آموزه های انیمه Kaguya – Sama: Love is war برای زندگی واقعی

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه Kaguya- Sama: Love is war ممکن است در نگاه اول، یک کمدی دبیرستانی ساده با چاشنی عاشقانه به نظر برسد؛ اما کسانی که آن را تماشا کرده اند، می دانند که این انیمه چقدر خاص و ارزشمند است. انیمه ای که چه در ظاهر و چه در باطن، چیزی فراتر از یک کمدی دبیرستانی عادی است.

پیام هایی که در انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه به مخاطب نشان داده شده اند، بسیار مهم و با ارزش هستند. همین پیام ها، باعث شده اند که تماشای این انیمه را، حتی برای بار چندم، بیهوده ندانیم. در این مطلب، قصد داریم به برخی از پیام ها و درس های انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه بپردازیم. با وارونه همراه باشید.

درس هایی از انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه

1/ گاهی اوقات، کسی که بیشترین بد رفتاری را با او داریم، بزرگترین حامی ماست!

خیلی اوقات در زندگی خود، با عزیزترین و مهم ترین افراد زندگی مان، برخلاف کسانی که کاملا غریبه محسوب می شوند، خوب رفتار نمی کنیم. خیلی اوقات نیز حامی مهمی در زندگی داریم که اصلا به او نه تنها توجه نمی کنیم، بلکه با او بدرفتاری هم می کنیم.

مثلا کاگویا، رفتار چندان مناسبی با هایاساکا، دوست و حتی خواهرش ندارد. اما با این حال، هایاساکا تنها کسی است که از کل زندگی کاگویا و سختی هایی که می کشد، خبر دارد. او سنگ صبور کاگویاست، و همیشه برای کمک کردن به دلداری دادن به او آماده است. و اینکه او بداخلاقی های کاگویا را از صبح تا شب تحمل می کند، کاملا جای تقدیر دارد! حتی فصل دوم، با “بدبختی های هایاساکا” شروع شد.


همچنین بخوانید: 5 مورد از درس ها و آموزه های گیم اف ترونز در دنیای واقعی!!!


یا رابطه عجیب ایشیگامی و میکو. هر دوی آنها، در ظاهر خیلی با هم مشکل دارند؛ اما زمانی که ایشیگامی در دوره راهنمایی تا مرز اخراج پیش رفته بود، میکو بود که مدیریت را قانع کرد تا او را اخراج نکنند. یا مثلا وقتی که بچه های مدرسه به قصد تمسخر میکو، کارهایی می کردند، ایشیگامی بود که سعی می کرد این این کارها را متوقف کند.

نکته جالب تر، این است که نه میکو، و نه ایشیگامی، با وجود رفتار افتضاحی با هم دارند، در غیاب هم، از همدیگر دفاع می کنند. (و احتمالا هیچ کدامشان هرگز متوجه این موضوع نمی شوند!) من حتی مطمئنم آدم ناشناسی که برای میکو گل گذاشته بود، خود خود ایشیگامی بود!

2/ بیایید دست از پیش داوری کردن برداریم!

بعضی وقت ها، از انجام دادن کاری می ترسیم. مثلا وقتی می خواهیم به دوستی قدیمی زنگ بزنیم، ناگهان به این فکر می افتیم که: «اگه بد موقع باشه چی؟» در نتیجه امروز و فردا می کنیم و بعد، آن تماس هرگز از راه نمی رسد. یا مثلا در تصمیماتی بزرگتر، مثل شروع کردن یک کار یا… نگرانیم که بقیه ممکن است چه فکری کنند. یا ضررهای احتمالی را پیش بینی می کنیم.

مثلا اگر شیروگانه می خواهد در زمینه ای به کاگویا کمک کند، بلافاصله پشیمان می شود؛ چون می ترسد مبادا کاگویا او را “نازنازی” خطاب کند.

اگر همواره در ذهنمان داستان های خیالی بسازیم، بعیدترین احتمالات را در انتظار خود ببینیم و همینطور به پیش داوری کردن ادامه دهیم، هرگز نمی توانیم کاری را از پیش ببریم؛ بنابراین در آینده، حسرت فرصت هایی را می خوریم که به خاطر این رفتارمان از دست داده ایم.

