کهکشان راه شیری مملو از ستارگان و سیارات بوده که هر کدام عمر چندین میلیارد ساله دارند. اما این کهکشان که خانه ما هم است چندان برای ستارگانش امن نیست و موجب دورسازی آنها به فضای بیرونی  کهکشان می شود.

براساس مطالعه ای که روز دوشنبه در ماهانامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شد، شبیه سازی های کیهان شناختی به عنوان یک ساختار پایه برای دانشمندان دانشگاه ایروین کالیفرنیا در نظر گرفته می شود. این مطالعه نشان می دهد که چگونه خوشه های ابرنواختر، موجب انفجار ستاره‎های در حال مرگ شده که می تواند پراکندگی خورشیدی گرم را در فضای بیرونی راه شیری ایجاد کند.


همچنین بخوانید »

تعداد کهکشان ها ؛ رقم هایی که از شنیدنشان مغزتان دود می کند!

ستاره ی رقصنده به دور سیاه چاله !!! مهر تایید دوباره ای بر نسبیت انیشتین !!! 

تصاویری جدید از خورشید !!! غول زندگی بخش منظومه ی ما را از نزدیک ببینید !!!


با استفاده از طرح بازخورد در شبیه سازی FIRE-2، نه تنها ستون های ستاره را نشان می دهند، بلکه از مرکز کهکشان راه شیری بیرون رفته اند، همچنین نشان می دهد که چگونه ممکن است کهکشان در حال تکامل و گسترش باشد.

Sijie Yu، نویسنده اصلی این تحقیق، در بیانیه مطبوعاتی گفته است: “شبیه سازی های FIRE-2 به ما امکان می دهد فیلم هایی تولید کنیم که به نظر می رسد شما یک کهکشان واقعی را مشاهده می کنید.” “آنها به ما نشان می دهند در حالی که مرکز کهکشان در حال چرخش است، حبابی که توسط بازخورد ابرنواختر رانده شده در حال شکل گیری است و ستاره هایی در لبه آن قرار گرفته اند. به نظر می رسد که ستاره ها از مرکز کهکشان بیرون رانده شدند.”

این تیم تحقیقاتی پیشنهاد می کند که بازخورد ابرنواختر می تواند حدود 40٪ از ستاره ها را در دورترین نقطه از کهکشان راه شیری، معروف به هاله بیرونی قرار دهد. یافته های حاصل از شبیه سازی های FIRE-2 شواهد را نشان می دهد و که ستاره ها فقط در حال حرکت نیستند، بلکه در حالی که از مرکز کهکشان قرار دارند، دور هم می شوند.

“در تئوری های مقایسه ای که داده های مربوط به مأموریت Gaia آژانس فضایی اروپا نشان داده، نمودار سرعت سه بعدی ستاره ها را در کهکشان راه شیری آشکار کرده است که با نقشه های دیگری که تراکم ستاره ای و فلز بودن را نشان می دادند، بخصوص در شبیه سازی صورت گرفته می‌توانیم ساختارهایی شبیه به نمونه های تولید شده توسط ستاره های خروجی را مشاهده کنیم.

به گفته نویسنده ارشد James Bullock، “این شبیه سازی های عددی دقیق به ما نشان داده اند که احتمالاً کهکشان راه شیری، پرتاب ستاره ای را در فضای خارج از محدوده انجام داده که در اثر انفجار ابرنواخترها ایجاد شده است.”

بنابراین کاملاً امکان پذیر است که کهکشان راه شیری بیش از آنچه تصور می کنیم، در حال دور کردن و منفجر کردن ستاره های اطراف خود است. البته نیازی وجود دارد که تحقیقات بیشتری صورت گیرد و تنها نباید به این شبیه سازی ها بسنده کرد. همانطور که می دانید کهکشان ها میلیاردها کیلومتر از ما دور هستند و دستگاه های نجومی و فضایی موجود هم به صورت فرضیه ایی اطلاعاتی در اختیار قرار می دهند. بنابراین با انجام تحقیقات کامل و بیشتر می توان به نتایج دقیق و بهتری دست پیدا کرد که فارغ از هر گونه ابهام باشد.