بررسی قسمت آخر پارت دوم فصل 4 انیمه Attack on titan

با بررسی قسمت آخر پارت دوم فصل 4 انیمه اتک آن تایتان در خدمت شما هستم. این قسمت، دارای تعدادی از بهترین قطعات موسیقی کل سری بود، روایتی پر احساس و زیبا داشت و بعد از مدت ها، ارن رو به ما نشون داد و بخشی مهم از داستان این اپیزود رو، از زاویه دید اون تعریف کرد. همچنین رازهایی بزرگ در قسمت 28 فصل پایانی انیمه AOT برملا شدن که به نظر می رسه تاثیری حیاتی بر سرنوشت شخصیت ها داشته باشن. در ادامه این مطلب، همراه مجله وارونه باشید تا علاوه بر بررسی این قسمت، نگاهی به عملکرد کلی پارت دوم فصل چهارم انیمه Attack on titan داشته باشیم.با بررسی فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان همراه مجله وارونه باشید.

خرید انواع محصولات انیمه ای از فروشگاه وارونه

عملکرد قسمت 28 فصل پایانی انیمه Shingeki no kyojin

قسمت آخر پارت دوم انیمه SNK به خوبی از تضاد و کنتراست برای روایت بصری استفاده می کنه. تضاد فلش بک های رنگارنگ سفر گروه به بیرون از دیوارها با تصاویر خاکستری بخش های مربوط به ارن، می تونه به شکل فوق العاده تاثیرگذاری چیزی که کاراکترها از سر گذروندن رو نمایش و حسی که هر کدوم دارن رو، به مخاطب انتقال بده. ترک های موسیقی که در این قسمت مورد استفاده گرفتن، بسیار شگفت انگیز هستن و با فضای داستان همخونی دارن و حتی به تنهایی می تونن یه شنونده رو تحت تاثیر قرار بدن.

در ادامه بخوانید » بررسی پارت سوم فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان : گناهکاران 

تجدید دیدار با ارن

در فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان، ارن حضور خیلی کمی داره و بیشتر از خودش، ما با سایه اون، عواقب کاراش، نمایندگان و حامیانش و نسخه فلش بک اون روبرو هستیم. شما می تونید هر چی که می خواید به ارن بگید، هر احساسی نسبت به ارن داشته باشید و هر چقدر می خواید سرزنشش کنید؛ ولی نمی تونید این حقیقت رو انکار کنید که اتک بدون ارن، هر چقدر هم عالی و حماسی، اتک نیست!

در ادامه بخوانید » 15 تا از بهترین انیمه های دارک تاریخ را بشناسید! 

به همین دلیل، دیدن دوباره ارن در اپیزود بیست و هشتم فصل پایانی، اون هم در زمانی که ارن در چند قسمت قبل در یه غیبت طولانی به سر می برد، بسیار دلگرم کننده‌ست. این قسمت، به دلیل کاوش بیشتر در شخصیت ارن باعث شده قسمت 28 فصل پایانی، یکی از “اتکی” ترین اپیزودهای کل سری باشه.

قسمت 28 فصل 4، یکبار دیگه به ما نشون می‌ده که ارن برای رسیدن به آزادی، حاضر به فدا کردن چه چیزهایی هست و چه احساساتی نسبت به دوستان و وطنش داره. انگیزه ارن در این قسمت واضح تر میشه و ما دوباره متوجه غم سنگینی که بعد از فهمیدن حقیقت روی قلب ارن سنگینی می کنه، می‌شیم.

در ادامه بخوانید » بهترین انیمه های عاشقانه خون آشامی که نباید از دست بدهید! 

قسمت 28 همچنین یه سرنخ هایی راجع به این نکته به ما می‌ده که ارن همچنان همون آدمه و هیچ تغییری نکرده؛ بقیه حس می کنن ارن تغییر کرده چون دارن بخشی از ارن رو می بینن که تا قبل از این زیاد مورد توجهشون قرار نگرفته بود (نه اینکه ارن این بخش رو قبلا نشون نداده باشه، بلکه بقیه زیاد به این بخش توجه نکردن).

این اپیزود، علاوه بر ارن، مدتی رو به کاوش در شخصیت میکاسا و برداشتن گامی به سوی جلو در قوس شخصیتی اون اختصاص می‌ده. میکاسا، یکی از پروتاگونیست هاییه که باید یکی از سخت ترین تصمیمات اخلاقی رو در طول سری بگیره. میکاسا، به شدت با احساساتش و مسیری که می خواد انتخاب کنه، درگیره و این عدم قطعیت اون، تا حدود زیادی باعث شده گروه شناسایی نتونه برنامه مطمئنی رو بچینه؛ چرا که نه فقط میکاسا، بلکه سایر دوستان ارن هم هنوز سردرگمن که می خوان با ارن چی کار کنن و همه این اتفاقات در نهایت به چه نتیجه ای می رسه.

