سورپرایزی بزرگ! جنس زمین و ماه متفاوت است!

چگونگی تولد زمین و ماه سال های سال برای محققان و دوستداران فضا جالب و البته سوال برانگیز بود!!! اگر شما هم میخواهید از چگونگی تولد زمین و ماه سر در بیاورید با ما د راین گزارش همراه باشید!!! برایتان سورپرایزی از جنس زمین و ماه داریم!!! 

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، زمین و ماه متفاوت تر از آن چیزی هستند که در گذشته تصور میشد! این یعنی ماه آنطور که ما در گذشته فکر می کردیم ساخته نشده.



زمین در حدود 4.4 بیلیون سال قبل شکل گرفته و تحقیقات اخیر نشان می دهد که ماه هم اندکی پس از این شکل گرفته است! در طول سه دهه ی گذشته توصیفات ما برای تولد ماه این چنین بوده است:

ماه از برخورد و ادغام دو نو سیاره و یا دو دنیای جنینی ساخته شد! یکی از این دو نو سیاره زمین تازه به دنیا آمده ی ما بود و دیگری صخره ای به اندازه ی مریخ و به نام ثیا ! نامش را ثیا گذاشتند چرا که مادر ماه در افسانه های رومی ثیا نامگذاری شده بود!!!

وقتی گرد و خاک ناشی از برخورد فرو نشست ، دو سیاره به جا ماندند : ماه و زمین! این فرضیه بسیاری از ویژگی های زمین و ماه را توجیه میکند مانند اندازه ی بزرک ماه نسبت به زمین و میزان گردش دو سیاره!

  با این وجود در طول 20 سال گذشته مسائلی مطرح شد که این فرضیه را نقد کرده و امکان های دیگری را هم در نظر میگیرد!!!

مدل های کامپیوتری چه می گویند؟؟؟

مدل های کامپیوتری که فرضیه ساخت ماه بر اثر برخورد با زمین را بازسازی کرده اند می گویند که در حدود 70 تا 90 % ماه باید از جنس ثیا باشد!

مشکل اینجاست که بیشتر سیاره های منظومه شمسی جنسی منحصر به فرد دارند ؛ ثیا ، زمین و ماه هم همینطور هستند!!! اما نمونه های سنگی که با ماموریت های آپولو از ماه به زمین آورده شده اند گویای این هستند که جنس ماه به طرز غیر قابل باوری مانند زمین است!

ایزوتوپ های موجود در ماه بسیار شبیه به ایزوتوپ های زمین هستند! این در حالی است که ایزوتوپ های هر اتم باید متفاوت باشد!

سناریو های متفاوت

تعداد مشابه ایزوتوپ ها ، مانند ایزوتوپ های اکسیژن ، سناریوی برخورد زمین و ماه را نقض می کند! یک امکان وجود دارد و آنهم این است که سیاره ی جنینی زمین و ثیا از همان ابتدا جنسی شبیه به هم داشتند .

به همین دلیل ایزوتوپ های اکسیژن کاملا شبیه به هم هستند!!! امکان وقوع چنین سناریویی بسیار کم است!

سناریوی دیگری که مطرح می شود این است که در اثر برخورد بسیار سنگین سیاره ی جنینی زمین و ثیا ، اکسیژن این رو سیاره با هم مخلوط شده است! در اثر این برخورد قسمت اعظم سیاره ی جنینی زمین به گاز تبدیل شد!

زمین تبدیل به جسمی پهن و گرد شد ( درست مانند شیرینی کشمشی) و ماه هم از این برخورد حاصل شد!!! اما امکان وقوع چنین سناریو هایی بسیار کم است!

در تحقیقات جدید محققان میزان ایزوتوپ های اکسیژن را در نمونه های آورده شما از ماه به دقت بررسی کردند… این نمونه ها صخره هایی بودند که از ماه آورده شدند…

زمین و ماه در حقیقت خیلی هم متفاوت هستند

در نتیجه مشخص شد که تفاوت های بسیار کمی در ایزوتوپ های اکسیژن موجود در سنگ ها وجود دارد و این تفاوت ها به نوع سنگ های آورده شده بستگی دارد. این نتیجه سناریوی اول مطرح شده را اثبات می کند! تفاوت های ریز میان ایزوتوپ ها در گذشته مشخص نشده بود.

یکی از جالب ترین نتایج این تحقیقات هم تفاوت میزان ایزوتوپ های اکسیژن میان سنگ های مختلف بود! در اثر این تحقیقات توصیفاتی جدید ارائه شد….

سناریوی جدید…

در اثر برخورد سیاره ی جنینی زمین و ثیا ، این دو سیاره با هم ادغام شدند و شکش در این نیست!! و به همبن دلیل است که این دو سیاره بسیار به هم شبیهند و در عین حال تفاوت های ریزی هم دارند!

در حدود 1000 سال بعد ، قسمتی از سیاره که در اثر برخورد تبدیل به گاز شده بود مانند بارانی در طول هزاران سال دوباره به روی ماه فرود آمد.

معادلات شیمیایی پیچیده ای که بین این باران گازی و ماگمای سطح ماه اتفاق افتاد موجب شد که سنگ های رویی که سطح این سیاره را می پوشانند در تعداد ایزوتوپ ها بسیار شبیه به زمین باشند. این در حالی است که سنگ ها عمقی تر شباهت های کمتری با زمین دارند!!!

نتایج مهم این تحقیقات

مهم ترین نتیجه ای که در اثر این تحقیقات به دست آمد این است که تئوری برخورد زمین و ماه و تشابه بی شک ایزوتوپ های اکسیژن این دو سیاره دیگر مورد قبول نیست!!! همین هم راه را برای سناریو های جدید باز میکند!!!

ما در آینده نمونه های بیشتری از ماه را بررسی می کنیم و به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد!! ممکن است تعداد کم نمونه های سنگی ماه که در ماموریت های آپولو به زمین آورده شده در انجام تحقیقات کمی مشکل آفرین باشد!!!

برخی از این سنگ ها بسیار کوچک هستند و دیگر برای تحقیقات مناسب نیستند!!!

امید داریم که با غلبه بر این مشکلات و با کمک هوش بشری به پاسخی منطقی برای سوال هایمان برسیم!!!