تمامی افرادی که درباره بازار بورس و خرید سهام اطلاعاتی دارند، حتما درباره تحلیل تکنیکال که یکی از روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی می‌باشد مطالبی را خوانده و یا شنیده‌اند. ما در این مطلب قصد داریم ضمن پرداختن به چیستی تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی به تاثیر و کاربرد آن در بازار ارز دیجیتال پرداخته و به این مورد اشاره کنیم که خرید و فروش یا ترید انواع ارزهای دیجیتال با توجه به این تحلیل در همه صرافی های بین المللی همچون صرافی کوینکس باید بر چه اساس و پایه‌ای انجام گیرد. بنابراین چنانچه مایلید در این بازار فعالیت داشته باشید، مطلب زیر را از دست ندهید.

تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی در ارز دیجیتال دارد؟

ارز دیجیتال و خرید و فروش آن

ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها و یا Cryptocurrency به نوعی پول اطلاق می‌شود که توسط دستگاهی به نام ماینر و به روش ماینینگ کردن استخراج می‌شود که البته این فرآیند بر اساس علم رمز نگاری صورت می‌گیرد. در حال حاضر بسیاری از افراد در زمینه استخراج، ترید ارز و همچنین سرمایه‌گذاری در این بازار فعالیت می‌کنند، زیرا می‌توان گفت در آینده جهان به سمت و سویی می رود که نیاز است از این نوع پول به جای پول های امروزی استفاده شود. بنابراین لازم است در این حوزه اطلاعات کافی را به دست آورد. در ادامه بهتر است ببینیم مزیت استفاده و انجام تراکنش با این نوع رمز ارزها چیست؟

مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال

  • هویت افراد استفاده کننده، یعنی خریدار و فروشنده در تراکنش انجام شده فاش نمی‌شود.
  • به جهت آن که این فناوری دارای بلاکچین است و از الگوریتم‌های رمزنگاری شده استفاده می‌کند، امکان هیچ نوع کلاهبرداری وجود ندارد مگر آن که شما اطلاعات کیف پول و همچنین رمزهای خود را در اختیار افراد کلاهبردار و ناشناس بگذارید.
  • هیچگونه تقلبی را نمی‌توان در مورد این رمز ارزها انجام داد.
  • چنانچه به کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشته باشید، می توانید در هر زمان ترید ارز و یا هر گونه تراکنشی را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام دهید.
  • امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به ارز و پول رایج هر کشوری امکان پذیر است.
  • اگر شما فروشنده باشید حتما خریداری برای ارز دیجیتال شما وجود دارد
  • هیچ ارگان و نهاد و بانکی نمی‌تواند بر کارکرد ارزهای دیجیتال و انجام خرید و فروش و تراکنش‌ها نظارت داشته باشد.

با توجه به آن چه در خصوص مزایای استفاده از رمز ارزها بیان کردیم می‌توان گفت استخراج، خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در این بخش با امنیت بالایی همراه است، به همین دلیل در جهان بسیاری از افراد در این بازار فعالیت دارند. پیش از آن که به مبحث تحلیل تکنیکال و کاربرد ان در مورد ارزهای دیجیتال بپردازیم، لازم است ببینیم تحلیل به چه معناست و چند نوع تحلیل در خصوص خرید و فروش در بازارهای مالی، مانند سهام و ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

تحلیل به چه معناست؟

چنانچه یک موضوع از تمامی جوانب و به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و عوامل موثر بر آن ارزیابی شوند تحلیل صورت گرفته و به افرادی که در هر حوزه‌ای به این امر می‌پردازند، تحلیل‌گر گفته می‌شود. تحلیل در بازار نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که فرد تحلیلگر سعی می‌کند با بررسی کامل و عمقی، عملکرد بازار را پیش بینی کرده و روند آتی آن را پیش بینی نماید. فرد معامله گر یعنی کسی که به امر خرید و فروش در بازار می‌پردازد نیز سوی دیگر این بخش است که مکمل فرد تحلیل‌گر می‌باشد. به این ترتیب می‌توان این‌گونه گفت که تا معامله گر( خریدار و فروشنده) در بازار نباشد تحلیل فرد تحلیل‌گر چندان ارزشی ندارد زیرا زمانی می توان بازار را تحت آنالیز و بررسی قرار داد که روند خرید و فروش افزایشی یا کاهشی باشد.

انواع تحلیل‌ها در مورد ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال Fundamental Analysis: در این روش، تحلیلگر می‌تواند با بررسی، تجزیه و تحلیل پارامترها و داده‌های مالی و تمامی عواملی که بر ارزش یک سهام یا ارز دیجیتال و .. تاثیرگذارند، ارزش ذاتی و حقیقی آن‌ها را تخمین زند. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال کمک می‌کند تا بتوان ارزش واقعی سهام و انواع ارز یا اوراق بهادار را تخمین زد.