یک توضیح

در قسمت 28 فصل پایانی اتک آن تایتان، بلاخره به صورت قطعی اعلام شد که حدس آرمین درست بوده و حرف هایی که ارن درباره اکرمن ها و برده بودنشون زده، دروغی بیش نبوده و ارن در واقع سعی داشته دوستانش رو گول بزنه، انگار که می خواسته اونا رو بر علیه خودش قرار بده. به نظر می رسه در نقشه ای که ارن کشیده، دوستانش به شکل گریزناپذیری حضور دارن (وگرنه هیچ جوره نمیشه کارهای ارن رو توجیه کرد؛ چرا که اون با شناختی که از آرمین، میکاسا و… داره، قطعا می تونسته حدس بزنه که با فعال کردن غرش و کارهایی از این قبیل، اونا صد درصد سعی می کنن جلوش رو بگیرن).

برای اینکه مهر تائید به این ادعا بخوره، ما یکبار دیگه در این قسمت می بینیم که دوستان ارن چقدر براش مهم هستن و اون به خاطر عمر بسیار کوتاه و محدودی که داره، زندگی خودش رو در اولویت آخرش قرار داده و دنبال رسیدن به اهداف دیگه ای هست.

یک مقایسه

قسمت پایانی پارت دوم مسیر هوشمندانه ای رو برای قضه گویی در پیش گرفته؛ روایت موازی حال و گذشته، باعث شده مخاطب در ذهنش شرایط شخصیت ها رو در طول زمان با هم مقایسه کنه و به درک عمیق تری از داستان برسه. دقیقا همین شکل داستانگویی در این قسمت، باعث شده اپیزود 28 فصل 4، بار احساسی سنگینی داشته باشه.

متاسفانه فصل چهارم انیمه AoT برنامه درستی برای بخش بندی اپیزودها ندارد

یکی از انتقاداتی که می تونم به انیمه Attack on titan وارد کنم، اینه که فصل چهارم اصلا برای بخش بندی اپیزودها و پارت ها، برنامه درستی نداره و متاسفانه، نه پارت اول و نه پارت دوم این فصل در جای درستی به پایان نمی رسن. دقیقا به همین دلیله که یه سری اوقات، هیجان این فصل نسبت به فصل های قبلی، خیلی کمتر حس میشه. در واقع، در فصل چهارم، داستان در یکی از هیجان انگیزترین بخش های خودش قرار داره؛ اما به خاطر برنامه ریزی نادرست، این هیجان اونطور که باید، حس نمیشه.

اجازه بدید از پارت اول شروع کنم. نقطه اوج پارت اول، اپیزودهای 5، 6 و 7 بودن. بعد از اون، داستان تا مدت زیادی راکد به نظر می رسید (یکی از عوامل این اتفاق هم پویا نبودن تصاویر بود که در بررسی قبلی بهش اشاره کرده بودم). به همین دلیل، بسیاری از طرفداران از سری AoT از این انیمه دلسرد شدن و خب، یک کلیف هنگر کوچولو – فرود اومدن غول زره پوش در پارادایس – اونقدری قوی نیست که بتونه چنین بیننده ای رو اندازه یک سال منتظر بقیه داستان بذاره. شاید نهایتا بتونه تا چند روز اون رو هیجان زده نگه داره، ولی بعد از اون کم کم تاثیرش از بین میره.

پارت دوم، که کلی انتظار و امید پشتش بود، یه مقدمه چینی خیلی طولانی داشت و حتی اگه کسی در طول این یک سال، همچنان براش هیجان زده مونده بود، بعد از چند هفته حوصله‌ش سر می رفت. درست مثل پارت اول، پارت دوم هم چند اپیزود داره که نقش نقطه اوج رو براش ایفا می کنن. با اینکه پارت دوم در کل قوی تر از پارت اوله و افت کمتری رو در مقایسه با اون تجربه می کنه، اما همچنان پایان درستی نداره. شاید دیدن غول هایی که هیچی حریفشون نیست و حتی می تونن شناکنان به سراغ هدفشون برن، خیلی دلهره آور و هیجان انگیز باشه، اما این هیجان، درست مثل کلیف هنگر پارت اول، نهایتا بتونه تا یک هفته – یعنی تا زمان انتشار یک قسمت جدید – بیننده رو منتظر نگه داره.

