کسی که قبلا خیانت کرده بازهم خیانت می کند؟ نشانه های فرد خیانت کار چیست؟ چگونه بفهمیم همسرمان بازهم به ما خیانت می کند یا خیر. متاسفانه خیانت فوق العاده دردناک و رایج است. تحقیقات نشان می دهد که خیانت در حداکثر 20 درصد از ازدواج ها و در 70 درصد از دوستی ها رخ می دهد. خیانت پریشانی زیادی در درون فرد و رابطه ایجاد می کند. در حقیقت، خیانت یکی از رایج ترین دلایل طلاق است. خواه خیانت پایان یک رابطه باشد یا آغاز سفری به سوی بازسازی، درد بی وفایی ادامه خواهد داشت.


همچنین بخوانید: آیا بعد از خیانت باید رابطه را تمام کرد؟ یا از نو شروع کرد؟


کسی که قبلا خیانت کرده بازهم خیانت می کند؟

ما این ضرب المثل را شنیده ایم که “کسی که یکبار خیانت کند، همیشه خیانت خواهد کرد”. اما این چقدر صحت دارد؟ محققان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد افرادی که در رابطه قبلی شان خیانت کرده اند، در روابط بعدی شان هم بیشتر احتمال دارد که خیانت کنند. بنابراین قرار گذاشتن با کسی که سابقه خیانت دارد قطعاً باعث نگرانی است. با این حال هیچیک از ما نباید با بدترین رفتارها و بزرگترین اشتباهات مان تعریف شویم.

چه تفاوتی بین شخصی که به خیانت ادامه می دهد و شخصی که از رفتار بد خود به عنوان کاتالیزوری برای رشد و بهبود استفاده می کند وجود دارد؟ تمایل به تمرین خودآگاهی رابطه ای.

خودآگاهی رابطه ای (RSA) روشی مداوم است که به شما کمک می کند خودتان را در پس زمینه ی رابطه ی صمیمی تان بشناسید. این شناخت در مورد درک باورهای رابطه ای شما است که توسط خانواده ای که در آن بزرگ شده اید، زمینه فرهنگی، شخصیت و تجارب زندگی تان شکل گرفته است، زیرا اینها رفتارهای رابطه ای شما را راهنمایی می کنند. بدون خودآگاهی رابطه ای، ما بازهم گیر می افتیم و محکوم به تکرار اشتباهات خود هستیم. با خودآگاهی رابطه ای، اشتباهات ما به آنچه فرصت هایی برای رشد هستند، تبدیل خواهند شد.


همچنین بخوانید: 5 راه موثر و مفید برای کنار آمدن با خیانت و دروغ


اگر شریک زندگی شما سابقه خیانت دارد، شما باید بدانید که همسرتان تا چه اندازه متعهد به ایجاد خودآگاهی رابطه ای است. خودآگاهی رابطه ای داستان هایی را که درباره زندگی خود تعریف می کنیم شکل می دهد، بنابراین به داستانی که شریک زندگی شما درباره خیانت خود تعریف می کند نگاه کنید. من قصد دارم دو داستان با خودآگاهی رابطه ای پایین و یک داستان با خودآگاهی رابطه ای بالا را برایتان تعریف کنم.

داستان اول: خودآگاهی رابطه ای پایین؛ بازی سرزنش

“عشق سابق من دیونه بود، اگه تو هم جای من بودی بهش خیانت می کردی. این یه رابطه سمی بود و باید هرچه زودتر تموم میشد. من توی اون رابطه ناراضی بودم، بخاطر همین جای دیگه دنبال رضایتم گشتم.”

خودآگاهی رابطه ای به معنای پذیرفتن مسئولیت اعمال خود در راستای دستیابی به رشد و ترمیم است. اگر شریک زندگی شما گرفتار سرزنش شریک زندگی قبلی یا یک رابطه ناخوشایند باشد، او نمی تواند فصل خیانت را در داستان بزرگ زندگی خود به اتمام برساند. او از این تخلفش چیزی یادنخواهد گرفت و به احتمال زیاد دوباره این اشتباه را تکرار خواهد کرد. 

