کنترلر مایکروسافت توسط شرکت سونی مورد آزمایش قرار گرفت تا برای طراحی کنترلر پلی ‌استیشن 5 از آن استفاده کند. این شرکت می‌توانست به راحتی و بدون نیاز به باز بینی به طراحی کنترلر کنسول نسل بعد خود بپردازد اما سونی از طراحی خشنود نبود و تصمیم گرفت تا تکنولوژی‌های جدید و کیفیت بهتری برای دسته‌ی نسل جدید طراحی نماید.

در ادامه به بررسی 5 دلیل برتری کنترلر پلی ‌استیشن 5 نسبت به کنترلر اکس‌باکس سری اکس اشاره می‌کنیم.


رایج‌ترین مشکلات PS4 و راه حل هایی برای آنها (قسمت اول)


کنترلر پلی‌استیشن 5

تریگرهای تطبیقی

تریگرهای تطبیقی می‌توانند به راحتی یک حیله در بازاریابی یا ایده‌ای ابتکاری باشند که نسل‌های آینده دسته‌ها از آن پیروی ‌کنند. من دوست دارم باور کنم که مورد دوم صحت داشته باشد. در نهایت به‌ نظر می‌رسد سونی تکنولوژی تریگرها را به سطح بعدی می‌برد.

با استفاده از تریگرهای تطبیقی بازی‌بازان ظاهرا قادر خواهند بود سطوح مختلفی از تنش و مقاومت را براساس اقداماتی که در بازی انجام می‌دهند احساس کنند. یکی از متداول‌ترین نمونه‌ها استفاده از تریگرها برای زه کمان است. با استفاده از این امکان می‌توانید احساس لذت بخش بیشتری تجربه کنید.


هرآنچه باید درباره کنسول Xbox Series X بدانید


فهمیدن اینکه آیا توسعه‌دهندگان از این ویژگی سود خواهند برد و اینکه چقدر مفید خواهد بود، غیر ممکن است، اما پیت هاینز در توییتر گفت که تریگرهای انطباقی بسیار تاثیر گذار هستند و او فکر می‌کند با کمک این تکنولوژی، تجربه‌ی بازی‌ها بسیار جالب خواهد بود.

تاچ پد

تاچ پد کنترلر پلی‌استیشن 4 شکستی بزرگ بود و عملا هیچ توسعه‌دهنده‌ای از این امکان استفاده نکرد. به عبارت دیگر رابط کاربری لمسی این دسته شکست خورد، طراحی و نوع استفاده‌ی از آن باعث شد که چیزی بسیار ساده باشد و دکمه‌ای معمولی به حساب بیاید. هر چه بیشتر به استفاده از دوال سنس (Dual Sense) یا همان دسته‌ی کنسول پلی‌استیشن 5 فکر می‌کنم، به‌طور عجیبی بیشتر خوشحال می‌شوم که می‌توانم آن را نگه دارم. این صفحه‌نمایش به‌عنوان دکمه‌ای بزرگ عمل می‌کند که تقریبا تمام بازی‌ها برای مدیریت منوهای خود از آن استفاده می‌کنند.

در هردو طرف دکمه‌ی ایجاد (Create) و تنظیمات (Options) قرار دارد و آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا اگر شما از فاصله‌ی دور با دستگاه کار می‌کنید به‌طور تصادفی دکمه‌ی اشتباهی را فشار ندهید. فقط کافی است به حافظه‌ی ماهیچه‌ایتان اطمینان کنید. دکمه‌ی ایجاد در سمت چپ، تاچ پد در میانه و تنظیمات در سمت راست قرار دارد. البته شخصا با سیستم علامت گذاری و نام گذاری در دوال سنس موافق هستم.


چگونه دسته PS4 یا Xbox One را به گوشی آیفون خود متصل کنیم؟


کنترلر اکس‌باکس وان و بزودی اکس‌باکس سری اکس دو دکمه دارند که به عنوان استارت و تنظیمات عمل می‌کنند، که به ترتیب ویو (View) و منو (Menu) نام دارند. تا امروز نمی‌توانیم بگوییم کدام دکمه برروی دسته‌ی کنسول جدید مایکروسافت در سمت چپ و کدام دکمه در سمت راست قرار دارد. من می‌دانم که یکی از آن‌ها سه خط افقی داشته و دیگری هم دو جعبه دارد که با یکدیگر هم پوشانی دارند، اما یکی از آن‌ها چیزی فراتر از پیش بینی من است. من به‌طور پیوسته دکمه‌ی اشتباه را حتی بعد از شش سال استفاده می‌کردم. گاهی حتی لازم است به کنترلر اکس‌باکس نگاه کنم تا مطمئن شوم که دکمه‌ی درست را فشار می‌دهم. این هیچوقت ایده‌آل نیست، اما هرگز مشکلی در تاچ پد دوال شاک4 وجود ندارد. من شک دارم که دوال سنس نیز مشکلی در این بخش داشته باشد.