3/ ما هرگز در جایگاهی نیستیم که بقیه را قضاوت کنیم!

“ضرورت قضاوت نکردن” موضوعی است که مدام در انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه بر آن تاکید شده. ما انسان ها، هرگز عاری از خطا نیستیم؛ بنابراین حق نداریم بقیه و اعمال آنها را قضاوت کنیم. ما که کل ماجرا را نمی دانیم! باید همیشه یادمان باشد که قضاوت های ما، می توانند چندین زندگی را به هم ریخته و خراب کنند.

واضح ترین مثال، ایشیگامی است. او فقط می خواست لطف آدم خوب و مهربانی را که می شناخت جبران کند؛ اما مورد قضاوت کورکورانه بقیه قرار گرفت و تا همین حالا، از جامعه رانده شده است.


همچنین بخوانید: 10 دلیل برای تماشای انیمه Baccaon! داستان مافیا، جاودانگی و شکلات!


یا خود کاگویا. اصولا اکثر آدم ها زرق و برق خانواده شینومیا را می بینند و فکر می کنند که کاگویا هیچ غم و غصه ای در زندگی اش ندارد و صرفا یک “بچه پولدار بی دغدغه” است. و همین قضاوت ها و واکنش هایی که احتمالا بقیه نشان می دهند، باعث می شوند او نتواند احساسات واقعی اش را نشان دهد.

4/ گاهی باید اجازه دهیم بقیه تغییر کنند!

سرکار خانم اسمشو نبر!

احتمالا برای شما هم پیش آمده که کسی کار بدی در حق شما کرده باشد؛ و ضرری که به شما زده باشد، غیر قابل جبران باشد. اما با این حال، هر چقدر هم که از این شخص متنفر باشیم، باید متوجه باشیم که کینه و تنفر ما نسبت به او، خودمان را از بین می برد.

و اگر هم مثل اسمشو نبر! انیمه کاگویا ساما بخواهیم مدام به فکر گذشته ایده آل خود باشیم و مدام آن شخص را سرزنش کنیم، آسیب سنگینی به آن شخص می زنیم. شاید اول فکر کنید که چه اهمیتی دارد؟! ولی اهمیت دارد. زیرا این یک چرخه است؛ آسیبی که ما به یک نفر می زنیم، می چرخد و به خودمان برمی گردد و چندین نفر دیگر را نیز درگیر خواهد کرد.


همچنین بخوانید: انیمه Darker than black بررسی روایت انسان هایی عاری از احساس


البته حتما لازم نیست که طرف را ببخشیم. خیلی اوقات، افرادی که برخلاف ایشیگامی (که شخصا معتقدم گناهی نداشت!) به رویه خود ادامه می دهند و به فکر تغییر نیستند، لایق بخشیده شدن نیستند.

اما ماجرای کسی که به تغییر فکر می کند، فرق دارد. تغییر، یعنی پشیمانی از کار اشتباه گذشته و امیدی برای بهتر شدن خودمان و زندگیمان. بنابراین، اگر از کسی ضرری دیده ایم ولی آن فرد برای تغییر تلاش می کند، بیایید با وجود سختی پیش روی خود، به او اجازه دهیم تغییر کند. اگر هم که مثل همکلاسی های ایشیگامی هستیم و هیچ ضرری از او ندیده ایم و فقط به خاطر شایعات از او دوری می کنیم، بیایید خود را نخود هر آش نکنیم و بگذاریم که او تغییر کند!

5/ کسی که تغییر کرده را ببخشیم!

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه

در بالا، راجع به اجازه دادن برای تغییر یک نفر صحبت کردم. این نکته، درباره بعد از تغییر است. بلاخره همه تغییرات، ابدی نیستند؛ بنابراین اگر کسی با بدبختی تغییر می کند، دلیل نمی شود که هرگز دوباره به حالت قبلی برگردد. بنابراین باید سعی کنیم که به او، فرصتی دوباره بدهیم تا زندگی جدیدی را بسازد.

حتی اگر نمی توانیم آن شخص را ببخشیم، سعی کنیم که تا حد ممکن، از آزار رساندن به او خودداری کنیم!

6/ بعضی اوقات، کاری که بابت انجام دادنش پشیمان می شویم، اصلا کار بدی نیست!

تصویری کمتر دیده شده از شیروگانه هنگام یادآوری خاطرات!

