ذهن شما را ندارد. اگر ما چیزی که می خواهیم را درخواست نکنیم، نیاز ما برطرف نخواهد شد و به صورت یک مشکل و شکایت در خواهد آمد. 

در ادامه بخوانید: