چه چیزی بیشتر از همه اهمیت دارد؟

چطور یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟ در ادامه برای پاسخگویی به این سوال راهنمایی هایی را خدمت شما ارائه می کنیم تا انتخاب عاقلانه تری داشته باشید. روانشناسی رشته ای چندپاره است و هنوز یک تئوری یکپارچه نسبت به ذهن وجود ندارد. اما شاید با پیشرفت علم عصب شناسی و تکنولوژی بشود به آن دست یافت.

دیدگاه های متفاوتی در روانشناسی وجود دارد که هر درمانگری از آن پیروی می کند. روان درمانی بیشتر از اینکه یک علم باشد یک هنر است. تحقیقات انجام شده ثابت کرده اند که ارتباط بین درمانگر و درمانجو از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به تکنیک و یا رویکرد پیش گرفته شده است و این ارتباط به عنوان عامل اصلی کیفیت روان درمانی شناخته شده است.


مرتبط: روانشناس، روانپزشک یا مشاور هرکدام در حل چه مشکلاتی متخصص هستند؟


چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

چطور یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

هرچند که کیفیت ارتباط بین درمانگر و درمانجو، تحت تاثیر رویکرد و تکنیک مورد استفاده قرار می گیرد اما درمانگر با هر رویکردی می تواند رابطه ی خوبی با درمانجویش برقرار کند و هیچ رویکردی این رابطه را محدود نمی کند.

به طور مثال روانکاوها به دنبال درمان مسائل ناخوداگاه، شناختی رفتاری ها به دنبال درمان افکار و رفتارهای هشیار، گشتالتی ها به دنبال درمان خشم ابراز نشده و انسانگرا ها به دنبال کمال و شکوفایی انسان هستند. فروید نگاهی مردانه و فمنیست ها نگاهی زنانه به روانشناسی دارند. همانطور که می بینید اختلاف نظر بسیار است.

برای مثال در درمان اختلال استرس پس از سانحه برخی از درمان EMDR (حساسیت زدایی با حرکت چشم) استفاده می کنند اما ممکن است درمانگر دیگر دوران کودکی فرد را مورد بررسی قرار دهد که زمان طولانی تری را می طلبد. ولی هر دو موثر هستند.

مهمترین مسئله در انتخاب درست درمانگر این است که احساس کنید او شما را درک می کند، به شما احترام می گذارد و می تواند به شما کمک کند. همین ارتباط است که واقعا اهمیت دارد و شما به آن احتیاج دارید.

لطفا نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟ 12 نشانه ی نیاز داشتن به روانشناس