دوربین مداربسته یک جعبهٔ جادویی با چشم‌هایی است که امنیت افراد را در مکان‌های مختلف تأمین می‌کند. امروزه استفاده از این وسیله برای تأمین امنیت اماکن، روبه افزایش رفته و به‌طور رایج بین مردم استفاده می‌شود. مکان‌هایی وجود دارند که پلیس توانایی مراقبت 24ساعته از آن‌ها را به‌طور مستقیم ندارد، در این صورت افراد می‌توانند با استفاده از این دوربین‌ها، یک پلیس با چشم‌هایی قوی داشته باشند. توسط این دوربین‌ها محیط‌های حساس به‌طور دقیقی مراقبت می‌شوند و تصاویر و فیلم آن‌ها نیز ثبت و ضبط می‌شود. انواع دوربین ‌های مداربسته وجود دارند که هریک برای کاربردی خاص در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند.

دوربین مداربسته تحت شبکه

نوعی از دوربین‌های مداربسته وجود دارند که به آن‌ها آی‌پی گفته می‌شود و دوربین‌های تحت شبکه نام دارند. این دوربین‌ها نسل جدیدی از دوربین‌ها هستند که به‌طور مداربسته اجرا می‌شوند و طرفداران بسیار زیادی دارند. دوربین‌های آی‌پی امواج دیجیتالی را برای ارسال و ارزیابی دیتاهای تصویری به‌کار می‌گیرد و تصویر و صدایی مناسب به شما تحویل می‌دهد. در ابتدا دوربین‌های تحت شبکه تصاویر را دریافت می‌کنند، سپس از امواج دیجیتالی استفاده می‌کنند. این نوع دوربین‌ها مانند اسم خود تحت شبکه کنترل می‌شوند و با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند. عملکرد این دوربین‌ها به‌گونه‌ای است که هر دوربین مانند یک نود در شبکه است، از طریق آی‌پی قابل‌شناسایی و براساس الگوها و قوانین شبکه به مرکز متصل می‌شوند.

این نوع دوربین‌ها به‌دلیل اتصال به شبکهٔ جهانی اینترنت، می‌توانند از شبکهٔ داخلی اینترنت نیز استفاده کنند و حتی قابلیت اتصال بدون اینترنت و مستقل از شبکه را نیز دارند. دوربین‌هایی که تحت شبکه کار می‌کنند، نیازی به دی‌وی‌آر ندارند و در پروژه‌های بزرگ سبب بهینه‌سازی هزینه‌ها می‌شوند. در این نوع از انواع دوربین ‌های مداربسته، دیگر ضبط دیجیتالی مفهومی ندارد، بلکه ضبط شبکه اهمیت پیدا می‌کند.

دوربین مداربسته آنالوگ

یکی از ابتدایی‌ترین مدل‌های دوربین مداربسته آنالوگ است که برای ارسال و دریافت داده‌های تصویری و صوتی از امواج آنالوگ استفاده می‌کند. صدا و تصویر ثبت‌شده توسط دوربین‌ها در این مدل، همراه با کابل‌های دورشته‌ای ارسال می‌شوند.

این دوربین‌ها توسط کابل‌های متفاوت باهم ارتباط برقرار می‌کنند و کابل رایج مورداستفاده برای آن‌ها نیز کواکسیال rg59 است. دوربین آنالوگ توسط امواج آنالوگ کار می‌کند، بنابراین کیفیت تصویر آن نیز به کیفیت امواج بستگی دارد. این امواج معمولاً در معرض نویزهای الکترومغناطیسی و نوسانات برقی قرار دارند که سبب کاهش کیفیت دوربین می‌شود. برای داشتن تصویری با کیفیت بالا، باید از کابل‌های مرغوب و باکیفیت و تجهیزاتی برای دور کردن نویزها استفاده کرد.

دوربین‌های آنالوگ می‌توانند بدون سیم ارائه شوند، اما دارای ضعف بزرگی هستند، زیرا اگر تصویر آنالوگ باشد، باید از محدودهٔ خارج امواج آنالوگ استفاده شود. همچنین تصویر به‌شدت تحت تأثیر امواج نویزهای داخلی قرار می‌گیرد و دسترسی افراد به محدودهٔ تصاویر نیز برای هر فردی امکان‌پذیر است. در این صورت اصلاً ایمنی ندارد و برای تبدیل آنالوگ به دیجیتال، باید دستگاه دی‌وی‌آر نیز تهیه شود.

