کمبود ویتامین A ، که اثرات قابل توجهی در بینایی ، رشد ، تولید مثل ، رشد جنین ، تولید خون و سیستم ایمنی بدن دارد ، بر بدن تأثیر منفی می گذارد.از آنجا که این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند ، می تواند در برابر انواع مختلف سرطان و بیماری های مرتبط با پیری نیز عمل کند.با فواید ویتامین A در بدن آشنا شوید :

ویتامین A به مقاومت سیستم ایمنی در برابر بیماری ها کمک می کند. این ویتامین همچنین به رشد بافت استخوانی و سیستم تولید مثل کمک می کند.


شاید برایتان جذاب باشد :


اما کمبود ویتامین A باعث چه مشکلاتی در بدن می شود ؟

کمبود ویتامین A

 به کلیه ها آسیب می رساند

ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و  می تواند در برابر انواع مختلف سرطان و بیماری ها عمل کند.ویتامین A به چشم شما کمک می کند تا در تاریکی  دید طبیعی داشته باشید و بهتر ببینید.همچنین در تولید ، توسعه و نگهداری از بافت هایی مانند روده و پوست نقش دارد.مصرف ناکافی ویتامین A ممکن است باعث ایجاد اختلالات در کلیه ها و ارگان های گوارشی شود.دستگاه تنفسی و تولید مثل و دستگاه گوارش ، دهان ، معده ، روده و دستگاه ادراری برای حفظ سلامت بدن  به ویتامین A نیاز دارند که همچنین بدن را در برابر عفونت ها مقاوم می کند.

ویتامین A در چه غذاهایی یافت می شود؟

کمبود ویتامین A

ویتامین A را می توان در غذاهایی مانند شیر ، تخم مرغ ، کره ،گوشت های حیوانی و جگر بدست آورد.علاوه بر آن ویتامین A در برخی میوه و سبزیجات مانند هویج ، کدو زمستانی و سبزیجات برگ سبز و زردآلو ، هلو و سایر میوه های زرد و نارنجی نیز یافت می شوند.

چه مقدار ویتامین A باید مصرف شود؟

کمبود ویتامین A

میزان مصرف روزانه قابل اعتماد باید در کودکان بین 10 تا 13 سال 600 میکروگرم ، در زنان 700 میکروگرم و در مردان 900 میکروگرم می باشد. در صورت وجود بیماری هایی مانند بیماری سلیاک ، فیبروز کیستیک و موارد مشابه ، ویتامین A  در بدن جذب نمی شود.