قسمت آخر فصل اول، همزمان بسیار خنده دار، غم انگیز، رومانتیک و تاثیر گذار بود. مطمئنا کسی که انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه را تماشا کرده، هیچ وقت تلاش های کاگویا را برای رسیدن به هانابی فراموش نمی کند.

با اینکه رسیدن شیروگانه و کمک او به کاگویا، هم کاگویا را خیلی خوشحال کرد و هم ما را، اینکار خاطره ای دردناک برای او به جا گذاشت! که با هر بار فکر کردن به آن، تمام تن و بدنش می لرزد!

” !Presented by Myuki Shiroganeh”

با این وجود، عذاب وجدان و پشیمانی شیروگانه بابت رساندن کاگویا به هانابی، این واقعیت را عوض نمی کند که کار او، نشان دهنده مهربانی او و اهمیتی که برای اطرافیانش قائل هست، است.

7/ همیشه که دست رو دست گذاشتن و سکوت، اوضاع را بهتر نمی کند!

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه

قسمت آخر فصل اول و قسمت آخر فصل دوم را تصور کنید. حالا فکرش را بکنید که اگر دوستان کاگویا دست روی دست می گذاشتند و به امید اینکه “زمان همه چیز را حل می کند” سکوت می کردند و با وجود آگاهی از احساسات کاگویا، سعی برای بهتر شدن حال او نمی کردند، چه اتفاقی می افتاد. بله، فقط تحمل کردن اوضاع برای کاگویا خیلی سخت تر شده و او تنها تر می شد.


● نقد و بررسی فیلم Marriage story داستان یک ازدواج یا قصه یک جدایی


خیلی اوقات ما اشتباه بزرگی می کنیم؛ و آن این است که با وجود اینکه می توانیم ناراحتی های اطرافیانمان را احساس کنیم، ولی تلاشی برای بهتر شدن حال آنها نمی کنیم و با گفتن “بعد یه مدت درست میشه.” خود را راحت می کنیم.

8/ اگر بتوانیم افراد لایق توجه را بشناسیم و به اندازه به آنها اعتماد کنیم، لحظات شادتری خواهیم داشت!

متاسفانه، شرایط ما طوری شده که نمی توانیم راحت به دیگران اعتماد کنیم. بنابراین، اکثر روابطمان به عبارتی فیک هستند.

اما همه آدم ها، افرادی غیر قابل اعتماد نیستند! اگر شناخت درستی از اطرافیان خود پیدا کنیم و به اندازه مناسب به آنها اعتماد کنیم، می توانیم لذت بیشتری از لحظاتمان ببریم. درست مثل کاگویا که شاید اول به نظر می رسید خوش رفتاری اش با شیروگانه، فوجیوارا و ایشیگامی الکی است، اما بعدا خودش هم اعتراف کرد که این سه نفر، آدم های خوبی هستند و از بودن در کنارشان خوشحال است.

9/ تقریبا در اکثر اوقات، دستور دادن به بقیه و پافشاری روی دستور خود، نتیجه عکس می دهد!

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه

احتمالا اینو میکو، ایده آل طلبی که اکثر بچه های مدرسه با او رابطه خوبی ندارند، در آن اوایل روی اعصاب شما هم راه می رفت! البته بعدا او را کم کم شناختیم و حالا او را دوست داریم.

بگذریم، دلیل تنفر بچه های مدرسه از میکو، به دلیل این نبود که او یک دنیای بهتر می خواست و برای آن تلاش می کرد. دلیل تنفر آنها از میکو، این بود که از دید آنها، او می خواست خواسته های خود را به شکلی اجباری به آنها تحمیل کند. خب اصولا هیچ کس از دستور شنیدن خوشش نمی آید، چون آدم با دستور شنیدن احساس می کند که آزادی اش را دزدیده اند!

و حالا، تصور کنید که به صورت رسمی، هیچ جایگاه خاصی ندارید و مدام به بقیه دستور می دهید. نه تنها دستور می دهید، بلکه تا حد مرگ(!) روی دستورات خود پافشاری می کنید! خب، این رفتار، به هیچ وجه باعث نمی شود که بقیه از شما اطاعت کنند، بلکه نتیجه ای وارونه می دهد. بقیه، به خاطر اینکه نشان دهند خودشان عقل و آزادی عمل دارند، با شما لج می کنند.

10/ اگر با خودمان صادق باشیم، مسیر زندگی مان را روشن می کنیم!

یکبار هایاساکا چیز خوبی گفت:

-اگه کاگویا و شیروگانه هر کدوم با خودشون و احساساتشون صادق بودن، الان دوتاشون میتونستن خوشحال باشن.

صداقت با خود، مسئله ای است که در انیمه کاگویا ساما، روی آن بسیار تاکید شده است. اگر با خودمان صادق باشیم، می توانیم چیزی که واقعا می خواهیم و خوشحالمان می کند را پیدا کنیم. و در نتیجه، در مسیری که واقعا دوست داریم حرکت می کنیم. خیلی از افراد، بعد از بالا رفتن سن خود، مدام حسرت گذشته را می خورند؛ و این حسرت ها، به دلیل صادق نبودن با خود، آن هم در دوران فرصت هاست.

11/ حرف های کوچک ما، روی بقیه تاثیر بزرگی می گذارند!

گاهی، حرف هایی از دهانمان بیرون می آیند که ممکن است چند دقیقه بعد، آنها را فراموش کنیم؛ اما برای مخاطب ما، آنقدر سنگین بوده که تا عمر دارد فراموش نمی کند.

بیایید حواسمان بیشتر به حرفی که می زنیم باشد؛ زیرا حرفی که از دهان خارج شد، هرگز به مبدا خود باز نمی گردد.

12/ باید چشمانمان را به واقعیت باز کنیم؛ دنیا آنقدرها هم که ما فکر می کنیم سیاه و تاریک نیست!

بسیاری از ما، دید بد بینانه ای نسبت به دنیا داریم. از نظر خیلی از ما، همه آدم ها تقلبی هستند و دنیا جهنم است.

اما واقعیت این است که ما، زیادی در دروغ های بد بینانه خود غرق شده ایم. دنیا، آنقدرها هم که ما فکر می کنیم سیاه نیست. هنوز شادی، امید و صلح طلبی در مردم دنیا وجود دارد. در تاریخ، بارها و بارها ثابت شده که انسان ها، میل به خوبی دارند؛ اما خیلی جالب است که اگر کسی بخواهد راجع به اینکه می شود اوضاع دنیا را بهتر از این کرد، صحبت کند، مورد تمسخر بقیه قرار می گیرد.


همچنین بخوانید: انیمه های شبیه اتک ان تایتان “بخش دوم”


برخی شخصیت های انیمه کاگویا ساما، به این موضوع که آدم ها غیر قابل اعتماد و… هستند، اعتقاد دارند. البته این عقیده آنها، تقصیر خودشان نیست. کاگویا، هرگز در دوران کودکی اش نتوانسته بود آنطور که باید با بچه های همسن و سال خودش ارتباط خوبی داشته باشد. ایشیگامی هم که از همان ابتدا توسط بقیه مدام رانده می شد.

اما با این حال، زمانی که هر دوی آنها خواستند چشمانشان را باز کنند- یادتان هست که ایشیگامی برای اولین بار چهره دوستانش را دید؟- متوجه شدند که آدم های خوب و مهربانی هم در دنیا هستند که دیگران برایشان اهمیت دارند.

13/ پول همه چیز نیست!

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه

بخش بازی زندگی شاد- یکی از همان بازی های بی منطق فوجیوارا- یکی از خنده دار ترین بخش های انیمه کاگویا ساما بود. و همزمان، پیام خود را بلند فریاد زد.

کاگویا، در بازی زندگی شاد، نفر اول شد؛ زیرا بیشترین پول را جمع کرده بود. اما با این حال، اصلا از زندگی اش در بازی راضی نبود. به عبارت دیگر، برنده “زندگی شاد” اصلا زندگی شادی نداشت!

به قول دکتر انوشه، پول خوشوقتی می آورد، ولی خوشبختی نه. با اینکه کاگویا از خانواده ای به شدت ثروتمند است، اما نه خانواده درست و حسابی دارد، و نه خاطره های خوبی که بتواند با به یاد آوردن آنها لبخند بزند. (البته منظور من قبل از ماجراهای شورای دانش آموزی است!)

