خوانندگان عزیز! به تازگی با خانمی صحبت کردم که به پسرش پیشنهاد کار کردن در استارت آپ داده شده بود. قرار بود این آقا به عنوان مدیر یک استارت آپ که در زمینه آموزشی فعالیت می کند مشغول به کار شود. مادرش میگفت که پسر من از کار حال حاضرش اصلا راضی نیست و به همین خاطر برای این تغییر بزرگ خیلی عجله دارد. در واقع برای چنین حرکت بزرگی در زندگی باید چندین نکته را در نظر بگیرید و البته سوالات مهمی هست که باید از خودتان بپرسید. با من و مجله وارونه همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

مطلب پیشنهادی: 6 دلیل برای کار کردن در استارتاپ

کار کردن در استارت آپ ها ریسک های خاص خودش را دارد

یادتان باشد که پیش از شروع حرفه ای جدید در یک استارت آپ به این نکته توجه کنید که استارت آپ ها با شرکت های با سابقه و جا افتاده خیلی فرق دارند. در واقع کار کردن برای این شرکت های نوپا مانند در نظر گرفتن دو روی سکه است. از یک طرف ممکن است فرصت شغلی بسیار عالی برایتان به وجود بیاورد. ولی از طرف دیگر احتمالا 18 ساعت و 7 روز هفته از شما کار میکشند و نهایتا میفهمید که در چه شرکت بی سر و تهی مشغول به کار شده اید. این جاست که افسردگی شغلی هم به سراغتان میاید. پس بهترین کار در این مواقع بررسی شغلی است که قرار است انتخاب کنید، نه فرار کردن از کار حال حاضرتان!

کسی که از حرفه حال حاضرش راضی نیست باید در در درجه اول بفهمد مشکلش با شغلش چیست. برگردد و ببیند که چه مسائلی موجب شد مشغول به کاری شود که از آن اصلا خوشش نمی آید تا دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکند. در واقع باید برای چنین تغییرات عظیمی مدتی دست نگه داریم، فکر کنیم و این سوالات را از خودمان بپرسیم.

چالش هایی که در حرفه حال حاضرتان دارید چیست؟

صحبت نکردن در مورد چالش هایی که با آن رو به رو شده اید یعنی رسیدن به منطقه خطر. کسی که در مورد چالش ها و مشکلاتی که در محل کارش با آنها مواجه شده صحبت نمی کند و قصد دارد حرفه اش را به خاطر همان چالش ها تغییر دهد در حال فرار از چیزی است. این افراد حتی با تغییر شغل هم به آرامش نمی رسند و باید منتظر چالش های جدیدی در حرفه جدیدشان باشند.

مرتبط: 3 نکته برای به حداکثر رساندن اکوسیستم استارت آپ شما 

کار کردن در استارت آپ

دوست دارید حرفه جدیدتان چه محیط و فضایی داشته باشد که حرفه حال حاضرتان ندارد؟

اگر حرفه جدیدتان پیشنهادهای فوق العاده ای برایتان دارد زودباور نباشید. از خودتان بپرسید به چه دلیلی باید این پیشنهاد ها را باور کنم. اگر دلیل کافی برای واقعی بودنشان پیدا کردید شغلتان را ترک کنید.

آیا من برای کار کردن در استارت آپ مناسبم؟

یادتان باشد که استارت آپ ها شرایط شغلی خاصی دارند. کار در این شرکت های نو پا فشرده، متفاوت و البته گاها گیج کننده است. معمولا ساختار و پروسه خاصی در این شرکت ها وجود ندارد. امکان دارد خیلی زود کار را یاد بگیرید و به عنوان مدیر بخشی مشغول شوید که پیش از این اصلا تجربه کار در آن زمینه را نداشتید. خیلی ها معتقدند کار کردن در این شرکت ها به آنها انرژی می دهد. اما خیلی های دیگر هم هستند که با ورود به چنین شرایطی استرس کاری میگیرند.

استارت آپی که قرار است در آن کار کنید در چه مرحله ای از ایده پردازی قرار دارد؟

تفاوت بین استارت آپ هایی که در مرحله کشت ایده هستند و آنهایی که در مرحله اجرایی یا مراحل A ، B، C هستند از زمین تا آسمان است. باید بدانید که کمپانی نوپایی که قرار است در آن کار کنید به مرحله ای رسیده که بتواند حقوق کارمندانش را به موقع پرداخت کند یا نه! ریسک های کار کردن در هر کدام از مراحل شرکت های نو پا را می دانید؟ اگر کمپانی مورد نظرتان از هر کدام از این مراحل رد نشود شما برای شروع مجدد سرمایه و تخصص کافی دارید؟

برنامه یک سال، سه سال و پنج سال آینده استارت آپ مورد نظرتان چیست؟

کمپانی نوپای مد نظرتان در بازه های زمانی گفته شده به چه دستاوردهایی خواهد رسید. آیا قادر خواهد بود در بازار کار حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین بخوانید: 5 سوال مهمی که قبل از شروع یک کسب و کار جدید باید از خود بپرسید! 

پکیج حقوق و مزایای کمپانی چگونه است؟

شرکت نوپای مورد نظرتان در مرحله ای است که حقوق و مزایایی می پردازد؟ افراد بر اساس نحوه عملکردشان در شرکت پاداش می گیرند؟ اگر اینگونه است با وکیل شرکت صحبت کنید و از همه چیز سر در بیاورید. دانستن این جور مسائل در شرکت های نوپا خیلی مهم تر است تا شرکت های جا افتاده. چرا که استارت آپ ها در این موارد قانون های خاصی دارند.

محیط کار کردن در شرکت چگونه است؟

از خودتان بپرسید که بهترین فرد مشغول در شرکت چگونه آدمی است؟ افرادی که در شرکت خیلی موفق نیستند چگونه شخصیتی دارند؟ محیط و فرهنگ کار کردن در شرکت را برای خودتان توصیف کنید. جواب ها را با صدای بلند بگویید تا گوش های خودتان بشنود. از کار کردن در چنین شرکتی راضی خواهید بود؟

پیشنهادات دیگری هم برای کار کردن وجود دارد؟

آیا برای شما پیشنهادات کار دیگری هم وجود دارد؟ در این صورت فکر کردن برایتان راحت تر می شود و گزینه های بیشتری خواهید داشت. در واقع لازم نیست به بله یا خیر گفتن به یک شغل فکر کنید.

با دیدی استراتژیک به حرفه آینده تان نگاه کنید

در نهایت باید با دیدی استراتژیک به حرفه مورد نظرتان نگاه کنید. به این سوال فکر کنید که استارت آپ مورد نظر شما در بلندمدت به چه دستاوردهایی خواهد رسید؟ همگی خیلی خوب می دانیم که هر شغل جدیدی، فرصتی تازه است. در واقع با ایجاد فرصت های جدید می توانیم استعداد های جدیدی در خودمان کشف کنیم.

اما این سوال را هم باید از خودتان بپرسید که با کار کردن در این شرکت نو پا چه چیزهایی یاد میگیرم؟ چیزهای که یاد میگیرم در آینده ام چه تاثیری خواهد داشت؟ با چه کسانی در این کار سر و کله میزنم؟ ارتباط داشتن با این آدم ها در آینده من چه تاثیری خواهد داشت؟ آیا با ارتباط با این افراد پیشرفت خواهم کرد؟ جواب های تان را با صدای بلند بشنوید! آیا ترک کردن حرفه حال حاضرتان برای کار کردن در این شرکت نوپا موفقیت آمیز خواهد بود؟   

 در ادامه بخوانید: 7 مورد از نکات علمی برای افزایش بهره وری در شغل و حرفه تان