دکمه‌ی ایجاد (Create button)

کنترلر پلی‌استیشن 5

قبل از اینکه به شروع این بخش بپردازیم می‌خواهم بگویم، کنترلر اکس‌باکس سری اکس همانند دوال شاک 4 دکمه‌ی شیر (Share) یا همان اشتراک گذاری دارد. من دکمه‌ی ایجاد را در اینجا مورد بررسی قرار می‌دهم چراکه سونی اعتقاد دارد بازیکنان برای ایجاد محتوای گیم‌پلی و اشتراک گذاری آن با جهان لذت خواهند برد. برای من این به‌ نظر بیشتر از دکمه‌ای برای یک اشتراک گذری ساده است.

بیایید صادق باشیم. ما هنوز نمی‌دانیم که دکمه‌ی اشتراک گذاری در اکس‌باکس سری اکس هنوز کار می‌کند یا نه و نمی‌دانیم سونی دقیقا چه قابلیت و امکاناتی را برای دکمه‌ی ایجاد قرار داده است. با این حال، من فکر می‌کنم در این زمان منصفانه است که بگوییم هرآنچه که سونی در آستین دارد بیشتر از چیزی خواهد بود که مایکروسافت قصد ارائه آن را دارد؛ البته باتوجه به اظهارات اولیه‌ای که هردو شرکت منتشر کرده‌اند.


رکوردشکنی سونی در فروش کنسول پلی استیشن 4


میکروفون توکار

سونی پس از افزودن اسپیکر به دوال شاک 4 این بار یک قدم جلوتر رفته و یک میکروفون توکار را به دوال سنس اضافه کرده است. مطمئنا این میکروفون برای تجربه‌ی طولانی مدت بازی مناسب نیست اما انتخاب خوبی خواهد بود، بخصوص اگر بخواهید برای چند دقیقه با یکی از دوستانتان صحبت کنید و یا زمانی که هدستتان را گم کرده‌اید و به آن نیاز دارید از آن استفاده نمایید.

فکر می‌کنم  ایربادزی که سونی با پلی‌استیشن 4 همراه کرد به معنای واقعی وحضتناک ‌بود بخصوص در مقایسه با بسته‌هایی که مسلما ارزان‌تر هستند و کنسول مایکروسافت که دائما با آن مقایسه می‌شود. این امکان جدید قطعا حتی جایگزین آن‌ هم نمی‌شود و من امیدوارم که سونی هدست با کیفیت تری را اضافه کند اما به‌طور قطع ارتباط صوتی با کیفیت را قطعا برای بسیاری از بازی‌بازان در دسترس قرار می‌دهد.

کنترلر پلی‌استیشن 5

شارژ یواس‌بی سی (USB-C)

بدون شک، دوال سنس دارای یک باتری داخلی است که از طریق یواس‌بی سی شارژ می‌شود. مایکروسافت هنوز به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بین باتری‌های قلمی و یا شارژی که به‌طور جداگانه فروخته می‌شوند گزینه مورد نظرشان را انتخاب کنند. درحالی که شرکت سازنده می‌گوید براساس بازخورد بازی‌بازان، آن‌ها گزینه‌ی دسترسی بیشتر را انتخاب نموده‌اند اما این تصمیم، یک طراحی قدیمی به حساب می‌آید. لطفا دیگر از باتری‌های ساده‌ی قلمی استفاده ننمایید. اگر می‌خواهید از کنترلر اکس‌باکس سری‌ اکس استفاده کنید، یک بسته باتری قابل شارژ را جداگانه تهیه کرده و سپس با استفاده از تبدیل USB-C به USB-A آن را شارژ کنید. دلیل استفاده از تبدیل هم عدم وجود پورت USB-C برروی کنسول شماست.


مقایسه نسل فعلی و آینده کنسول‌های سونی ؛ ps5 و ps4 


هنوز خیلی از موارد ناشناخته‌اند

ما اطلاعات بیشتری درباره‌ی کنترلر اکس‌باکس سری اکس نسبت به کنترلر پلی ‌استیشن 5 داریم. بنابراین باید صبرکنیم تا در نهایت مشخص شود که سونی چقدر از طرح‌های خود را توانسته به درستی به سرانجام برساند. با این حال من برای استفاده از کنترلر پلی‌استیشن 5 یا همان دوال سنس بسیار هیجان زده هستم. مهم نیست کدام کنسول و یا کنترلر را انتخاب می‌کنید، قطعا مهم آن است که هردوی این کنسول‌ها عالی به نظر می‌رسند.