تحلیل تکنیکال Technical analysis: این روش تحلیلی نیز یکی از روش‌های بررسی قیمت در انواع بازارهای مالی است که به افرادی که در این بازارها فعالیت دارند، کمک می‌کند تا روند پیشرفت بازار را خوبی بررسی کرده و در مورد آن شناخت پیدا کنند. در این نوع تحلیل افراد هیچگاه به دنبال اندازه‌گیری ارزش ارزهای دیجیتال نیستند بلکه با کمک گرفتن از ابزارها و چارت‌ها، الگوها را شناسایی کرده و یک استراتژی معاملاتی را برای خود ترسیم می‌کنند. برای این امر نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از الگوها پیروی کرده و برخی دیگر با استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها اقدام به این امر می‌کنند.

تفاوت تحلیل‌ تکنیکال و فاندامنتال در چیست؟

در این سبک تحلیلی افراد سعی دارند قیمت و داده‌های حجم معاملات را تنها برای ارزیابی در نظر آورده و خود را درگیر ارزش‌گذاری بر روی محصول، کالا و یا ارزی که معامله می‌کنند ننمایند. 

اما افرادی که تحلیل فاندامنتال انجام می‌دهند جزء کسانی به شمار می‌آیند که سرمایه‌گذاری را ارجح دانسته و ترید ارز و سهام و یا معامله کردن را روشی برگزیده برای کسب سود تلقی می‌کنند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

اکنون اگر بخواهیم به عملکرد و کاربرد تحلیل تکنیکال در مورد ارزهای دیجیتال بپردازیم، باید گفت این روش تحلیل ارز به پیش بینی روند آینده بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازد و در این زمینه از بررسی روند گذشته این بازار غافل نمی‌شود، بلکه با نگاهی به گذشته ارزهای دیجیتال به سمت آینده قدم برداشته و بازار قیمت و حجم معاملات آتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این روش بیشتر مناسب برای پیش بینی‌های کوتاه مدت است و نمی‌توان انتظار داشت تا به کمک آن روند بازار ارزهای دیجیتال را برای آینده‌ای دورتر مورد بررسی و پیش بینی قرار داد. بنابراین کسانی که مایلند سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدتی داشته و به نوسان‌گیری در بازار ارز دیجیتال بپردازند تحلیل تکنیکال بسیار کمک کننده است.

بنابراین با توجه به آن چه تا اینجا در خصوص تحلیل بازار ارزهای دیجیتال بیان کردیم، می‌توان ارزش تحلیل تکنیکال در این حوزه را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • ü این نوع تحلیل بر روی قیمت تمرکز دارد به گونه‌ای که نشان می‌دهد قیمت لحظه‌ای انواع ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین‎، اتریوم، تتر و … تحت تاثیر عوامل اقتصادی و انتظارات و عواطف معامله‌گران این بخش می‌باشد.
  • ü روش تکنیکال فقط به قیمتی که در حال حاضر وجود دارد اهمیت می‌دهد.
  • ü این تحلیل قابلیت کوتاه مدت داشته و روند سرمایه‌گذاری در آینده‌ای دور را به ما نشان نمی‌دهد.
  • ü این نوع تحلیل بازار بر نمودار‌ها و الگوها و همچنین روند حرکت قیمت به وسیله آن‌ها تکیه دارد.
  • ü این نوع تحلیل تنها مختص به بازار ارزهای دیجیتال نبوده و در هر بازاری که عرضه و تقاضا، فروشنده و خریدار وجود دارد قابل استفاده و استناد می‌باشد.
  • ü هر چه بازار مورد نظر شرایط عادی‌تر و روند مشخصی داشته باشد، طبیعتا تحلیل تکنیکال می‌تواند پیش بینی دقیق‌تری را ارائه نماید.
  • ü روش تکنیکال برای بازارهای با شرایط عادی و حجم معاملات و نقدینگی بالا پیش بینی دقیق‌تری را ارائه می‌کند.

نکته مهم در مورد تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال آن است که اخبار مختلف تاثیر زیادی بر روند آن داشته و طبیعتا انتظارات مردم نیز در این امر دخیل است. بنابراین این نوع تحلیل در زمینه ارزهای دیجیتال ممکن است با ریسک بالایی همراه باشد.

در انتها می‌توان این مورد را اضافه کرد که تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های پرکاربرد و مهم در تحلیل بازار سرمایه بخصوص ارزهای دیجیتال است و همان طور که پیشتر اشاره کردیم از آن می‌توان برای هر بازاری که دارای نمودار تاریخچه تغییرات قیمت مانند سهام بورس و ارزهای دیجیتال و … می‌باشد استفاده کرد. جرقه‌ این نوع تحلیل از سه قرن پیش زده شد اما امروزه مشاهده می‌شود که این تحلیل در پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای معامله‌گران به حساب می‌آید.

این یک پست تبلیغاتی می باشد و مجله وارونه صحت و سقم آن را تایید یا تکذیب نمیکند!