چیت دی یا وعده آزاد در رژیم غذایی ! محققان بر این باورند که اگر در طول دوره رژیم خود اگر هر دو هفته یک بار یک روز به خود استراحت داده و وعده غذایی آزاد داشته باشید ، نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه به کاهش وزن تان نیز کمک خواهد کرد.دلیل این امر  واکنش بدن شما در مقابل عادت خود در طول دوره رژیم است.

همه افراد دارای قانون هایی در رژیم غذایی شان هستند ، قانون هایی مثل نوشیدن 2 لیتر آب ،خوردن سبزیجات ،نخوردن شیرینی جات و…..همچنین اکثر افراد شروع به گرفتن رژیم های غذایی سخت مانند کتو و … می کنند و متاسفانه با نتیجه دلخواه مواجه نمی شوند.اما واقعیت این است که کاهش وزن به طور معمول به دو چیز بستگی دارد : کمتر بخورید و بیشتر حرکت کنید.


همچنین بخوانید :


 یک منبع تحقیق معتبر منتشر شده در ژورنال بین المللی چاقی می گوید: کم تر غذا خوردن به صورت متعادل باعث تنظیم معادله کاهش وزن می شود.

باورتان می شود وعده آزاد باعث کاهش وزن می شود؟

مطالعه محققان دانشگاه تاسمانیا نشان داد افرادی که به مدت دو هفته رژیم غذایی دارای وعده آزاد یا (چیت دی ) هستند  در مقایسه با افرادی که به طور مداوم رژیم میگیرند وزن و چربی بیشتری از دست می دهند.در این مطالعه 51 مرد چاق به دو گروه تقسیم شدند.

گروه اول کالری دریافتی خود را به میزان یک سوم در 16 هفته کاهش دادند.گروه دوم به مدت دو هفته کالری را به مدت یک سوم کاهش دادند و سپس “استراحت” کردند و به مدت دو هفته سطح کالری خود را حفظ کردند.گروه دوم این وعده آزاد را به مدت 16 هفته هر دو هفته یک بار تکرار کردند.در پایان مطالعه ، مردانی که در رژیم غذایی خود استراحت یا وعده آزاد داشتند ، حدود 50 درصد وزن بیشتری نسبت به مردان گروه دیگر از دست دادند.این آزمایش بعد از 6 ماه برای کنترل وزن آن ها دوباره صورت گرفت هر دو گروه دچار اضافه وزن شده بودند با این تفاوت که باز هم وزن گروه دوم 18 درصد کمتر از وزن گروه اول بود.

اما چرا وعده آزاد باعث کاهش وزن می گردد ؟

برای کاهش وزن نیاز دارید که کالری بیش تری نسبت به آن چه می خورید ،بسوزانید.با کمبود کالری ، بدن شما باید از سوخت چربی ذخیره شده استفاده کند تا انرژی شما حفظ شود.و همین امر باعث کاهش وزن می گردد.دلیل کاهش وزن هنگام وعده آزاد این است که بدن از حالت قحطی خارج می شود ، وقتی شما به مدت طولانی در حالت رژیم هستید ، بدنتان فکر می کند که شما در وضعیت قحطی قرار گرفته اید و ذخایر چربی در بدن را ذخیره می کند.

داشتن وعده آزاد باعث می شود به بدن شوک وارد شده و بدن از حالت قحطی خارج شود.هدف این است که متابولیسم خود را افزایش دهید تا بدن وارد حالت قحطی نشود.

کاهش وزن سالم بدن ، زمانی است که بدن شما چربی از دست دهد نه آب و دیگر ذخایر بدن و لازم به ذکر است یاد آوری کنم که چربی با ارزش ترین ذخایر برای بدن هستند.از این رو از دست دادن آن ها کمی سخت است و نیاز به صبر و حوصله دارد.همچنین فراموش نکنید که روزهای تقلب یا وعد آزاد باعث تنظیم مجدد متابولیسم شما می گردد.بنابراین داشتن این وعده ها بعد از دو هفته به کاهش وزن کمک می کند.