بنا بر رسم همیشه، سلام و درود خدمت همه ی عزیزان. امروز با مطلبی علمی و نجوم در خدمت شما هستیم. سریع تمامش کنبم. دو سیاره ی ابر زمین در اطراف ستاره ی Gliese 887 کشف شده: Gliese 887b و Gliese 887c.

تیمی از اخترشناسان آلمانی، دو ابر زمین (زمین غول پیکر) را در نزدیکی ستاره کوتوله قرمز گلیس 887 و در فاصله ی تنها 11 سال نوری از زمین کشف کرده اند. ابر زمین ها سیارات با جرم بیشتر از زمین هستند، اما کوچک تر از غول های یخی اورانوس و نپتون می باشند. این دو سیاره (یا سیارات واقع در خارج از منظومه شمسی ما) به ترتیب Gliese 887b و Gliese 887c نامگذاری شدند.

ساندرا جفرز، اخترشناس دانشگاه گوتینگن به عنوان بخشی از گروهRed Dots، مطالعه ای را در مورد این سیارات انجام داده که در ژورنال Science روز پنجشنبه منتشر شد.

جفرز نوشت: “این سیارات بهترین امکان را برای مطالعات دقیق تر از جمله جستجوی زندگی در خارج از منظومه شمسی ما فراهم می کنند.” این تیم با استفاده از طیف نگاری در رصدخانه ی جنوبی شیلی با دقت بالا سیارات زیادی را مورد مطالعه قرار دادند و در حدود بیست سال داده های مربوط به Gliese 887 را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار دادند.


همچنین بخوانید: دانستنی درمورد منظومه شمسی؛ حتما بخوانید!


آن ها با استفاده از تکنیکی موسوم به “چرخش داپلر”، سیارات را دیدند که مدار آنها فقط 9.3 و 21.8 روز است. یعمی سریع تر از مدار بیضوی 88 روزه عطارد.

Gliese 887b و Gliese 887c در نزدیکی منطقه قابل سکونت ستاره آن ها واقع شده اند؛ منطقه ای که احتمالاً آب مایع وجود دارد. گفته می شود که اندازه گیری های Gliese 887c دمای سطح آن را 158 درجه فارنهایت یا 70 درجه سانتیگراد را نشان می دهد. علاوه بر این، آن ها به طور بالقوه می توانند سیارات سنگی باشند. دقیقاً مانند مریخ و زمین. به علاوه، Gliese 887 نسبت به یک ستاره کوتوله قرمز نسبتاً آرام است. کوتوله های قرمز – هرچند کوچکتر و کم نور تر از خورشید ما هستند – غالباً باعث شعله ور شدن انرژی می شوند و می توانند جو سیاره را نابود کنند. سیستم های کوتوله قرمز حدود 70 درصد از جمعیت ستارگان کهکشان راه شیری را تشکیل می دهند.

دانشگاه گوتینگن روز پنجشنبه تأیید کرد که شرایط مطلوب در Gliese 887 به معنای این است که “سیارات تازه کشف شده ممکن است جو خود را حفظ کنند، یا جوهای ضخیم تری نسبت به زمین داشته باشند و به طور بالقوه میزبان حیات باشند.”


همچنین بخوانید: آب در زیر یخ های پلوتون؟!


تحقیقات جفرز همچنین نشان می دهد که همسایگان این سیارات سرانجام می توانند اهداف خوبی برای تلسکوپ فضایی نسل بعدی، یعنی تلسکوپ جیمز وب باشند. این تلسکوپ، جانشین تلسکوپ هابل است که می تواند اطلاعات بیشتری از جمله سیارات Gliese 887 را ارائه دهد. اطلاعات مهمی مثل این که آیا این دو سییاره جو دارند یا خیر.

این تیم همچنین سیگنال دیگری را کشف کرد که می تواند با سیاره سوم احتمالی مطابقت داشته باشد که حتی ممکن است برای زندگی مناسب تر باشد.

طبق گفته ناسا، در کل بیش از 4000 سیاره سیار کشف شده و “تأیید شده” در نظر گرفته شده است. با این وجود، هنور هزاران و بلکه هم میلیون ها  سیاره در این جهان وجود دارد که نه تنها می توانند مانند زمین پذیرای حیات باشند، بلکه شرایط آب و هوایی به مراتب بهتری نسبت به زمین داشته باشند.

از آنجا که این دو سیاره اولین در اوایل دهه 1990 کشف شدند، تعداد سیارات شناخته شده تقریباً در 27 ماه گذشته، دو برابر شده است.