شیوع گسترده ویروس کرونا به یک بحران بهداشتی جهانی تبدیل ‌شده است؛ اما مهم‌تر از کرونا، گسترش خبر اشتباه درباره کرونا است. کارشناسان نسبت به این گسترش سریع اخبار اشتباه درباره کرونا، هشدار داده‌اند. سازمان بهداشت جهانی با همکاری شبکه‌های اجتماعی تلاش کرده است که جلوی این اخبار را بگیرد و خود سازمان بهداشت جهانی اخبار صحیح را منتشر می‌کند.

اگر بخواهم صادقانه بگویم، قبل از واکسن‌کرونا باید واکسنی برای مقابله با انتشار اخبار نادرست و استرس‌زا ساخته ‌شود.

مثلاً به‌تازگی و بعد از اعلام شروع آزمایش‌های بالینی، برای آزمایش تأثیر داروی هیدروکسی کلروکین جوسازی‌های رسانه‌ای اشتباه در آمریکا باعث شد تا مشکلاتی مانند مسمومیت دارویی برای چندین تن به وجود بیاید.

در ادامه به بررسی 10 خبر اشتباه درباره کرونا می‌پردازیم.

۱-زدن ماسک، به‌طور کامل از شما در برابر کرونا محافظت می‌کند.

حتماً ماسک بزنید، اما این یک خبر اشتباه درباره کرونا است. هیچ‌وقت از خطر ویروس‌کرونا غافل نشوید، اما زدن ماسک باعث نمی‌شود که شما به هرجایی بروید یا دست‌هایتان را به هرجایی بزنید. ماسک خطر انتقال را کاهش می‌دهد. تأکید می‌کنم حتی اگر ماسک زده‌اید؛ حتماً بازهم نکات بهداشتی را رعایت کنید. هدف از ماسک زدن این است که ناقل‌های بدون علامت، نتوانند دیگران را آلوده ‌کنند. این ناقلین، خودشان هم از آلودگی‌شان خبر ندارند و اگر این افراد از ماسک استفاده بکنند احتمال انتقال ویروس کرونا به زیر ۳ درصد می‌رسد.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) توصیه کرده است که حتماً ماسک‌های پارچه‌ای را با صابون بشویید و سپس آن را با اتو استریل کنید (درصورتی‌که از مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل استفاده کرده‌اید به‌هیچ‌عنوان از اتو استفاده نکنید چون می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود).


همچنین بخوانید:

ماسک بزنیم یا نه؟؟

آغاز موج دوم کرونا از پاییز امسال!

نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه!


۲-کرونا ساخته بشر است و اینترنت 5G باعث گسترش آن می‌شود.

برخی معتقد هستند که ویروس کرونا، در آزمایشگاه‌های بیولوژیک، ساخته‌شده است؛ اما یک تحقیق منتشرشده در ژورنال Nature Medicine درباره آنالیز ژنتیکی کرونا، نشان می‌دهد که این ویروس ساخت بشر نیست و حیوانات عامل آن هستند.

به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، خانواده ویروس کرونا دارای گونه‌های زیادی است و این خانواده ویروسی، می‌تواند از گونه‌های حیوانی مثل شتر، گاو، گربه و خفاش شیوع یابد.


بیشتر بخوانید: آیا ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است؟ تئوری های توطئه چه می گویند؟


مثلاً سارس و مرس هردو دارای منشأ حیوانی مشترک (خفاش) هستند.

در مورد مسئله دوم یعنی تأثیر منفی اینترنت 5G، طبق داده‌های آماری سازمان بهداشت جهانی، گسترش ویروس در کشورهای فاقد اینترنت 5G ادامه دارد و هیچ اطلاعاتی مبنی بر تأثیر منفی این تکنولوژی وجود ندارد.

۳-کالاهای وارداتی از چین می‌توانند باعث آلودگی به ویروس کرونا شوند.

با توجه به اینکه کالاهای وارداتی بسته‌بندی ‌شده و با توجه به شرایط کنونی، آن‌ها به‌صورت کامل ضدعفونی می‌شوند، و احتمال آلودگی آن‌ها بسیار اندک است و مدت‌زمان رسیدن کالاها به دست مشتری زیاد است که این باعث می‌شود تا ویروس نتواند روی محصولات بماند و آن‌ها را آلوده کند.

