هوش مالی توانایی مدیریت مسائل مالی است.

هوش پولی یا مالی چیست؟ چگونه هوش مالی مان را تقویت کنیم؟ با ما همراه باشید تا راهکارهای تقویت هوش مالی را به شما آموزش دهیم. حتما تا بحال از خود پرسیده اید بعضی ها چطور انقدر خوب پول در می آورند و هر روز پول دار تر می شوند، باید به شما بگویم به دلیل هوش مالی بسیار خوبی که دارند که به واسطه ی آن دارای مهارت هایی هستند که نه تنها پولشان را از دست نمی دهند بلکه هر روز پول بیشتری به جیب می زنند!

رابرت کیوساکی سرمایه گذار و نویسنده ی مشهور معتقد است: هوش مالی رفتاری است که شما با پولتان انجام می دهید، اگر می خواهید پولدار شوید باید بدانید که با پولتان چه بکنید. او می گوید: بیشتر مردم ثروتمند نمی شوند، به این دلیل ساده که آنها هرگز آموزش ندیده اند تا از موقعیت هایی که جلوی چشمشان است استفاده بکنند.


همچنین بخوانید: چه عواملی در موفقیت شغلی تاثیر گذارند ؟


آگاهی و دانش در هوش مالی تاثیر بسزایی دارد.

مهمترین مسئله آموزش و یادگیری و داشتن ذهنی آماده است. همینطور بدون آگاهی از 3 عامل سرمایه، بدهی و جریان مالی راه به جایی نمی بریم، این عوامل در هوش مالی تاثیر بسزایی دارند.

سرمایه هرچیزی است که برای شما پول به ارمغان می آورد و به مرور زمان از ارزش آن کاسته نمی شود، مثل ملک و املاک، کسب و کار و …. به طور کل مواردی که مدام پول وارد حساب شما می کنند سرمایه های شما هستند.

حتما بعضی افراد را می شناسید که تا پولی به دست می آورند، سریع ماشین، موبایل یا وسایل گران قیمت می خرند و یا در محله ای شیک خانه اجاره می کنند، اینها همه نمونه های خوبی از بدهی هستند. شما برای این موارد پول خرج می کنید اما آنها برای شما پولی به ارمغان نمی آورند! 

زمانی که متوجه مفهوم سرمایه و بدهی شده باشید و میزان و منبع پول بدست آمده و خرج شده در زندگیتان را ردیابی و چک کنید، در واقع به مفهوم جریان مالی آگاه شده اید. کسی که هوش مالی بالایی دارد از خرج کردن پول برای اموری که برایش پول به ارمغان نمی آورد اجتناب می کند و در عوض در زندگیش فقط سرمایه جذب می کند. همینطور اتکا به حقوق ماه به ماه با مفهوم جریان مالی مغایرت دارد و مانند نقطه ای بر سر جریان مالی، روند آن را قطع می کند.


همچنین بخوانید: هوش اجتماعی چیست؟ و چرا برای موفقیت به آن نیاز داریم؟


چگونه می توانیم هوش مالی مان را تقویت کنیم؟

در شغلی که به آن علاقه دارید مشغول شوید: آیا به شغلی که در آن مشغول هستید علاقه دارید؟ اگر جواب مثبت است که جای امیدواری است، اگر نه بدون ترس و معطلی از آن شغل دست بکشید. انرژی و وقت تان را صرف شغلی که به آن علاقه ندارید نکنید. علاقه به شغلی که در آن مشغول هستید به رشد هر روزه ی شما کمک می کند و ذهنتان را برای خلاقیت و خیال پردازی باز نگه می دارد.

خلاق و خیال پرداز باشید: اگر در  شغلی مشغول به کار هستید که به آن علاقمندید و شما را به چالش می کشد یعنی به نوعی برای درآمد بیشتر در آن هر روز مجبور به تلاش و بهتر شدن و رقابت هستید، این شغل باعث خلاقیت شما می شود. مشاغلی که ثابت هستند و روند روتین و محدودی دارند احتیاج به خلاقیت و خیال پردازی ندارند و جای پیشرفت در آن ها کمتر است.

خیال پرداز باشید، خیال پردازی هایتان را عملی کنید، به خلق ایده های جدید بپردازید و خودتان را محدود به حقوقی که می گیرید و روتین کارتان نکنید و خلاقیت به خرج دهید.

بر روی هدف اصلی تمرکز کنید: نگذارید موارد مزاحم وارد ذهنتان شوند و انرژی و وقت شما را بگیرند و شما را از تمرکز بر روی هدف اصلی غافل کنند. فقط بر روی هدفتان و وسایل لازم برای رسیدن به آن متمرکز باشید تا پیشرفت کردن برایتان راحت تر و سریع تر باشد.

جسارت به خرج دهید: این ذهن شماست که محدودتان می کند، با محدودیت ها و ترس هایتان روبه رو شوید و با آنها بجنگید آنگاه از سر راه موفقیت شما کنار خواهند رفت.

در ادامه بخوانید:

5 سوال مهمی که قبل از شروع یک کسب و کار جدید باید از خود بپرسید! 

ترفند ناسا برای افزایش خلاقیت در کار که بهتر است آن را به کار بگیرید!