آیا گسترش کهکشان ها درنقاط مختلف متفاوت است؟؟؟

سرعت گسترش کهکشان ها و علل آن از موضوعات مورد علاقه ی فضاشناسان است! اما گسترش کهکشان ها واقعا چیست؟؟؟ آیا کهکشان ها روز به روز وسیع تر می شوند؟؟؟

سرعت گسترش کهکشان ها در تمام هستی یکسان است؟؟؟ با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید!!!


نابودی کهکشان با تسونامی کوازار؛ دوراختری نابودگر که کهکشان ها را می خورد!!!

از درون سیاه چاله ها می توان تمام کهکشان ها را دید!!!!


اول از همه بگویم که یکی از کلیدی ترین نکات در فهم کهکشان ها درک این قضیه است که کهشان ها در حال گسترش هستند!

آنهم از تمام جهات!!! این تئوری سال ها قبل مطرح شد و این روز ها دیگر همه ی ما مطمئینم که له … چنین فرضیه ای درست است!!!

اما به تازگی متوجه شده ایم که مشاهدات ما با استفاده از اشعه ایکس چنین چیزی را اثبات نمی کنند! مشاهدات جدید ما میگویند بعضی قسمت های کهکشان با سرعت بیشتری درحال گسترش هستند!!!  

فرضیه های ایزوتوپی میگویند مواد تشکیل دهنده ی کهکشان در تمام هستی یکسان هستند!!! اما چنین فرضیه ای تنها در مقیاس بسیار بزرگ درست است! یعنی اگر بخواهیم با نگاهی دقیق تر به مقیاس های کوچک تری از فضا نگاه کنیم تفاوت هایی هم پیدا میکنیم!

این تئوری مدت ها بود ذهن فضاشناسان را به خود درگیر کرده بود!

تا اینکه بالاخره در سال 2013 و با استفاده از تلسکوپ پلانک ، پس زمینه مایکروویو کهکشانی را بررسی کردیم! پس زمینه مایکروویو کهکشانی در واقع اشعه هایی هستند کعه از زمان بیگ بنگ باقی مانده اند!!!

در نهایت مشخص شده که … بله تقریبا مواد تشکیل دهنده ی کهکشان در نقاط مختلف یکسان است . اما دما در بعضی نقاط اندکی متفاوت است!!!

اما نکته این جاست که اشعه های موجود در پس زمینه مایکروویو کهکشانی به زمانی بر میگردند که کهکشان ما متولد شد! یعنی 380000 بیلیون سال قبل!

در حال حاضر ضمانتی وجود ندارد که با گذشت زمان کهکشان ها تغییری نکرده باشند!!! این همان چیزی است که امروز محققان به دنبالش بودند !

اینکه در حال حاضر مواد تشکیل دهنده ی کهکشان یکسان است؟؟؟ البته به نتایجی هم رسیدند… نتایجی که شما را شگفت زده خواهد کرد!!!

کنستانتین میگکاس ، مدیر اصلی این تحقیقات گفته است که با همکاری دانشگاه های بن و هاروارد 800 کهکشان مورد بررسی تیم تحقیقاتی قرار گرفته است!!!

اگر نظریه ایزوتوپی درست باشد، پس مواد تشکیل دهنده ی کهکشان ها در تمام هستی باید یکی باشد…

هرچند تحقیقات خلاف این را اثبات کرد!!!

گسترش کهکشان ها

این تیم با استفاده از طیف های مختلفی از اشعه ایکس کهکشان های مورد نظر را بررسی کرد! در این تحقیقات از تلسکوپ های «XMM-Newton» ،  و «Germany’s ROSAT» استفاده شد!!!

با استفاده از اشعه ی ایکس این تلسکوپ ها ، این تیم توانست دمای گاز های داغ موجود در کهکشان ها را اندازه گیری کند ! نتیجه ی این اندازه گیری ها با میزان روشنی کهکشان ها در آسمان مقایسه شد!!!

اگر مواد تشکیل دهنده ی کهکشان ها در تمام هستی یکسان بود ، یعنی اگر کهکشان ها از تمام جهات به یک میزان گسترش داشتند، پس کهکشان های هم دما باید در آسمان به یک اندازه روشنی داشتند!!! اما نتایج اصلا چنین چیزی را اثبات نمی کردند!!!

خب !!! در نهایت تعجب ما متوجه شدیم که کهشان هایی با مواد مشابه و دمای مشابه در یک جای کهکشان به یک اندازه روشنند! همین کهکشان ها در سمت دیگر کهکشان درخشندگی شان متفاوت است!!!

تفاوت ها بسیار چشمگیر بود! به اندازه 30 %. این را هم بگویم که تفاوت ها اصلا رندوم نبودند! بلکه با مدلی خاص و در جهات خاصی دیده می شدند!

فاکتور هایی که ممکن بود بر نتیجه تاثیر داشته باشند هم بررسی شدند!

مثلا گاز هایی که ممکن است موجب شوند درخشندگی کهکشان ها کم شوند بررسی شدند! یا تاثیر جاذبه ! اما هیچ کدام نمی توانستند تا این حد موجب تفاوت در درخشندگی شوند!

در نهایت با کنار هم قرار دادن همه ی قسمت های پازل به این نتیجه رسیدیم که … قسمت های متفاوت کهکشان ها با سرعت متفاوتی در حال گسترش است!!!

نتیجه ی چنین دستاوردی تمام دانش بشری را تحت تاثیر خود قرار میدهد! تا به حال تمام محاسبات فضایی مان بر این اساس بود که کهکشان ها تفاوتی با هم ندارند! حالا واقعا نمی دانیم کجای کارمان درست است و کجای کارمان غلط!!!

حتی اگر اینگونه تصور کنیم که بیلیون ها سال قبل کهکشان ها ثابت بودند و حالا تعییر کرده اند ، باز هم کارمان سخت است!!! خب !!! چه چیزی باعث شده که چنین تغییرات عظیمی اتفاق بیفتند و اینگونه کهکشان ها را تغییر دهد!

به غیر از این … ما تا به حال برای اندازه گیری فاصله ی میان اجرام در کهکشان از یک سری مقیاس ها ی خاص استفاده می کردیم! و اینگونه تصور میکردیم که این مقیاس ها در تمام کهکشان ها ثابت است!!!

اما با نتیجه ی این تحقیقات خلاف این قضیه ثابت شد!

حالا ما باید تمام این مقیاس ها وتمام محاسبات قبلی مان را تغییر دهیم؟

خوشبختانه ، لازم نیست که تمام محاسبات را از اول انجام دهیم! تغییرات در تمام معادلات یکسان هستند! علاوه بر این پیش از نتیجه گیری زودرس باید تحقیقات بیشتری را انجام دهیم !

و پس از این شروع کنیم به اعمال تغییرات! پس به اطلاعات بیشتری نیاز است!!! باید تا آن موقع صبور باشیم !!!