خبر اشتباه درباره کرونا

۴-اگر بتوانید نفستان را ۱۰ ثانیه نگه‌دارید، شما کرونا ندارید.

سازمان بهداشت جهانی، کاملاً این آزمایش احمقانه را رد کرده است. کرونا یک ویروس خطرناک است و تعداد علائمش در طول این چند ماه بیشتر شده است. ممکن است برخی از این علائم در برخی از بیماران مشاهده نشود. ولی می‌توان برای کرونا چند علامت مشترک را نام برد.

علائم مشترک کرونا در بین اغلب بیماران:


همچنین بخوانید:

کرونای خفیف آنطور که تصور می کنید بی خطر نیست! 

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟

ماندگاری کرونا روی لباس ها چقدر است؟


۵-ایبوپروفن می‌تواند علائم کرونا را بدتر کند.

منشأ این شایعه، توییت وزیر بهداشت فرانسه است. ایشان در آن توییتر گفته بودند که مصرف ایبوپروفن، باعث تشدید علائم کرونا می‌شود؛ اما تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، این ادعا را رد کرد.

۶-اگر یک‌بار کرونا بگیرید، مصون می‌شوید.

فعلاً هیچ شواهدی درباره اینکه کسانی که یک بار کرونا گرفته‌اند، دیگر کرونا نمی‌گیرند، وجود ندارد حتی مواردی از ابتلای مجدد نیز مشاهده‌شده است  بهترین کار این است که از پروتکل‌های بهداشتی پیروی کنیم.

۷-مصرف دارو و مواد ضدعفونی‌کننده جلوی کرونا را می‌گیرد.

مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده دارای ترکیبات شیمیایی هستند؛ اگر در استفاده از آن‌ها احتیاط نکنیم، ممکن است این مواد شیمیایی به بدن ما صدمه بزند. مطمئناً نوشیدن مواد ضدعفونی‌کننده و الکل هیچ تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد.

۸-افراد جوان کرونا نمی‌گیرند.

این حرف کاملاً اشتباه است. موارد بسیاری از ابتلای جوانان به این ویروس مشاهده ‌شده است، حتی برخی از این افراد جوان، براثر ویروس کرونا فوت کرده‌اند. پس اگر جوان هستید، بازهم احتیاط کنید.


بیشتر بخوانید: افزایش قربانیان کرونا در بین جوانان؛ جوانان کرونا را جدی بگیرند!!! 

قربانیان جدید کرونا جوانان هستند؛ دلایل وخیم شدن کرونا در جوانان !!!!!


۹-ویروس کرونا در تابستان غیرفعال خواهد شد.

نادرستی این شایعه، برای همه ما اثبات‌شده است. این شایعه به خاطر شباهت علائم آنفولانزا و کرونا، به وجود آمد و مردم فکر کردند؛ که کرونا مانند آنفولانزا در تابستان از بین خواهد رفت ولی این پیش‌بینی درست از آب درنیامد و این ویروس همچنان در تابستان به کارش ادامه می‌دهد.


همچنین بخوانید:

تمام چیزهایی که باید درباره‌‌ی پلاسما درمانی کرونا بدانید!

علائم گوارشی کرونا جدی تر از چیزی هستند که تصور می کنید! 

زمان بهبودی کرونا تقریباً چقدر است؟! 


۱۰-همه اخبار شبکه‌های اجتماعی قابل‌اعتماد هستند.

متأسفانه فضای مجازی پر از اخبار نادرست است؛ حتی برخی از این اخبار باعث اتفاقات تلخ نیز شده‌اند.

بهتر است برای مطالعه اخبار کرونا، به سایت‌های معتبر مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: جوک درست کردن درباره ی کرونا کار درستی است؟


سه حالت انتشار اخبار غلط

  • انتشار عمدی اخبار نادرست برای افزایش تعداد مخاطب
  • انتشار اخبار نادرست در قالب لطیفه و جوک. برخی مواقع این اخبار توسط خوانندگان جدی گرفته می‌شوند.
  • اشتراک توصیه‌های پزشکی به‌ظاهر درست در شبکه‎های اجتماعی مثل اینستاگرام.

لطفاً قبل از اشتراک هر خبری، از صحت آن مطمئن شوید.

امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید و هر خبر اشتباه درباره کرونا را باور نکنید.