از آن طرف، شیروگانه خسیس را داریم که به دلایلی، حاضر نیست برای آرامش خودش حتی ذره ای پول خرج کند! او تمام روز، یا مشغول مدرسه است و یا مشغول پول در آوردن و کار کردن. که با این برنامه ریزی نامناسب و افراطی، فقط به خودش آسیب می رساند.

با اینکه پول، آن هم نوع زیادش(!)، برای زندگی در حال حاضر ضروری است؛ اما باید به یاد داشته باشیم که “همه چیز” نیست.

14/ خانواده آدم، لزوما کسانی نیستند که با آنها نسبت خونی دارد!

تنها جایی که ما پدر کاگویا را دیدیم!

کاگویا، بهترین امکانات را دارد، به بهترین مدرسه می رود و از بهترین دانش آمزان مدرسه اش است. اما همه اینها، لزوما باعث نمی شوند که او بهترین زندگی را داشته باشد.

کاگویا، دوست دارد که آدم هایی در کنارش باشند. او دوست دارد که یک خانواده داشته باشد؛ اما چیزی که می بیند، پدری است که حتی ذره ای اهمیتی برای او قائل نیست.

با این وجود، نمی شود پدر کاگویا را خانواده او حساب کرد. به هیچ وجه. خانواده آدم، لزوما کسانی نیستند که با آنها نسبت خونی دارد!

بنابراین اگر از لحاظ خانوادگی، در وضعیت خوبی به سر نمی برید، به این فکر نکنید که شما در دنیا تنهای تنها هستید. به دنبال آدم هایی بهتر باشید و آنها را “واقعا” بشناسید. حتما یادتان باشد که دانستن اسم و وضع زندگی یک نفر، و گذراندن مدت زمانی با آن شخص، لزوما به معنی شناختن او نیست!

15/ وقتی کسی در ضعیف ترین حالت خود قرار می گیرد، حق نداریم او را تحقیر کنیم!

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه

به هر دلیلی، گاهی پیش می آید که آدم میل به اذیت کردن یک نفر دارد! ممکن است آن “یک نفر”، کسی مثل میکو باشد که از او متنفریم و او هم مدام با روح و روان ما بازی می کند!


همچنین بخوانید: 5 دلیل برای تماشای انیمه Shin sekai yori شاهکاری گمنام!


هر دلیلی که داشته باشد، به هیچ وجه حق نداریم وقتی یک نفر در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد او را تحقیر کنیم. اینکار واقعا ناعادلانه و چندش آور است! زمانی که میکو هنگام شروع سخنرانی انتخاباتی اش، مورد تمسخر بچه های مدرسه قرار گرفت را به یاد دارید؟ این کار آنها، به معنای واقعی کلمه، کاری پست و نفرت انگیز بود. چون میکو میان جمعیت دست و پای خود را گم می کند، در ضعیف ترین حالت خود قرار می گیرد و حالا نوبت دانش آموزان کینه ای است تا عقده های خود را سر او خالی کنند.

اگر شیروگانه به داد میکو نمی رسید، میکو همان شکل آنجا می ماند و این خاطره، برایش مثل یک کابوس می شد. مطمئنا تاثیر این کار بچه ها روی میکو، بیشتر از چیزی بود که خودشان فکر می کردند. اگر اوضاع به نحوی حل نمی شد، این خاطره مثل یک زخم روی روح میکو می ماند.

بیایید کمی جوانمرد باشیم!

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه! با شوخی هایی رگباری و حال و هوای مدرسه ای، در نگاه اول، یک اثر عادی به نظر می رسد. اما مطمئن باشید که این انیمه، قلب بزرگی دارد. و درس هایی که می دهد، کاملا متناسب با حال و هواست؛ بنابراین هرگز خسته کننده ظاهر نمی شود.

در این مطلب، قصد داشتیم به برخی از درس های مهم این انیمه بپردازیم؛ امیدوارم که از خواندن آن لذت برده باشید.

در ادامه بخوانید:

انیمه قلعه متحرک هاول ؛ 12 حقیقتی که متوجه شان نشده اید!

بهترین والپیپرهای انیمه Demon slayer: Kimetsu no yaiba که حتما باید دانلود کنید! بخش اول

بهترین دیالوگ های انیمه Attack on titan ! برای زنده ماندن باید مبارزه کرد!