اتک آن تایتان، یکی از اون داستان هاییه که اصول و قواعد قصه گویی در اون، به بهترین و نامحسوس ترین شکل ممکن رعایت میشن و برای مخاطبش دشواره که دست خالق داستان رو بخونه. با این وجود، فصل چهارم،با این شکل اقتباس، باعث شده اون قواعد که باید در هر داستانی به شکل نامحسوس به کار برده بشن، به شکل خجالت آوری برای بیننده مشخص باشن. هر دو پارت این فصل، از این قاعده پیروی می کنن: مقدمه چینی (یه دوره آرامش نسبی)، یه توئیست بزرگ و تاثیرگذار، یه دوره آرامش نسبی دیگه، یه کلیف هنگر و پایان. خب این شکل بخش بندی داستان علاوه بر اینکه خیلی راحت برای بیننده قابل مشاهده‌ست، یه اشکال بزرگی هم داره: دوره های آرامش، خیلی خسته کننده احساس میشن. در حالی که نباید اینطور باشه. همچنین، شاهد بخش های پر هیجان بسیار محدود و توئیست های نسبتا کمی در این الگو هستیم. این الگو، می تونه خیلی راحت باعث بشه سری اتک آن تایتان مثل قبلا یه اثر عامه پسند و با طیف مخاطبان گسترده نباشه و بخش عظیمی از تماشاگرانش رو، از خودش ناامید کنه.

در ادامه بخوانید » بهترین دیالوگ های انیمه Attack on Titan! برای زنده ماندن باید مبارزه کرد! 

بهتر بود فصل چهارم کلا دارای دو پارت باشه. یعنی به این شکل که پارت اول، در زمان احضار شدن الدیایی ها به مسیر توسط ارن (معادل پایان قسمت 21 فصل چهارم) به پایان می رسید. در این صورت، پارت اول، سرگرم کننده تر بود و همچنین با کلیف هنگر بزرگتری به پایان می رسید (خیلی جذاب تر از حمله مارلی به پارادایس). در ادامه، پارت دوم، در ابتدا مدت زمانی رو به پرداخت به شخصیت ها، نمایش عواقب اعمال ارن و درگیری های داخلی اختصاص می داد که مقدمه‌ی گیرایی محسوب میشه و در ادامه، تا آخر مانگا رو پوشش می داد. این شکلی این چرخه انتظار هم بلاخره به پایان می رسید.

اگه استودیو ماپا قصد داشت پارت ها کوتاه تر باشن و می خواست چپترهای باقی مونده رو در سه پارت (امیدوارم این یکی دیگه واقعا آخری باشه!) پوشش بده، بهتر بود پارت دوم رو در چپتر 131 به پایان می رسوند. (این یه چیزیه که همه مانگاخون ها روش اتفاق نظر دارن!) در این صورت، پایان پارت دوم خیلی تاثیرگذارتر می شد، سرنوشت داستان برای مخاطب، ناشناخته و کنجکاوی برانگیزتر بود و آغاز پارت سوم هم با یه دوره آرامش نسبی دیگه همراه نبود.

بررسی قسمت 87 انیمه Attack on titan؛ طلوع بشریت

در کل، باید گفت که قسمت 87 انیمه اتک آن تایتان، یکی از قوی ترین قسمت های فصل چهارم محسوب میشه و به نوعی، حکم پل ارتباطی روزهای خوب گذشته و روزهای تاریک حالا رو داره. با این وجود، واقعا انتخاب مناسبی به عنوان قسمت پایانی یک پارت نیست؛ چرا که اصلا هدف داستان این قسمت ربطی به این قضیه نداره. همین موضوع، باعث شده تا حدودی از برنامه ریزی پخش فصل چهارم دلسرد بشم و انتظارات پایینی از اقتباس و روایت در پارت سوم داشته باشم. با این وجود، فعلا برای قضاوت کردن زوده؛ کسی چه می دونه، شاید در سال آینده، پارت سوم بهترین اپیزودهای کل این انیمه رو به تماشاگران تقدیم کنه!

نظر شما درباره پارت دوم فصل پایانی انیمه اتک آن تایتان چیه؟ به نظرتون تونسته از پارت اول قوی تر ظاهر بشه؟ چقدر مشتاق پارت سوم هستید؟ فراموش نکنید که حتما نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

در ادامه بخوانید: 

بررسی پارت سوم فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان : گناهکاران 

بررسی قسمت آخر انیمه اتک آن تایتان | مرگ یک رویا!