مومیایی زبان باز میکند!!! صدای مبلغ دینی مصری را که سالها قبل مومیایی شده بشنوید!!!

صدای مومیایی 3000 ساله ممکن است برای شما حیرت آور باشد! اما باید بدانید که برای تکنولوژی امروز حرف زدن مومیایی 3000 ساله نه تنها سخت نیست بلکه ممکن هم هست. 

محققان از یک پرینتر سه بعدی، بلندگو و برنامه کامپیوتری برای بازسازی صدای مومیایی 3000 ساله ساله استفاده کردند.

نسایمون در طول زندگی اش مبلغی دیندار بود که آواز می خواند و در معبد کارناک که در شهر تبز قرار داشت خدا را ستایش می کرد.

در ادامه بخوانید »

ساخت صدا با خون انسان بوسیله سینتی سایزری عجیب و وحشتناک 

رباتی که دعا می خواند ؛ به دعاهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی گوش کنید! 

پس از مرگش او را با رسم و رسوم رایج در آن زمان مومیایی کردند و در مقبره ای قرار دادند. بر روی مقبره، این متن نوشته شده بود:« نسیامون، آنکه صدایش حقیقت ها را بازگو میکند».

 


حالا پش از گذشت 3000 سال از زندگی پس از مرگش و با کمک پرینتر سه بعدی حنجره، صدای نسیامون بار دیگر شنیده می شود.

دیوید هاوارد ، متخصص گویش در رویال هالووی دانشگاه لندن اظهار کرده :« او آرزو داشت که صدایش جاودانه شود و همین هم شد».

بازسازی صدای حنجره چگونه ممکن می شود؟

دکتر هاوارد و تیمش از سی تی اسکن استفاده کردند و مدلی سه بعدی از گلو و حنجره نسیامون بازسازی کردند.

سپس این مدل را با حنجره ی الکترونیکی تلفیق کردند تا صدا را بازسازی کنند.

صدایی که آنها بازسازی کردند صدایی بود که اگر نسیامون زنده میشد از درون تابوتش به گوش می رسید. اینها گفته های خود دکتر هاوارد است.

تا به حال این تیم فقط یک صدا را برای این مومیایی بازسازی کرده است. این صدا ها مانند صدای «آ» و «اِ» هستند که در کلمه های «بد» و «بِد» وجود دارند.

اما بر اساس گزارشات منتشر شده در نسخه ی روز پنجشنبه ی مجله ی « گزارشات علمی»، چنینی دستاوردی میتواند زمینه ی لازم برای گوش دادن به صدای انسان ها در گذشته را فراهم کند.



فرایند مومیایی کردن چه تاثیری در بازسازی صدا داشته؟

در سپتامبر سال 2016 کارکنان موزه ی شهر لیدز که نسیامون 200 سال گذشته را در آنجا سپری کرده ، مومیایی را به بیمارستانی رساندند تا سی تی اسکن شود.

اسکن نشان داد که قسمت اعظم حنجره ی او سالم مانده است.

جوان فلتچر، متخصص مصر شناس دانشگاه یورک در انگلستان و نویسنده ی این گزارش بیان کرده که :« پروسه مومیایی کردن در این تحقیقات نقش کلیدی دارد.

کیفیت بالا و ماندگاری که به وسیله ی مواد خوب در مومیایی کردن به دست آمده موجب شده که حنجره نسیامون به این خوبی باقی بماند».

با استفاده از اسکن به دست آمده و پرینتر سه بعدی ، مدلی از حنجره نسیامون ، در محل  میان لب ها و حنجره تهیه شد.

صدای باز سازی چگونه تولید می شود؟

در مرحله بعد دکتر هاوارد از یک بلندگو استفاده کرد. درست مانند همان بلندگو هایی که در بستنی فروشی ها استفاده می شود.