داستان دوم: خودآگاهی رابطه ای پایین؛ بازی شرم

“اصلا نمی تونم راجبش صحبت کنم، چون باعث میشه احساس کنم که آدم خیلی بدی هستم، بیا فراموشش کنیم.”

برعکس سرزنش (“همه اش تقصیر او بود”) شرمساری است (“همه اش تقصیر من است”). مانند سرزنش، شرمندگی مانع از این می شود که شریک زندگی شما اشتباه خود را در درک وسیع تری از شخصیت خود ادغام کند. این تجربه در جعبه ای با عنوان “خطر” قرار می گیرد، که رویش نوشته شده “باز نکن”.  آنچه در جعبه است با تمام قدرت زنده است و در شرف ایجاد یک ویرانی جدید!

داستان سوم: خودآگاهی رابطه ای بالا؛ شفقت به خود و مسئولیت پذیری

“من توی رابطه قبلیم خیانت کردم. وقتی خیانت روشن شد، خیلی از رفتارم شرمنده و گیج شدم. بعد از اون همش به این فکر می کردم که چی باعث شد من به اعتماد طرف مقابلم خیانت کنم. فهمیدم که نارضایتی بزرگی توی رابطه یا یه زخم خوب نشده تو وجودم داشتم که از این طریق می خواستم درمانش کنم. اما الان می خوام جور دیگه ای زندگی کنم. الان می دونم که هر وقت ناراحت و ناراضی بودم باید در موردش با پارتنرم حرف بزنم و نذارم این مشکل بزرگ بشه. می دونم که این قسمت از گذشته من برات ناراحت کننده است، بخاطرهمین آماده ام که راجبش حرف بزنیم.”

داستانی با خودآگاهی رابطه ای بالا روایتی است که در آن شریک زندگی شما هم درک عمیقی از خود دارد و هم با شما و نگرانی های شما ارتباط دارد.


همچنین بخوانید: چرا افراد خیانت می کنند؟ بلاخره پاسخی قانع کننده خواهید گرفت!


در انتخاب شریک زندگی با کسی که سابقه خیانت دارد خطر وجود دارد. ترس شما قابل درک است، اما وظیفه شما این است که از اتهام زنی و قضاوت دور بمانید، زیرا این امر احتمالاً شریک زندگی شما را در حالت دفاعی قرار داده و مانع اطمینان خاطر شما می شود. هدف این است که مکالمه ای با شریک زندگی خود ایجاد کنید که شما را شانه به شانه هم قرار دهد و در کنار یکدیگر به این سوال اصلی بپردازید که “چگونه می توانید جو رابطه تان را طوری پرورش دهید که ارزش هایی مانند احترام، امنیت و صداقت را ارتقا دهد؟” 

سوالاتی برای تصمیم گیری

برای اینکه بتوانید تصمیم به ترک یا ماندن در رابطه با کسی که سابقه خیانت دارد را بگیرید، باید پاسخ سوالات زیر برایتان روشن شده باشد. 

  1. او چقدر از خیانتی که مرتکب شده احساس پشیمانی می کند؟
  2. چقدر مسئولیت رفتار خود را بر عهده می گیرد؟
  3. خود را تا چه درجه ای بخشیده است؟
  4. از تجربه خیانت درباره خودش چه آموخته است؟
  5. وفاداری را چگونه تعریف می کند؟
  6. حالا چقدر به وفاداری متعهد است؟
  7. برای دادن اطمینان خاطر به پارتنرش برای حفظ صداقتش چه می کند؟
  8. شما برای کمک به حفظ وفاداری و تعهد او چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

پاسخ به این سوالات راه را برایتان روشن خواهد کرد تا بهترین تصمیم را برای آینده خود و شریک زندگی تان بگیرید. 

در ادامه بخوانید:

آیا پورن نگاه کردن خیانت محسوب می شود؟ 

آیا باید به همسرم بگم که بهش خیانت کردم؟؟

10 نشانه در رابطه که نشان می دهد ، شریک تان به شما خیانت می کند !