کشف جدید کاوشگر ناسا ما را به کشف حیات در مریخ نزدیک تر کرده است. بالاخره زیر و رو کردن سنگ های سطح مریخ جواب داد و کاوشگر ناسا “پرزویرنس” توانست چیزی را کشف کند که تا حال هرگز موفق به دیدنش نشده بودیم.

کشف جدید کاوشگر ناسا

این کاوشگر از 25 اکتبر امسال کارش را در خاک های سرخ مریخ منطقه سیتای جنوبی، یعنی حوالی آتش فشان جزارو، شروع کرد. همانطور که می دانید این منطقه یکی از بهترین مناطق برای بررسی حیات در مریخ است. اما داستان گشت و گذار ما در مریخ برای یافتن نشانی از حیات فرازمینی با مشکل رو به رو شد. در واقع خورشید جلوی ارتباط بین آژانس های هوا فضای زمین و مریخ را گرفته بود.

مطلب پیشنهادی:

زندگی روی مریخ چگونه است؟

چرا انسانها نمی توانند به مریخ سفر کنند؟

نقشه ب؛ گشتن به دنبال سنگ های با ارزش مریخی

در این مدت قرار شد که کاوشگر ناسا علاوه بر جستجوی زندگی میکروبی به دنبال سنگ های مریخی هم باشد. چرا که این سنگ ها می توانند سرنخ خوبی برای رونمایی از تاریخچه این سیاره باشند. در این کاوشگر ابزار خراشیدنی تعبیه شده و ربات کنجکاو ما سنگ ها را تراشیده و مواد معدنی درونشان را در حجم خیلی کم جمع آوری می کند. داستان تراشیدن سنگ ها ادامه پیدا کرد تا اینکه بالاخره کاوشگر به سنگی خاص رسید. در صفحه توییتر این کاوشگر این چنین نوشته شده که :” لایه رویی سنگ را تراشیدم تا بالاخره به لایه زیری برسم و به چیزی نگاه کنم که تا به حال هیچ کس ندیده بود”.

کلکسیونی از مواد معدنی با ارزش؛ نمایانگر تاریخ سیاره سرخ

این کاوشگر صفحه ای دایره مانند کشف کرد که نمونه های فراوانی از مواد معدنی رسوبی در آن وجود داشت. این صفحه گنجینه ای از مواد معدنی به شمار می رود و به واسطه آن میتوان تاریخ تشکیل مواد معدنی و آب و هوای مریخ در آن زمان را حدس زد.

مرتبط: قضیه ی حلقه های مریخ چیست؟! 

جزارو، بهترین منطقه برای کشف حیات

حالا برویم سراغ منطقه ای که این تکه سنگ رسوبی با ارزش کشف شد. آتش فشان جزارو منطقه ای است که به دلتای رودخانه بسیار نزدیک است. در این ناحیه قبلا آب وجود داشته و مانند دلتاهای موجود در زمین شرایط برای بقا بهتر از جاهای دیگر بوده است. پس احتمال اینکه بقایای حیات به شکل میکروبی در سنگ های رسوبی نزدیک دلتا وجود داشته باشد خیلی زیاد است. بنابراین جزارو بهترین منطقه برای جستجوی حیات در مریخ است.

مطلب مرتبط: تصاویر جالب از سطح مریخ!!!

“پرزویرنس” کاوشکر کنجکاو زمینی ها در فضا

“پرزویرنس”، کاوشگر مریخی داستان ما،  مجهز به 43 تیوب نمونه برداری برای جمع آوری خرده سنگ هاست. و اخیرا یکی از این تیوب ها با سنگ افسانه ای که تازه کشفش کردیم پر شده است. البته این پایان کار نیست و کاوشگر ما بر روی خاک سرخ سیاره باز هم گردش می کند تا سنگ های قدیمی تر و بارارزش تری جمع آوری کند. این را هم بگویم که حتی سنگ های جوان تر هم با ارزش هستند چرا که با اتصال اطلاعات موجود در سنگ های پیرتر و جوان تر است که می توانیم به داستان شفافی از تاریخ آب و هوایی این سیاره برسیم.