البته او قسمت شاخ مانند را جدا کرد و به جای آن پرینتر سه بعدی حنجره قرار داد. او همچنان بلندگو را به کامپیوتر متصل کرد تا بتواند موج های صوتی تولید شده را قسمت بندی کند.

پرینتر سه بعدی

درست مانند همان اتفاقی که در تولید صدا در شرایط عادی اتفاق می افتد. کامپیوتر کار حنجره مصنوعی را انجام میداد.

با استفاده از کامپیوتر او می توانست صدایی را تولید کند که وارد بلندگو می شد و سپس وارد پرینتر سه بعدی حنجره . در نهایت آواهای تولید شده از حنجره یک مومیایی شنیده می شد.

دکتر هاوارد گفته است:« مطمئنا او در حال حاضر قادر به سخن گفتن نیست. اما فکر میکنم این کاملا منطقی و ممکن باشد که روزی کلمات به شبیه ترین شیوه به صدای مومیایی تولید شوند».

دکتر هاوارد در ادامه بیان کرده که تیمش در تلاش برای این است که در آینده برنامه ی کامپیوتری طراحی کند که فاکتورهایی مانند سایز زبان، حرکات لب ها، و مکان قرار گیری آرواره را هم شبیه سازی کند.

کاترین بکستر، متخصص باستان شناسی در موزه ی لیدز ، و نویسنده ی کمکی این گزارش در بیانیه ای گفته است:« نتیجه گیری با شما! آیا ما میتوانیم روزی صدای نسیامون را بشنویم در حالیکه نوشته های روی مقبره خودش را می خواند؟»

مومیایی 3000 ساله برای نات، الهه ی آسمان ها می سراید

اگر چنین باشد، پس این مومیای می تواند سروده هایش برای نات را هم برای بازدید کنندگان از موزه با صدای بلند بخواند.

نات الهه ی باستانی آسمان ها و بهشت در فرهنگ مصر است. سروده ی نسیامون برای نات این چنین است:« ای مادر من ! ای نات! بالهایت را بر فراز چهره ی من بگشا!

مجالی ده تا مانند ستارگانی باشم که مرگی ندارند. مانند ستاره ای باشم که خستگی نمی شناسد! ستاره ای که هرگز در تابوت قرار نخواهد گرفت!»

رزالین کمپل، باستان شناس آلی در موسسه تحقیقاتی گتی ، این گزارش را «بی نظیر» خطاب کرده و گفته است که نویسندگان این گزارش به خوبی از محدودیت های کارشان آگاهی داشته و دشواری های ساختن گذشته را به خوبی لمس کرده اند.

دکتر کمپل در ادامه گفته است :« تاکیدی که در بازسازی صدای نسیامون و متعاقبا بازسازی بخشی از شخصیت او وجود داشته نشان دهنده ارزش آگاهی بخشی در مورد گذشته و فهم ارتباط میان گذشته و دنیایی مدرن کنونی است».

پیرو کوسی، محقق آوا شناسی در موسسه دانش های شناختی و تکنولوژی در ایتالیا به عنوان عضوی از این تیم که صدای آتزی ، مرد یخی ، را در سال 2016 بازسازی کرد میگوید که کارشان بسیار جالب اما وقت گیرو نیازمند تفکر بسیار بوده است.

امکان بازسازی صدای اورجینال وجود دارد؟

او در ادامه گفته است:«حتی اگر نقشه ی سه بعدی دقیق دستگاه تولید صدای مومیای را در اختیار داشته باشیم هم نمیتوانیم صدای اورجینال و دقیق او را بازسازی کنیم».

کارا کونر، مصر شناس دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس گفته است که چنین کاری پتانسیل لازم را دارد و باید از آن برای تحقیقات آینده استفاده شود .

او گفته:« وقتی انسانی را در نظر میگیرید و از هر راهی استفاده می کنید که بفهمید که چه شکلی بوده یا چه صدایی داشته ، ممکن کار آنقدر سخت شود و به جاهایی برسد که فکرش را هم نمیکردید».