کشف کوچک ترین سیاره منظومه شمسی دیگر چیست؟ هایجیا در حال تکامل است! اخترشناسان با استفاده از ابزار SPHERE Observatory در جنوب اروپا در تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) توانستند دقیق ترین نگاه خود را به Hygiea، یک شیء در کمربند سیارک جلب کنند. کشف کوچک ترین سیاره منظومه شمسی درست است و بر اساس آنچه دیدند، آن ها فکر می کنند که سیارک مستحق تجدید طبقه بندی به عنوان یک سیاره کوتوله است و آن را به کوچک ترین سیاره ای تبدیل می کند که هنوز در کل منظومه شمسی شناخته شده است.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


چهار شرط تکمیل است!

برای طبقه بندی به عنوان یک سیاره کوتوله، یک شی باید چهار شرط را برآورده کند: باید کروی باشد، باید به دور خورشید بچرخد، نمی تواند یک ماه باشد و اشیا دیگر را از مدار خود پاک نکند. اخترشناسان قبلاً می دانستند که Hygiea سه شرط آخر را برآورده می کند و داده های جدید VLT به آن ها اجازه می دهد که اولین مورد را تأیید کنند.

پیر ورنازا، محقق برجسته گفت: “به لطف توانایی منحصر به فرد ابزار SpHERE در VLT، که یکی از قدرتمندترین سیستم های تصویربرداری در جهان است، می توانیم شکل هایجیا را که به نظر می رسد تقریباً کروی است، مشاهده کنیم.” SPHERE (که مخفف تحقیقات Exoplanet با کنتراست بالا با طیف گسترده ای است) در بالای تلسکوپ بسیار بزرگ در رصدخانه Paranal ESO در شیلی قرار دارد.

به لطف این تصاویر، ممکن است Hygiea به عنوان یک سیاره کوتوله دسته بندی شود، که تاکنون کوچک ترین جز منظومه شمسی بوده است. ” 

ورنازا اضافه کرد: “به لطف VLT و دستگاه جدید نوری سازگار اپتیکال SPHERE، ما در حال تصویربرداری از سیارک های کمربند اصلی با وضوح بی سابقه ای هستیم و شکاف بین مشاهدات ماموریت زمینی و بین سیاره ای را ایجاد می کند.”

این عضو جدید بالقوه خانواده سیاره کوتوله چقدر بزرگ است؟

تیم منجمان به رهبری محقق پیر ورنازا از Laboratoire d’Astrophysique de Marseille در فرانسه اندازه هایجیا را تخمین زدند. قطر آن کمی بیش از 267 مایل (430 کیلومتر) است. در مقایسه، Hygiea کمتر از یک پنجم از عرض معروف‌ترین پسر عموی خود، یعنی Pluto را دارد که قطر آن در حدود 1.491 مایل (2400 کیلومتر) است.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.