همگی خیلی خوب میدانیم که پول موجب آرامش است. اما همان طور که بودنش موجب آسایش و آرامش نسبی است نبودنش موجب استرس و نگرانی می شود. حالا هم که با این مشکلات اقتصادی استرس بی پولی چند برابر بدتر شده. خیلی ها با این افول اقتصادی که این روزها با حضور کرونا دامن مان را گرفته تمام منابع مالی شان را از دست داده اند. در ادامه راهکارهایی برای کنترل استرس بی پولی را به شما ارائه خواهیم کرد، با مجله وارونه همراه باشید.

اگر نگران هستید و نمی دانید بحران های مالی چه بلایی بر سر آینده تان می آورند به این فکر کنید که هر چالشی می تواند فرصتی برای ساختن آینده ای روشن تر باشد. شاید در انتهای مسیر خودتان را در جای بهتری دیدید. کسی چه می داند این راه تا کجا و چگونه پیش خواهد رفت؟ باور کنیدکه با ابراز آنچه حس میکنید و هر آنچه در ذهنتان می گذرد، آرام آرام از افکار منفی دور و به افکار مثبت تر نزدیک می شوید. با این راه می توانید استرس را هم از خودتان دور کنید. دور شدن استرس هم به نوبه خود یعنی آرام تر شدن و تصمیم گیری بهتر. با گرفتن تصمیم های بهتر، فرصت های طلایی به سراغتان میایند.

اگر نگران تاثیر این بحران های مالی بر خانواده تان هستید باید بدانید که مشکلات دایره خانواده را قوی تر میکند. البته که این انتخاب اعضای خانواده نبوده که در سختی بیافتند، اما این را هم نباید فراموش کرد که درختان قوی و سترگ در هر آب و هوایی  سر پا می مانند. پس به هم کمک کنید تا قوی تر شوید و از این بحران هم خلاص شوید.

مرتبط: 5 قدم ساده برای حل کردن مشکلات مالی تان 

در ادامه باشرح راهکارهای کنترل استرس بی پولی با ما همراه باشید.

روش های کنترل استرس بی پولی

با هر بحران مالی به بدنمان فشار میاید. بدن مان ممکن است در لحظه ای از انرژی خالی شود یا اینکه با هر چیزی که به دستمان میرسد کلنجار برویم و بجنگیم تا به شرایط نرمال و پایدار قبل برگردیم. در این صورت بدنمان کورتیزول ترشح میکند و ضربان قلبمان بالا میرود و کلی تغییر های دیگر در بدنمان اتفاق میافتد. آیا با این میزان تغییرات فکرمان درست کار میکند؟ آیا شتاب زده عمل کردن کمک مان میکند؟

سعی کنید آرام باشید!

جالب است بدانید که همین استراتژی های ذکر شده برای بدنمان هزاران سال پیش حسابی کاربرد داشت و جانمان را نجات میداد. اما این روزها بالا رفتن ضربان قلب و شتاب زده عمل کردن نه تنها کمکی نمی کند، بلکه در بلند مدت برای سلامتی مضر است و حالتان را خراب تر میکند. به همین خاطر است که باید در بحران های مالی دست به دامان چند استراتژی استرس زدا شوید. این استراتژی ها به شما کمک میکنند آسوده تر باشید، سلامتی تان را حفظ کنید و تصمیم بهتری بگیرید. در این قسمت به چند استراتژی استرس زدا اشاره میکنم

تمرین های تنفسی

این تمرین ها خیلی خوب هستند و کارایی بالایی دارند. چرا که می توان در هر زمان و هر جایی از این تمرین ها استفاده کرد. البته خوبی دیگرش این است که مردم متوجه استرس و تمرین تنفسی تان نمی شوند. می توانید تنها در چند دقیقه استرس را از خودتان دور کنید و با آرامش قدم های بعدی را بردارید.

آرام سازی پیشرونده عضلانی

این استراتژی هم یکی دیگر از مواردی است که می تواند خیلی زود استرس را از شما دور کند. آرام سازی پیشرونده عضلانی هم خیلی ساده است و هم می توان در هر زمان و مکانی انجامش داد. البته ناگفته نماند که خیلی خوب استرس را از بدن دور و سرحالتان میکند.

خاطره نویسی

این استراتژی برای کسانی که خیلی استرس دارند و اصلا نمی دانند چکار کنند خیلی مناسب است. می توانید قلم و کاغذی بردارید و هر آن چیزی که موجب استرس و ناراحتی تان شده بنویسد. با اینکار افکار بد و منفی و استرس زا از سرتان خارج شده و با نوشتن شان روی کاغذ از شرشان خلاص می شوید. البته تنها نوشتن و خالی کردن مغز از افکار منفی کافی نیست باید به دنبال راه حل ها هم باشید. پس بلافاصله پس از نوشتن، هر راه حلی که به دهنتان میاید هم یادداشت کنید. به این روش حل مسئله، بارش مغزی گفته می شود و خیلی هم مفید است.

شاید افکارتان در عرض چند روز تغییر کرد و به این نتیجه رسیدید که خیلی از استرس هایتان بیخود بوده و راه حل های خیلی ساده ای داشته! میدانید چرا؟ خب پاسخ خیلی ساده است. اگر در مغزمان اینطور فکر کنیم که مشکلی غیر قابل حل است فقط به سمت خودمان امواج منفی میفرستیم. اما با مثبت تر فکر کردن، با تبدیل مشکلات به چالشی برای حل شدن، تمام ابرهای تیره از مغزمان کنار میروند و مشکلات خیلی راحت تر از آنچه تصور میکنید حل خواهند شد.

مرتبط: چگونه جلوی بیش از حد فکر کردنم را بگیرم؟ 9 راه سریع و آسان برای توقف افکارتان

موقعیت را مجددا بررسی کنید

با بررسی دوباره موقعیت بحران مالی به نتایج جالبی می رسید. شاید راه حل های زیادی پیدا شد! راه حل هایی که در نگاه اول اصلا به فکرتان هم نمی رسید. اگر فکر میکنید که بحران مالی که در آن گرفتار شدید ناشی از تصمیم های اشتباه شخص خودتان است و مدام به این خاطر خودتان را سرزنش میکنید باید بدانید که خیلی خیلی آدم های دیگر هستند که درست مانند شما در همین موقعیت گیر افتاده اند. یادتان باشد که اگر گرفتار شدن در این موقیعت ناشی از تصمیمات اشتباه شماست، خلاصی از آن هم بر عهده شما و نشان دهنده قدرت شما است.

زنگ تفریحی برای خودتان بسازید

 یک روش دیگر برای بررسی دوباره موقعیت، دادن زنگ تفریحی به خودتان است. شاید بعضی اوقات بهتر باشد برای مدتی بی خیال قضیه شوید و پس از گذشت مدت زمانی دوباره به سراغ مسئله بروید. البته اینبار با خیالی راحت تر، ذهنی بازتر و ایده هایی جدیدتر. شاید برایتان خنده دار باشد اما خیلی ها نمدانند چطور باید به خودشان زنگ تفریح بدهند و بیخیال استرس شان شوند. به خصوص اگر این استرس در مورد مسائل مالی باشد.

این افراد مدام به فشارها و بحرانهای مالی شان فکر می کنند و استرس شان را بیشتر میکنند. باید بدانید که وقت گذراندن با دوستان و خانواده و انجام دادن کارهای سرگرم کنند، حتی تماشا کردن سریال های کمدی تلویزیون حال مغزتان را بهتر میکند. این تکنیک های به ظاهر ساده به شما کمک میکنند تا استرس تان را کمتر کنید و با روحیه ای بالاتر و مثبت تر و البته با دیدگاهی تازه تر مشکلتان را حل کنید.

بر یاد گرفتن تمرکز کنید

بحران های مالی چالش های بسیار بزرگی در زندگی مان هستند و برطرف کردن شان هم خیلی سخت است. اما در عین حال باید بدانید که هر کدام از این چالش ها فرصت هایی برای یادگیری هستند. شاید هر یک از این شکست ها ما را با چالشی جدید مواجه کنند. اما در نهایت می بینیم که با کوله باری از تجربه در جایگاهی بهتر از قبل ایستاده ایم و قوی تر از گذشته به راهمان ادامه می دهیم.

برای مثال هر بحران مالی می تواند روش های دیگر درآمدزایی مثل درآمدزایی آنلاین، سرگرمی های به صرفه تر، برنامه ریزی بلند مدت بهتر و استفاده درست از امکانات را به ما یاد دهد. یادتان باشد که حتی مشکلات مالی بزرگی مانند ورشکستگی هم راه حل دارند. درست به همین خاطر است که می گویم باید برنامه ریزی در شرایط خیلی سخت را یاد بگیرید و با دیدی مثبت جلو بروید.

مطلب پیشنهادی: 5 روش هوشمندانه برای یادگیری سریعتر در کسب و کار و موفقیت در آن 

برنامه ریزی کنید

حواستان به فرصت های طلایی پیش رویتان باشد نه شکست های گذشته. این را هم بدانید که استفاده کردن از این چالش ها و شکستها یعنی استفاده درست از زمان. برنامه ریزی هم یعنی در نظر گرفتن تمام امکانات و منابع. حتی آنهایی که خیلی کوچک و بی ارزش به نظر می رسند. برای اینکار باید با افراد قابل اعتماد مشورت کنید تا خیالتان جمع باشد که کوچک ترین منبع و فرصتی را از دست نمی دهید.

شاید هم لازم باشد با مشاور مالی در این مورد صحبت کنید. تا بدانید دقیقا کجای کارید و هدف تان برای رسیدن در آینده چیست. شاید برنامه ریزی تان بلند مدت باشد و برای به ثمر نشستن به چندین سال زمان نیاز داشته باشید. پس فرصت ها را از دست ندهید و از هر آنچه زمان دارید مایه بگذارید تا بدانید کجای کارید و به کجا خواهید رسید.

هدف هایتان را تعیین کنید

علاوه بر داشتن برنامه و دید مثبت، باید تصویر درستی از آینده در ذهن داشته باشید. پس باید اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تان را کاملا مشخص کنید. اهداف بلند مدت تان می تواند چیزی شبیه به رسیدن به پایداری مالی و گذراندن زمانی خوش در کنار خانواه تان باشد. در عین حال اهداف کوتاه مدتی هم در کار است. این اهداف می تواند شامل گذراندن درست و به صرفه زمان در هفته یا ماه آتی باشد.

حواستان باشد که دستیابی به اهداف بلند مدت در گرو رسیدن به اهداف کتاه مدت است. پس هر دو به یک اندازه مهم هستند و هیچ کدام را نباید ساده در نظر گرفت. باید تصویر زیبا و روشنی از آینده در ذهنتان داشته باشید و هر چند وقت یکبار این تصویر را در ذهتان مجسم کنید. این تصویر انرژی لازم برای حرکت را فراهم میکند و هرگز طعم شیرین رسیدن به اهدافتان را فراموش نخواهید کرد.

همچنین بخوانید: با این راهکارها اجازه ندهید مشکلات اقتصادی انگیزه شما را کاهش دهد!

برای کنترل استرس بی پولی از چه کسی کمک بخواهم؟

اگر فکر میکنید استرس بی پولی تان آنقدر زیاد است که به تنهایی از پسش بر نمیایید باید کمک بخواهید. معمولا آدم ها از کمک خواستن و مشورت کردن با دیگران طفره می روند اما باید بدانید که کمک خواستن راهتان را روشن میکند. در ادامه به انواع و اقسام کمک های ممکن در این زمینه اشاره میکنم.

دوستان و خانواده

کسانی که دوستتان دارند دلشان نمی خواهد رنج یک بحران مالی را به تنهایی به دوش بکشید. پس اگر به دنبال گوش شنوایی برای شنیدن درد و دل ها و دیدی بینا برای بررسی مشکلتتان هستید روی دوستان و خانواده تان حساب کنید.

مشاورین مالی

وقتی بحث بحران مالی در کار باشد بهتر است از کسی که بهتر از هر کس دیگری بحران های مالی را می شناسد کمک بگیریم. برنامه ریزی کردن در کنار کسی که پول و مسائل اقتصادی را بهتر از ما می شناسد در از بین بردن استرس هم تاثیر بسزایی داشته و کنترل مان بر مسائل را بیشتر میکند. شاید دیدتان هم نسبت به بحران مالی که در آن گرفتارید مثبت تر شد.

کمک گرفتن از روانشناس

گیر افتادن در یک بحران مالی علاوه بر محدود کردن منابع در دسترس تان، ذهن و جسمتان را هم درگیر میکند. گاهی این استرس آنقدر بالاست که برای برطرف شدندش باید از یک متخصص زبده کمک گرفت. پس اگر نا امید هستید، شوق انجام هیچ کاری را ندارید و فکر میکنید از پس هیچ کاری بر نمیایید وقت آن رسیده که کمک بخواهید. البته نه از هر کسی! باید از روانشناس کمک بخواهید تا مشکلتان را پشت سر گذاشته و به سلامت جسم و ذهتان دست پیدا کنید.   

امیدواریم راهکارهای ارائه شده برای کنترل استرس بی پولی و مشکلات اقتصادی برای شما مفید واقع شوند، لطفا مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: بهترین اپلیکیشن ها برای مدیریت مالی