دنیا به دنبال حمایت از حقوق زنان در کمپین نارنجی

امروز 25 نوامبر مصادف با 4 آذر ماه است که سازمان جهانی یونسکو به نیکی آن را روز جهانی نه به خشونت علیه زنان نامیده است. هرساله در اقدامی جالب یونسکو کمپین دنیا را نارنجی کن یا همان کمپین نارنجی را در راستای حمایت از حقوق زنان برپا کرده است و از تمامی زنان و مردان جهان درخواست کرده تا به مدت 16 روز عکس پروفایل خود در شبکه های اجتماعی را به رنگ نارنجی تغییر دهند تا صدای فریاد زنان بی دفاع به گوش همه گان برسد. شاید هر ساله کمپین نارنجی بتواند ندای حمایت از حقوق زنان را در دنیا به صدا در آورد.


همچنین بخوانید: نه به خشونت روحی علیه زنان !


در ادامه شما را دعوت به مطالعه حقایق و دلنوشته هایی در این باب می نماییم.

زن بودن یعنی مبارزه و ایستادگی

امروز روزی است که بشر میتواند به ستایش خود بپردازد. امروز روزی است بیرون آمده از دل تجربیات بشر طی اعصار مختلف تاریخ. بشر متمدن می گوید جور دیگر باید دید. او می گوید باید از تبعیض و خشونت دوری جست. بشر متمدن بدان رسیده است که انسان و اندیشه دو موضوع جدا نشدنی اند. اما متاسفیم که باید بگوییم هنوز هم دستیابی کامل به این نوع از شعور انسانی قدری آرمانی است.

هنگامی که به تورق برگهای تاریخ بشری می پردازیم. به زمان هایی نه چندان دور می رسیم که زنان درگیر خشونت که نه، بلکه فراتر از آن، کالا پنداری خود بودند. زمانی بود که اعراب جاهلیت، دختران را زنده به گور می کردند. تحجر تا کجا؟ گویی آنها حتی بویی از اندک عقل بشری هم نبرده بودند. چراکه اندکی تفکر برابری زن و مرد را حکایت میکرد.

اما آنها نمی خواستند بیندیشند. شاید چون منافع و لذایذشان در چیز دیگری بود. شاید چون به زعم آنها، زن این موجود نحیف و ضعیف نمی توانست با مرد نیرومند برابری کند. او درک نکرد. بازهم می گویم درک نکرد که ضعف یک انسان در جثه خلاصه نمیشود. کم خردی او را از رسالت وجودی اش دور کرده بود.

نفهمیده بود ما انسانیم و دارای اندیشه. نفهمیده بود دیگر زمان تفوق های فیزیکی به سر رسیده است. نفهمیده بود نیرومندی در تفکر است نه کالبد. نفهمیده بود یک زن چگونه می تواند متفکرانه دست به ابداعاتی بزند که حتی به ذهن مرد جاهل آن روزی خطور هم نمی کرد. متاسفیم که باید بگوییم عده ای هنوز هم درک نمی کنند.


در ادامه تماشا کنید : این موزیک ویدیو پاپ در حمایت از زنان در برابر خشونت های خانگی تولید شده است!!!


عده ای هنوز هم در قرن 21 تنها به دنبال بهره جویی از زنان هستند. کافی است نگاهی به وقایعی که در کشورهایی چون افغانستان، عربستان، یا کشورهای افریقایی و یا حتی در کشورهای به ظاهر متمدن و پیشرفته حادث میشود نگاهی بیاندازیم.

خشونت علیه زنان، شکل افراطی تبعیض است. طبق گزارشات یونسکو، براساس داده های منتشر شده از سال 2005 تا 2016 برای 87 کشور، 19 درصد زنان بین 15 تا 49 ساله اعلام کرده اند که طی 12 ماه قبل از نظرسنجی، از طرف همسر یا شریک خود با خشونت فیزیکی و یا جنسی روبه رو شده اند. در موارد شدیدتر، چنین خشونتی می تواند منجر به مرگ شود. در سال 2012، تقریبا نیمی از زنان که قربانی قتل عمدی در سراسر جهان شده اند توسط همسر، شریک و یا یک عضو خانواده کشته شده اند، این درحالیست که آمار قربانیان مرد تنها 6 درصد است.


همچنین بخوانید: خشونت خانگی در قرنطینه رو به افزایش است!!


یکی دیگر از موارد شدید خشونت علیه زنان، ختنه زن و سقط جنین اجباری است. این اقدام مضر از حدود سال 2000 تا به امروز حدود 24 درصد کاهش یافته است. با این وجود همچنان این نوع خشونت در 30 کشور جهان در حال رشد است!!! اینها همه و همه بیانگر ستمی است که انسان را به تامل وا می دارد و نابودی آن دست به دست شدن تمام مردم دنیا را می طلبد. کمپین نارنجی و هشتگ نه به خشونت علیه زنان نمونه ای از این اتحاد است که خوب، اما نا کافی است.

به راستی آیا خواست برابری و دوری از خشونت توقع زیادی است؟ آری شاید هنوز هم زود است که به زن بگوییم تو را می فهمیم. اما باید گفت خوشحالیم و سپاسگزار از تو، که هر چه ستم روایت داشتند، کمر راست کردی و مقابل یکایک آنها ایستادی.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید