از زمان انتشار سوئیچ نینتندو در سال 2017، نینتندو برای بازی “خانه ماریو” پول زیادی بدست آورده. اما دو سال بعد، با شیوه کلاسیک نینتندو، این شرکت تصمیم گرفته تا مسائل رو تغییر بده و یک جایگزین جمع و جور برای کنسول ترکیبی خودش ارائه کنه: کنسول نینتندو سوییچ لایت ! قابلیت سوئیچ برای جابجایی بین حالت تلویزیون و حالت دستی با ضربه محکم و ناگهانی انگشت بزرگ‌ترین مزیت این کنسول بود. به گفته این شرکت چند فداکاری انجام شده تا کنسول جدید بتونه برای مخاطبان بیشتری جذاب باشه.

سوئیچ لایت دارای یک باتری با عمر کوتاه هست که برای بازی‌های on-the-go ایده آل نیست. نینتندو با حذف توانایی “سوئیچ”، Switch Lite رو به ما داد. بازگشتی بی‌شرمانه به بازی‌های دستی که گویا راه حل تمام مشکلات ماست.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید »


طراحی سوییچ لایت

طراحی نینتندو سوییچ لایت

تفاوت عمده Nintendo Switch Lite و Nintendo Switch اصلی در این هست که Switch Lite صرفاً یک دستگاه قابل حمل هست. بنابراین، Switch Lite نسبت به مدل قبلی خود فشرده‌تر و سبک‌تر هست. کنسول نینتندو سوییچ لایت با ابعاد 91.1mm x 208mm x 13.9mm وزنی 275 گرمی داره. این بدان معناست که این دستگاه از یک صفحه نمایش لمسی LCD کوچک‌تر نسبت به سوئیچ اصلی برخوردار هست و فقط 5.5 اینچ رو ارائه می‌ده. اما هنوز هم 1280 * 720 پیکسل رو در اختیار شما قرار می‌ده.

به عبارت دیگه، این صفحه نمایش کوچک‌تر از صفحه نمایش 6.2 اینچی اصلی سوئیچ هست، اما با همان وضوح تصویر. بنابراین شما از نظر کیفیت تصویر چیزی رو از دست نمی‌دید. با این وجود، گاهی خوندن نوشته‌های کوچک در بازی روی صفحه نمایش کوچک‌تر ممکنه دشوار باشه. من متوجه شدم که برای خوندن متن باید کنسول رو نزدیک به چهره‌تون نگه دارید!!

با توجه به اندازه کوچک تر این کنسول، استفاده از اون در مقایسه با سوئیچ اصلی راحت‌تر هست: شما به فضای  کمتری برای آرنج خود احتیاج دارید و احتمالاً می‌تونه در یک جیب بزرگ قرار بگیره. از اون‌جایی که این نویسنده دست‌های کوچکی داره، می‌دونه که دست گرفتن سوئیچ اصلی می‌تونه کمی ناراحت کننده باشه.

سوئیچ Lite به جای Joy-Cons دارای کنترل‌های یکپارچه هست. اگرچه می‌تونید چهار Joy-Cons جداگانه رو به صورت بی‌سیم متصل کنید، اما در این کنسول نمی‌توانید جعبه اصلی رو جدا کنید. با وجود ثابت بودن کنترلرها، اون‌ها بیشتر دکمه‌های همان سوئیچ اصلی رو ارائه می‌دهند. بجز دکمه‌های سمت چپ، راست، بالا و پایین که با D-Pad یا Plus Control Pad جایگزین شده‌اند.

هر دو مدل همچنین امکان اتصال بی‌سیم، بلوتوث و استفاده از کارت‌های MicroSD رو برای افزایش 32 گیگابایت حافظه داخلی فراهم می‌کنند. بنابراین شما به غیر از حالت docked، ویژگی‌های زیادی رو از دست نمی‌دید.

قابلیت‌ها

سوییچ لایت

کنسول نینتندو سوییچ لایت در واقع عملکردی مشابه با Switch داره. با این تفاوت که Lite دارای باتری کمی طولانی‌تر از 3-7 ساعت، یعنی حدود 30 دقیقه بیشتر از سوئیچ اصلی و 1-2 ساعت کمتر از مدل به روز شده سوئیچ هست. اگرچه نینتندو هشدار می‌ده که این تایم بستگی به بازی‌هایی داره که شما اجرا می‌کنید.

با این حال، قطعاً شایان ذکر هست که Switch Lite دارای HD Rumble یا یک دوربین متحرک IR نیست. این دستگاه ساخته شده تا فقط بازی‌های دستی رو انجام بده. بنابراین فقط بازی‌های Nintendo Switch رو اجرا می‌کنه که از حالت دستی پشتیبانی می‌کنند. البته این بدان معنا نیست که شما نمی‌تونید بازی‌هایی رو که از حالت دستی پشتیبانی نمی‌کنند اجرا کنید، بلکه باید دستگاه رو به صورت بی سیم به Joy-Cons متصل کنید.

همچنین من متوجه شده‌ام که اتصال Joy-Cons به شما اجازه می‌ده از HD Rumble استفاده کنید. بازی‌های ذیل برای Switch Lite مناسب نیست: 1-2 سوئیچ، مهمانی سوپر ماریو و کیت لوازم جانبی Nintendo Labo. ما دریافتیم که تلاش برای بازی با بیش از یک نفر در صفحه کوچک Lite عملی نیست.

علی‌رغم گم شدن این دو ویژگی، Switch Lite همچنان دارای سنسور شتاب سنج، ژیروسکوپ و روشنایی هست. این بدان معناست که شما هنوز هم می‌تونید در بازی‌هایی مانند Breath of the Wild از کنترل‌های ژیروسکوپی استفاده کنید. و میزان روشنایی صفحه بسته به محیط اطراف شما تنظیم می‌شه.

قضاوت

Nintendo Switch Lite کنسول مناسبی برای کسانی‌ست که بازی دستی راحت رو ترجیح می‌دهند و هرگز به خاطر حالت docked Nintendo Switch کنسول رو خریداری نکرده‌اند. دستگاه جمع و جور و سبک‌تر نسبت به نسخه قبلی خود بسیار احساس بهتری به کاربر می‌ده.

وقتی صحبت از کنسول‌های قابل حمل می‌شه همان‌طور که از اسم این کنسول پیداست انتخاب مناسبی برای کسانی هست که کوچکی و خوش دستی دستگاه برای‌شان مهم هست. البته این کنسول به راحتی 3DS نیست.

با این حال، هر کسی که به خرید کنسول نینتندو سوییچ لایت فکر می‌کنه، باید این واقعیت رو مورد توجه قرار بده که قرار هست روی بازی‌های انفرادی و قابل حمل تمرکز داشته باشه و تعداد بازی‌هایی که با دستگاه سازگار هستند کمی کمتر از نسخه اصلی سوئیچ هست.

امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شم در بخش دیدگاه‌ها، در انتهای این مطلب برایم بنویسید.