کشف ستاره ی دنباله دار 

یکی از تازه ترین خبر های دنیای نجوم کشف ستاره ی دنباله دار است. تلسکوپ هابل، که مانند چشم ما در فضاست، موفق به کشف ستاره ی دنباله دار شده.

اگر میخواهید جزییات خبر کشف ستاره ی دنباله دار را بشنوید با من و وارونه همراه باشید. خبر های داغی برایتان داریم…


همچنین بخوانید »

سیاره های جدید منظومه شمسی. شجره نامه ی منظومه ی ما هر روز بزرگتر از دیروز!

تعداد کهکشان ها ؛ رقم هایی که از شنیدنشان مغزتان دود می کند!

ستاره ی رقصنده به دور سیاه چاله !!! مهر تایید دوباره ای بر نسبیت انیشتین !!!


این ستاره را تلسکوپ هابل کشف کرده…

تلسکوپ هابل، سال هاست که برای ناسا و آژانس هوا فضای اروپا کار میکند. این تلسکوپ سال هاست مانند چشم ما در فضا کهکشان های دور را بررسی میکند.

با استفاده از این تلسکوپ مشاهدات بسیار زیادی انجام شده است. اما این دلیلی نمی شود که هابل همیشه در حال گشت و گذار در فضا و پیدا کردن اجرام جالب فضایی باشد.

نکته این جاست که گاهی در حین مشاهدات چیز های جالب کشف می کنیم. یکی از این چیز های جالب ستاره ی دنباله داری است که به تازگی کشف شده.

داستان این ستاره ی دنباله دار به کشف آن ختم نمی شود.

کشف ستاره ی دنباله دار

محققان این ستاره ی دنباله دار را در دسامبر 2019 کشف کردند. حالا هابل در حین بررسی دوباره با آن مواجه شده. اما این ستاره ی دنباله دار دیگر مثل اولش نیست.

بر اساس مشاهدات انجام شده با هابل این ستاره در حال نابودی است. درست جلوی چشمانمان می شکند و می میرد.

همانطور که می دانید ستاره های دنباله دار از جنس یخ هستند. و وقتی در برابر نور خورشید قرار می گیرند داغ می شوند. در این شرایط یخ موجود در ستاره به صورت گاز خارج می شود.

این گاز خروجی در حین حرکت مانند دم دیده می شود. و ما این نوع ستاره ه را دنباله دار می خوانیم.

نکته ی جالبی در مورد این ستاره ها هست که اکثرا نمیدانند.

این ستاره ها به دلایل متفاوت تکه تکه می شوند. گاهی هم ستاره ها کاملا خرد می شود. چرا که هسته اش نمیتواند مواد را در کنار هم نگه دارد.

داستان این ستاره متفاوت است. محققان ناسا نمیدانند دلیل شکسته شدن این ستاره دقیقا چیست. اما دیدن این پروسه برایشان خیلی جالب است. عکس های زیر انیمیشن عکس های گرفته شده از پروسه نابودی این ستاره هستند.

کانژی یی، یکی از افرادی که این پروسه را با هابل دیده گفته:« چنین اتفاقاتی خیلی جالب هستند. هم به این دلیل که خیلی کم اتفاق می افتند هم به این دلیل که هر کسی شانس دیدنشان را ندارد.

بیشتر ستاره هایی که می شکنند تاریک تر از آن هستند که دیده شوند. دیدن چنین اتفاقاتی، آنهم با چنین فاصله ای هر چند سال یکبار اتفاق می افتد.»

این ستاره چیزهای زیادی برای یاد دادن به محققان دارد.

دیدن پروسه ی شکستن یک ستاره کلی راز های جور و واجور دارد. و البته خیلی هم نادر است.

تیمی از محققین ناسا برای بررسی این ستاره ی دنباله دار در نظر گرفته شده. اما چالش اصلی در این است که عکس های هابل چطور کنار هم قرار داده شوند.

عکس ها درست مانند تکه های پازل هستند. و از توالی این عکس ها داستان خودکشی ستاره ی دنباله دار داستان ما مشخص می شود.

یکی از محققان تیم تحقیقاتی ناسا گفته که عکس ها با فاصله ی دو روز گرفته می شوند. و آنقدر با هم فرق دارند که تشخیصشان مشکل است.

تکه هایی که از این ستاره جدا می شوند مانند نور های روی درخت کریسمس چشمک میزنند. به همین دلیل در بعضی عکس ها روشن و در بعضی عکس ها تیره تر هستند.

محققان هر تکه را یک نقطه در نظر می گیرند. و با وصل کردن نقطه ها فروپاشی ستاره مشخص میشود. اما مشکل این جاست که با روشن و خاموش شدن تکه ها، وصل کردن نقطه ها به هم و باز سازی حرکت جدایی تکه ها از هم خیلی سخت است.

جالب این جاست که با تمام سختی ها محققان از این کار لذت می برند. عکس های هابل برای بازسازی تصویر نابودی این ستاره کافی نیست و همه این را می دانند.

اما همگی نهایت تلاششان را می کنند. و از هر ثانیه ی این عکس برداری لذت می برند. هر چه باشد دیدن ستاره ای که آخرین نفس هایش را میکشد، آنهم با یک تلسکوپ و میلیون ها سال فاصله ی نوری از عجایب روزگار است. عجایبی که هر روز اتفاق نمی افتند.