دوربین مداربسته HD

یکی دیگر از انواع دوربین ‌های مداربسته، مدل کیفیت HD است و همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، دارای تصاویری باکیفیت بسیار بالاست. این دوربین در محیط‌های بسیار حساس مانند بانک، مراکز نظامی، ادارات مهم، فروشگاه‌های بزرگ و لوکس، طلافروشی‌ها و غیره استفاده می شود. تکنولوژی این دوربین‌ها در دو نوع آنالوگ و تحت شبکه قابل‌استفاده است و دارای رزولوشن تصویری بسیار بالاست.

انواع دوربین‌ های مداربسته براساس ظاهر

دوربین‌های مداربسته ازلحاظ شکل ظاهری باهم متفاوت هستند و هرکدام کاربرد خاص خود را دارند:

  • دوربین مداربسته مدل دام

از مدل‌های متفاوت دوربین مداربسته می‌توان به مدل دام اشاره کرد که دارای شکلی گنبدی و رو به پایین هستند. این نوع دوربین‌ها عمدتاً در محیط‌های بسته استفاده می‌شوند و دارای پوشش یکپارچه و 360 درجه‌ای هستند. در این صورت سارقان نمی‌توانند دید اصلی دوربین را تشخیص دهند و این یکی از مزیت‌های دوربین دام است. این نوع از انواع دوربین‌های مداربسته لنز واید دارند و فاصلهٔ کانونی کوچک آن‌ها 3.6 یا 4 میلی‌متری است. دوربین این مدل قابلیت چرخش دارد و توسط اپراتور امکان کنترل دارد و برای ایجاد امنیت، گزینه‌ای بسیار مناسب است.

  • مداربسته مدل روز و شب

دوربین‌های روز و شب قابلیت استفاده در روشنایی و تاریکی را دارند که به‌صورت 24ساعته تصاویری رنگی را در روز و تصاویر سیاه‌سفید را در شب ثبت می‌کند. این دوربین یک ویژگی بسیار مهم دارد، آن‌هم دید در محیط‌هایی با نور صفر است و در این محیط نیز توانایی ضبط باکیفیت را دارد. این دوربین در نور روز برای صرفه‌جویی در انرژی مادون‌قرمز خود را خاموش می‌کند و رفته‌رفته با کم شدن نور، نسبت‌به استاندارد سنسور نور دوربین روشن می‌شوند.

  • مداربسته مدل دید در شب

دوربین‌های مداربسته دید در شب برای تشخیص تصویر دارای مادون‌قرمز هستند و دو شیوهٔ متفاوت را در تصویربرداری استفاده می‌کنند. این نوع دوربین مناسب‌ترین نوع برای ثبت و ضبط تصاویر در فضای باز و نور کم است. دو شیوهٔ مهم آشکارسازی و تصویربرداری حرارتی اساس کار این دوربین است و می‌توان شخصی را از فاصلهٔ 18متری در آن تشخیص داد.

  • مداربسته مدل بالت

یکی دیگر از انواع دوربین‌ های مداربسته بالت است که دارای شکلی مخروطی است و مانند تفنگ عمل می‌کند و برای ثبت تصاویر از فواصل دور استفاده می شود. دوربین‌های بالت در فضای شب قابلیت استفادهٔ مناسبی دارند و تصاویری مطلوب و واضح ثبت می‌کنند. این دوربین قابلیت گردش ندارد و فقط برای تصویربرداری و فیلم‌برداری از مکانی ثابت استفاده می‌شود. اگر این دوربین را در یک پوشش ضدآب قرار دهید، می‌توان از آن در محیط‌های باز هم استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی انواع دوربین ‌های مداربسته پرداختیم و شکل‌های مختلف و کاربرد آن‌ها را نیز بررسی کردیم. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و وجود ناامنی‌ها، استفاده از دوربین مداربسته در بین مردم عادی بسیار رواج پیدا کرده‌است. اگر می‌خواهید برای منزل یا محل کار خود دوربین مداربسته تهیه کنید، حتماً سعی کنید ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید و دوربین مناسب مکان خود را خریداری کنید. هنگام بروز مشکلات دوربین‌های مداربسته می‌توانند کمک بزرگی به افراد خسارت‌دیده کنند، اما اگر انتخاب درستی برای نصب آن‌ها نکرده باشید، این فرصت را از دست خواهید داد.

این یک پست تبلیغاتی می باشد و مجله وارونه صحت و سقم آن را تایید یا تکذیب نمیکند!